CUPRA tar hem både märkes- och förarmästerskapen i FIA ETCR 2022

CUPRA EKS har levererat en verkligt magnifik säsong - förutom storsegern med de båda mästartitlarna har förarna erövrat fyra King of the Weekend-titlar samt avslutat med minst två förare på pallen i alla sex racen.
En grym laginsats av CUPRA EKS-teamet.
  • CUPRA försvarade framgångsrikt sin FIA ETCR märkesmästartitel genom att vinna den helelektriska serien för andra året i rad
  • CUPRA EKS Adrien Tambay vann FIA ETCR och tog därmed hem förarmästerskapet under sin första säsong
  • Förarna i CUPRA EKS slutade 1-2-3, med fjolårsmästaren Mattias Ekström som tvåa och Tom Blomqvist trea - efter att han först vunnit helgens King of the Weekend i Tyskland
  • CUPRA e-Racer utsågs till den obestritt snabbaste och mest pålitliga bilen i ETCR-racing för andra året i rad

Sachsenring, 25 september 2022 – CUPRA EKS har med framgång försvarat de båda FIA ETCR eTouring Car World Cup-titlarna – för andra året i rad tog CUPRA hem märkesmästerskapet och Adrien Tambay tog hem förarmästerskapet under sin första säsong.

ETCR-rookien Tambay ledde serien på väg in i den sista omgången på Sachsenring-banan i Tyskland, och vann Pool Furious Quarter, Semi-final och DHL SuperFinal för att öka sin totala poäng till obesegrade 495.

Tambays belöning är en första FIA-världsmästerskapstitel och en ETCR King of the Season-krona.

ETCR-försvararen Mattias Ekström kämpade hårt hela vägen, och trots ännu en sensationell prestation i Tyskland slutade han tvåa i slutställningen, bara 47 poäng efter lagkamraten Tambay.

Tom Blomqvist avslutade sin första säsong i den helelektriska ETCR-serien med Pool Fast whitewash – och vann kvarts-, semifinal- och DHL-superfinallopp, och tog hem helgens King of the Weekend med en bättre kvaltid än Tambay och säkrade därmed tredjeplatsen.

Jordi Gené slutade på en nionde plats, de poäng han tagit under säsongen var ändå avgörande för att CUPRA skulle ta hem ETCR märkesmästartiteln.

Och så slutar ännu en otrolig FIA ETCR-säsong, där CUPRA EKS har bibehållit en oslagbart hög konkurrenskraft och återigen visat hur snabb och pålitlig CUPRA e-Racer är.

CUPRAs förarteam har tagit hem King of the Weekend i fyra av de sex omgångarna – Tambay i Ungern, Ekström i Frankrike och Spanien och Blomqvist i Tyskland – och med minst två av förarna på pallen i alla sex racen.

En verkligt magnifik laginsats som gör att CUPRA EKS får 1076 poäng och vinner märkesmästartiteln med 330 poäng.

"Att vinna FIA ETCR är den första stora titeln för mig, och jag måste rikta ett mycket stort tack till hela CUPRA-familjen för de har gjort ett fantastiskt jobb under hela året.", sa Tambay, "Jag kunde inte ha drömt om ett bättre 2022 – för jag är inte bara världsmästare för första gången, jag ska snart bli pappa också!"

"CUPRA avslutar ETCR säsongen på ett fantastiskt sätt, etta-tvåa-trea och Adrien knyter ihop säcken med att ta hem världsmästartiteln i sista racet.", sa Blomqvist, “Jag har verkligen njutit av min första säsong i FIA ETCR. Förhoppningsvis har fansen också gjort det, för det har varit en mycket spännande säsong."

“CUPRA EKS-teamets uthållighet är nyckeln till att uppnå en världsmästarskapstitel som denna.", sa Xavi Serra, CUPRA Racing Head of Technical Development, "Förarna tillsammans med ingengörerna har gjort ett fantastiskt jobb för att säkerställa att CUPRA behåller sin ETCR märkesmästartitel och tar hem de tre första platserna. Jag är nöjd med allas prestationer och hur vi fortsätter att växa som ett team. Det har inte varit en lätt säsong eftersom alla lag har varit väldigt starka. Konkurrensnivån har varit väldigt hög och vi har fått kämpa varje dag. Men vi kan vara stolta över vad vi har uppnått – att vinna både märkes- och förarmästerskapen i ETCR för andra året i rad.”

En grym laginsats av CUPRA EKS-teamet.
Adrien Tambay FIA-världsmästare och King of the Season
CUPRA e-Racer utsågs åter till den snabbaste och mest pålitliga bilen i ETCR.

Under 2021 fortsatte CUPRAs uppåtgående trend med en tredubbling av försäljningen och 80 000 levererade bilar, främst tack vare framgångarna med CUPRA Formentor. CUPRA bevisar att elektrifiering och sportighet är en perfekt matchning och under 2022 utökar man utbudet av CUPRA Born – märkets första helt eldrivna bil – med ett urval av batteristorlekar och en kraftfullare e-Boost-version. En exklusiv version av CUPRA Formentor VZ5 i begränsad upplaga lanseras också. CUPRA Tavascan, företagets andra helt eldrivna modell samt CUPRA Terramar, den elektrifierade SUV:en som är en hyllning till racerbanan Terramar där allt en gång började för CUPRA, lanseras 2024, följt av företagets första eldrivna stadsbil, inspirerad av CUPRA UrbanRebel Concept, 2025.

CUPRA är FC Barcelonas officiella bil- och mobilitetspartner, World Padel Tours premiumsponsor och officiell sponsor för eSports Club Finetwork KOI. Tillsammans med märken som Primavera Sound och De Antonio Yachts, har de skapat CUPRAs lifestyleuniversum. CUPRA Tribe består av ett team av ambassadörer som vill vara den drivande kraften bakom förändring. Bland medlemmarna finns gatukonstnären TV-Boy, padellegenden Fernando Belasteguín, den tyske målvakten Marc ter Stegen och Ballon d'Or samt fotbollsfotbollsspelaren Alexia Putellas.