CUPRA TCR gör debut i STCC på Ring Knutstorp

SEAT Dealer Team - PWR Racing siktar på STCC-succé 2018

/ SEAT Dealer team tävlar med CUPRA TCR bilar under årets STCC-serie
/ Philip Morin och Mikaela Åhlin-Kottulinsky är nya förare i teamet och kör CUPRA TCR under 2018

Södertälje, 05/03/2018. – Till helgen är det premiär för årets STCC-serie på Ring Knutstorp den 4-5 maj. SEAT Dealer Team - PWR Racing kommer väl förberedda till sin 3:e säsong i mästerskapet och har siktet inställt på nya titlar.

Den största nyheten för året är att SEAT Dealer Team - PWR Racing kommer att tävla i det nya CUPRA-märkets TCR-bilar. SEAT presenterade tidigare i år sitt nya märke CUPRA och STCC-premiären blir CUPRA-märkets officiella debut på svensk mark när 4 CUPRA TCR-bilar står på startlinjen. Årets officiella försäsongstest gav en fingervisning om att SEAT Dealer Team och de nya CUPRA TCR-bilarna blir att räkna med i toppen även denna säsong.Teamets förare placerade sig nämligen 1-2-3-8 i resultatlistan när testets varvtider summerades.

Den andra nyheten för året är att teamet har förstärkts med 2 nya förare. Utöver den regerande STCC-mästaren Robert Dahlgren och teamets grundare Daniel Haglöf har teamet kompletterats med Philip Morin och Mikaela Åhlin-Kottulinsky, båda två unga lovande förare med stor potential. Philip kommer dessutom att tävla om JSM-titeln då han fortfarande är junior. Samtliga förare kommer denna säsong ratta TCR-bilar från CUPRA.

- Vi ser fram emot ytterligare en framgångsrik säsong med PWR Racing i STCC. Vi har sett fantastiska testresultat för våra nya CUPRA-bilar och med ett utökat team är ambitionen självklart att vinna ytterligare titlar under 2018, säger Per Brinkenberg, märkeschef på SEAT Sverige.

Årets STCC-säsong blir tuffare än på många år med inte mindre än 21 bilar på startlinjen och flera tidigare STCC-mästare bland konkurrenterna.

Daniel Haglöf
Mikaela Åhlin-Kottulinsky
Philip Morin
Robert dahlgren

SEAT är det enda företaget med full kapacitet för att designa, utveckla, tillverka och marknadsföra bilar i Spanien. SEAT ingår i Volkswagengruppen och har sitt huvudkontor i Martorell (Barcelona). Det multinationella företaget exporterar 81% av sina fordon och har mer än 1700 återförsäljare i över 80 länder. 2017 sålde SEAT 468.400 fordon globalt.

I Sverige sålde SEAT 6495 bilar under 2017, en ökning med 9 procent med en marknadsandel på 1,64 procent. SEAT är starkast på privatbilsmarknaden.

SEATs nya 7-sitsiga SUV kommer heta SEAT Tarraco20.2.2018 11:16Pressmeddelande

/ För första gången har SEAT låtit sina fans bestämma namnet på en av sina modeller genom en omröstning. Mer än 146.000 personer från 134 länder deltog i omröstningen. / Det vinnande alternativet Tarraco fick mer än 35% av rösterna och kommer därmed namnge SEATs nya 7-sitsiga SUV / Den 7-sitsiga SUVen lanseras i slutet av 2018 Södertälje, 20/02/2018. – SEAT Tarraco. Det är namnet på SEATs tredje SUV. Namnet bestämdes genom en omröstning bland SEAT fans. Omröstningen startade under sommaren 2017 och totalt deltog 146 124 personer från 134 länder i tävlingen #SEATseekingName. Det vinnande alternativet blev Tarraco som fick 35% av rösterna. Tarraco är det historiska namnet på Tarragona som ligger strax söder om SEATs hemstad Barcelona och är en av de äldsta romerska bosättningarna på den Iberiska halvön. Staden har ett rikt arv av kultur, historia och arkitektur och en ungdomlig känsla vilket är värden som är i linje med SEATs kärnvärden och vad SEAT vill förmedla med sina bilar. Tarraco

CUPRA: Ett nytt märke är fött31.1.2018 16:20Pressmeddelande

Södertälje, 31/01/2018 – Det är nu officiellt att SEATs populära prestandalinje CUPRA kommer positioneras som ett eget märke under SEATs regi. Det nya märket heter CUPRA och idag släpps de första officiella bilderna på den nya CUPRA-logotypen som också ger en glimt av vad CUPRA kommer att bli. CUPRA har alltid varit den sportigaste upplevelsen inom SEAT familjen och får nu en egen själ, ett eget DNA och sin egen identitet. Alla nya CUPRA-modeller kommer förses med den nya CUPRA-logotypen. Det nya CUPRA-märket gör sin officiella debut den 22 februari under ett event i Barcelona. Efter detta kommer de första CUPRA-modellerna introduceras för allmänheten i början av mars under Geneva International Motor Show. I samband med att den nya logotypen presentaras lanseras också en officiella hemsida för det nya varumärket: www.cupraofficial.com SEAT är det enda företaget med full kapacitet för att designa, utveckla, tillverka och marknadsföra bilar i Spanien. SEAT ingår i Volkswagengruppen och h