CUPRA TCR gör debut i STCC på Ring Knutstorp

SEAT Dealer Team - PWR Racing siktar på STCC-succé 2018

/ SEAT Dealer team tävlar med CUPRA TCR bilar under årets STCC-serie
/ Philip Morin och Mikaela Åhlin-Kottulinsky är nya förare i teamet och kör CUPRA TCR under 2018

Södertälje, 05/03/2018. – Till helgen är det premiär för årets STCC-serie på Ring Knutstorp den 4-5 maj. SEAT Dealer Team - PWR Racing kommer väl förberedda till sin 3:e säsong i mästerskapet och har siktet inställt på nya titlar.

Den största nyheten för året är att SEAT Dealer Team - PWR Racing kommer att tävla i det nya CUPRA-märkets TCR-bilar. SEAT presenterade tidigare i år sitt nya märke CUPRA och STCC-premiären blir CUPRA-märkets officiella debut på svensk mark när 4 CUPRA TCR-bilar står på startlinjen. Årets officiella försäsongstest gav en fingervisning om att SEAT Dealer Team och de nya CUPRA TCR-bilarna blir att räkna med i toppen även denna säsong.Teamets förare placerade sig nämligen 1-2-3-8 i resultatlistan när testets varvtider summerades.

Den andra nyheten för året är att teamet har förstärkts med 2 nya förare. Utöver den regerande STCC-mästaren Robert Dahlgren och teamets grundare Daniel Haglöf har teamet kompletterats med Philip Morin och Mikaela Åhlin-Kottulinsky, båda två unga lovande förare med stor potential. Philip kommer dessutom att tävla om JSM-titeln då han fortfarande är junior. Samtliga förare kommer denna säsong ratta TCR-bilar från CUPRA.

- Vi ser fram emot ytterligare en framgångsrik säsong med PWR Racing i STCC. Vi har sett fantastiska testresultat för våra nya CUPRA-bilar och med ett utökat team är ambitionen självklart att vinna ytterligare titlar under 2018, säger Per Brinkenberg, märkeschef på SEAT Sverige.

Årets STCC-säsong blir tuffare än på många år med inte mindre än 21 bilar på startlinjen och flera tidigare STCC-mästare bland konkurrenterna.

Daniel Haglöf
Mikaela Åhlin-Kottulinsky
Philip Morin
Robert dahlgren

SEAT är det enda företaget med full kapacitet för att designa, utveckla, tillverka och marknadsföra bilar i Spanien. SEAT ingår i Volkswagengruppen och har sitt huvudkontor i Martorell (Barcelona). Det multinationella företaget exporterar 81% av sina fordon och har mer än 1700 återförsäljare i över 80 länder. 2017 sålde SEAT 468.400 fordon globalt.

I Sverige sålde SEAT 6495 bilar under 2017, en ökning med 9 procent med en marknadsandel på 1,64 procent. SEAT är starkast på privatbilsmarknaden.

SEAT gör framsteg med CNG-utbud11.4.2019 16:16:06 CESTPressmeddelande

SEAT strävar efter att minska sin miljöpåverkan genom att öka rollen för komprimerad naturgas i bränsleblandningen Märket har ett av de största utbuden av CNG, inklusive Mii Ecofuel, Ibiza TGI, Arona TGI och Leon TGI, som erbjuder en bil för varje kunds behov CNG är ett överkomligt, pålitligt och driftsklart hållbart alternativ till traditionella förbränningsbränslen som bensin och diesel, och ger sänkta utsläpp och kostnader Det europeiska CNG-nätverket expanderar snabbt, och SEAT säljer bilar på marknader som inkluderar Spanien, Italien och Tyskland, bland många andra Martorell, 2019-04-08. SEAT fortsätter att gå i bräschen för införande av komprimerad naturgasteknik (CNG) och ger kunderna det bredaste urvalet av bilar som är renare, mer hållbara och erbjuder större verkansgrad. Märkets utbud inkluderar Mii Ecofuel, Ibiza TGI, Arona TGI och Leon TGI, vilket innebär att det finns en CNG-driven bil för varje livsstil och smak, och det drar nytta av det snabbt växande CNG-nätverket i Eu

SEAT lanserar sex el- och laddhybridmodeller samt utvecklar en ny plattform för elbilar3.4.2019 09:29:28 CESTPressmeddelande

SEAT nådde 2018 sin högsta nettovinst på nästan 300 miljoner euro och en omsättning på nära 10 miljarder euro, den högsta i historien Under 2018 satsade företaget rekordsiffran 1,2 miljarder euro på investeringar, forskning och utveckling SEAT utvecklar en ny elbilsplattform i samarbete med Volkswagen Dr. Herbert Diess: ”SEAT har en ny roll i Volkswagenkoncernen och får ännu mer ansvar” Martorell, 2019-04-03. SEAT har nu presenterat sin strategi för elbilar som i början av 2021 kommer att inkludera sex elhybrid- och sex laddhybridmodeller. Den elektriska versionen av Mii och el-Born kommer att bli märkets två första helelektriska modeller medan nya generationen av Leon och Tarraco kommer att finnas som laddhybrid. Även CUPRA Leon och CUPRA Formentor kommer med laddhybridsversioner. SEATs vd Luca de Meo tillkännagav också på företagets årliga presskonferens att CUPRA Formentor, den nya crossovermodellen som presenterades på Internationella bilsalongen i Genève, kommer att tillverkas i M