CUPRA utvecklar sin första elbil

CUPRA el-Born lanseras nästa år och erbjuder hållbar mobilitet med verkligt avancerad teknik och minsta möjliga miljöavtryck.

• Märkets nya modell, CUPRA el-Born, imponerar med sin eleganta samtidigt sportiga design
  • Utvecklad med starkt fokus på prestanda och dynamik: 0 till 50 km/h på kvicka 2,9 sekunder, och med ”DCC Sport”, en dynamisk chassireglering utvecklad speciellt för CUPRA el-Born
  • Räckvidd upp till 500 km tack vare ett 77 kWh-batteri (bruttokapacitet: 82 kWh)
  • Nya CUPRA el-Born, som lanseras nästa år, kommer att tillverkas i Tyskland vid fabriken i Zwickau

Martorell, Spanien, 8 juli 2020, Under en presskonferens vid företagets huvudkontor CASA SEAT i centrala Barcelona, bekräftade CUPRA i dag att man utvecklar en ny eldriven modell med sensationell dynamik. Sedan presentationen av konceptbilen el-Born vid bilsalongen i Genève förra året, har den nya skapelsen prisats för sin eleganta look och kaxiga karaktär. Men varken konstruktörerna eller formgivarna lät sig nöjas med de positiva kommentarerna utan fortsatte att utveckla bilen och gav den en ännu sportigare karaktär och en ännu vassare utstrålning. Märkets första helt eldrivna bil, CUPRA el-Born, var född.

Den nya modellen (som tillverkas vid fabriken i tyska Zwickau) passar perfekt in i CUPRAs varumärkesfilosofi och kundprofil samt kommer att öka företagets bruttomarginal.

Wayne Griffiths, CUPRAs VD, sa i en kommentar att ”el-Born har alla de gener som utmärker en CUPRA, och vi har lyckats ta det ursprungliga konceptet till nästa nivå med en ny sportig och dynamisk design och med ett nytt tekniskt innehåll. CUPRA el-Born är ett konkret bevis på att prestanda och eldrift är en fantastisk kombination.”

CUPRA el-Born är utvecklad med starkt fokus på prestanda och effektivitet vilket bl.a. givit bilen en acceleration från 0 till 50 km/h på snabba 2,9 sekunder. Den dynamiska chassiregleringen ”DCC Sport”, som är speciellt framtagen för MEB-plattformsbaserade CUPRA el-Born, kombinerar den sportiga körningen med ett system som automatiskt anpassar sig efter alla slags förhållanden och på så sätt svarar för en helt enastående kördynamik.

CUPRA el-Born bjuder på avancerad teknik, som Head-up Display (HUD) med Augmented Reality (AR). Ett högeffektivt batteri med en kapacitet på 77 kWh (brutto: 82 kWh) ger bilen ha en räckvidd/laddning på upp till 500 km. Och tack vare snabbladdningen tar det endast 30 min. att ladda CUPRA el-Born med tillräckligt mycket energi för att kunna köra minst 260 km.

Interiören är designad för att avspegla den bakomliggande filosofin för en CUPRA kvalitet och prestanda blandat med förfining, något som bl.a. visar sig i sportstolarna, den nya ratten med körprofilsväljare och CUPRA-läges-väljare, liksom i de högklassiga materialen.Förutom hög kvalitet och noggrannhet in i minsta detalj, ställer CUPRA också hållbarhet i centrum för el-Born, bl.a. genom att använda återvunnet material för interiören i bilen.

Lanseringen av CUPRA el-Born nästa år erbjuder hållbar mobilitet med den karaktär och dynamik som de riktiga bilentusiasterna önskar sig, allt i en unik och exklusiv produkt för alla som bara nöjer sig med verkligt avancerad teknik och minsta möjliga miljöavtryck.

CUPRA är ett bilmärke hörande till SEAT-koncernen, baserat på modern design och sportig prestanda för sina eldrivna modeller. Sedan lanseringen som ett fristående bilmärke 2018, har försäljningen skjutit i höjden – med närmare 25 000 bilar sålda, redovisade CUPRA en tillväxt på 72% 2019 jämfört med året innan. 2020 lanserar företaget sina första egenutvecklade modeller – CUPRA Leon och CUPRA Formentor – på marknaden. Det finns ca 250 speciella försäljningsställen för CUPRA runt om i världen.

CUPRA passade på att fira sin 2-årsdag med invigningen av det nya huvudkontoret ”CUPRA Garage” i Martorell (Barcelona), en anläggning på 2.400 m2 precis intill SEATs högkvarter. CUPRA har också en egen fabrik för tävlingsbilar, CUPRA Racing Factory, som bl.a. utvecklat den första helt eldrivna standardvagnsracern ”CUPRA e-Racer”.

Förutom att bli F.C. Barcelonas exklusiva bil- och mobilitetspartner har CUPRA bildat ett elitlag av ambassadörer, inklusive de svenska mästarna Mattias Ekström och Mikaela Åhlin-Kottulinsky samt den tyske målvakten Marc ter Stegen.

Med STCC-titeln inom räckhåll står CUPRA förarna med team redo inför helgens batalj8.10.2020 17:30:54 CESTPressmeddelande

SEAT Dealer Team, PWR Racing och CUPRA Leon Competitión står redo för säsongens sista batalj och avgörandet av STCC 2020. CUPRA-föraren och regerande svenska mästaren Robert Dahlgren ligger trea i mästerskapet, med mästerskapstiteln inom räckhåll. Skulle PWR Racing och Dahlgren lyckas ta hem titeln blir det den tredje förartiteln i STCC för Dahlgren, teamet och CUPRA.