CUPRAs ostoppbara impuls fortsätter med CUPRA2 och lanseringen av Metahype

Under CUPRAs 4-årsfirande presenterade VD Wayne Griffiths flera stora nyheter, förutom fördubblad försäljning och omsättning kommer man inom två år även att utöka modellprogrammet med två nya modeller. CUPRA avslöjade också att man lanserar Metahype, en digital plattform i metaverse och att man kommer med en nytt racingkoncept som kombinerar verkligheten med det virtuella.
  • Den okonventionella utmanaren presenterar CUPRA2: varumärkets ambition för 2022
  • CUPRA har för avsikt att fördubbla sin försäljning, omsättning och sitt globala nätverk av CUPRA Masters och CUPRA City Garage under året
  • Märket meddelade också kommande lanseringen av två nya CUPRA-modeller och fördubblar därmed sitt modellutbud
  • 2022 lanserar CUPRA Metahype, en ny digital plattform i metaverse
  • The CUPRA2 Experience, en av de första racingupplevelserna som kombinerar den verkliga och virtuella världen, lanseras också under året

Martorell, Spanien, 22 februari 2022 – CUPRA tar de emotionella upplevelserna till nästa nivå, och på sitt 4-årsjubileum delar den okonventionella utmanaren med sig av sin ambitiösa vision för det kommande året: CUPRA2. Vid ett livestreamat event meddelade varumärket inte bara att två nya modeller som kommer att ingå i det redan utökade modellutbudet, utan att de också kommer att ta sina emotionella upplevelser till en helt ny dimension genom lanseringen av Metahype, en ny digital värld i metaverse.

CUPRA2: En ambitiös vision för 2022
“Vårt 4-årsjubileum har en särskild betydelse. Planerna som vi har för 2022 inkluderar avsikten att fördubbla vår försäljning, fördubbla vår omsättning och fördubbla vårt försäljningsnätverk. Det är därför vi kallar vår ambition för CUPRA2", säger Wayne Griffiths, VD för CUPRA. För fyra år sedan tvivlade många på oss men vi tvivlade aldrig på oss själva. I år ska vi återigen bevisa att ingenting kan hålla tillbaka vår ostoppbara impuls."

CUPRA har också för avsikt att fördubbla sitt globala nätverk av CUPRA Masters och CUPRA City Garages, för att nå fler CUPRA Tribe-medlemmar runt om i världen.

Fördubbling av CUPRAs modellprogram
Griffiths avslöjade också att CUPRA kommer att lansera två nya modeller som fördubblar det befintliga modellprogrammet. Detta efter förra årets tillkännagivande av att CUPRA Tavascan, företagets andra helt eldrivna bil efter CUPRA Born, som lanseras 2024, följt av elbilen UrbanRebel 2025.

Metahype: Tar CUPRAs emotionella upplevelser till nästa nivå
Unika känsloupplevelser står i centrum för CUPRA, och senare i år kommer de emotionella upplevelserna att nå nya nivåer när märket träder in i Metaverse.

“Metahype är vår tolkning av detta nya universum. Det är en plattform där varumärken, uppstartsföretag och innehållsskapare kan anordna en mängd olika evenemang och upplevelser som individer kan skapa och dela kultur på, tillägger Griffiths. ”Med CUPRAs inträde i metaverse, visar vi ännu en gång att vi är ett varumärke som sträcker sig bortom bilindustrin.”

Metahype har utvecklats i samarbete med VISYON, ett prisbelönt kreativt företag och en del av Mediapro Group, och handlar om samarbete. CUPRA, tillsammans med Primavera Sound och UBEAT, kommer att samarbeta med partners från flera olika områden för att inspirera den nya generationen. Griffiths talade med den globalt erkända futuristen och Chief Metaverse Officer Cathy Hackl och avslöjade att varumärken och individer kommer att kunna visa upp konstnärligt material som NFT, visa digitala och fysiska produkter och livestreama innehåll inom Metahype.

CUPRA kommer att ha en egen hubb på plattformen – en plats där man kan skapa nya och spektakulära upplevelser för sin CUPRA Tribe.

“Med virtuella världar har varumärken möjlighet att skapa helt nya, virtuella upplevelser för sina befintliga och framtida kunder. Det här är en fantastisk möjlighet för CUPRA att nå sina virtuella nätverk på ett innovativt och genuint sätt via Metahype", förklarar Cathy Hackl.

CUPRA2 Experience: Racing som aldrig förr
CUPRA har också presenterat en försmak av ett helt nytt racingkoncept genom att kombinera den verkliga och virtuella världen – CUPRA2.

“Med vår helelektriska UrbanRebel tar vi CUPRA2 Experience till världen, en unik racingupplevelse där det du kör är verkligt, men det du ser är virtuellt", förklarar Antonino Labate, Director of Strategy, Business Development & Operations på CUPRA. ”Med CUPRA2 Experience, står vi redo att skaka om de traditionella motorsportformaten.”

Inför lanseringen av CUPRA2 Experience, kommer CUPRA att auktionera ut sin första NFT av UrbanRebel. Den vinnande anbudsgivaren kommer att ges möjlighet att bli en av de första piloterna för CUPRA2 Experience.

Med lanseringen av Metahype, CUPRA2 Experience och med två nya modeller på väg, firar CUPRA sitt 4-årsjubileum genom att ännu en gång visa att det är det progressiva märket som aldrig slutar röra sig framåt.

För att se videon från www.youtube.com måste du ge din tillåtelse högst upp på sidan.

Under 2021 fortsatte CUPRAs uppåtgående trend med en tredubbling av försäljningen och 80 000 levererade bilar, främst tack vare framgångarna med CUPRA Formentor. CUPRA bevisar att elektrifiering och sportighet är en perfekt matchning och under 2022 utökar man utbudet av CUPRA Born – märkets första helt eldrivna bil – med ett urval av batteristorlekar och en kraftfullare e-Boost-version. En exklusiv version av CUPRA Formentor VZ5 i begränsad upplaga lanseras också. CUPRA Tavascan, företagets andra helt eldrivna modell, marknadslanseras 2024, följt av företagets första eldrivna stadsbil, inspirerad av CUPRA UrbanRebel Concept, 2025.

CUPRA är FC Barcelonas officiella bil- och mobilitetspartner, World Padel Tours premiumsponsor och officiell sponsor för eSports Club Finetwork KOI. Tillsammans med märken som Primavera Sound och De Antonio Yachts, har de skapat CUPRAs lifestyleuniversum. CUPRA Tribe består av ett team av ambassadörer som vill vara den drivande kraften bakom förändring. Bland medlemmarna finns de olympiska guldmedaljörerna Adam Peaty, Melvin Richardson och Saúl Craviotto, den tyske målvakten Marc ter Stegen och Ballon d'Or samt fotbollsfotbollsspelaren Alexia Putellas som fått utmärkelsen Best FIFA Award.