Curling: Dubbelt svenskt i söndagens GrandSlam finaler

De enorma framgångarna för svensk curling fortsätter med finalplatser och slutspelsplatser vid den stora GrandSlam tävlingen Players' Championship i Toronto, Kanada.

Foto: © Anil Mungal

Lag Hasselborg är klara för söndagens final där dom möter Team Einarson, Kanada. Detsamma gäller för lag Edin som möter Team Mouat, Skottland lite senare under dagen i en GrandSlam final som blir en returmatch på OS-finalen i Peking.

Anmärkningsvärt är att Team Edin har spelat med endast tre spelare under hela tävlingen då lagets etta, Christoffer Sundgren, är borta från laguppställningen på grund av en skada. Lagets tvåa Rasmus Wranå och trean Oskar Eriksson har båda spelet en extra sten i varje omgång och har sopat ensamma i alla matcher.

Laget har dessutom gått obesegrade genom hela tävlingen och finalplatsen säkrades efter vinst 6-5 i semifinalen mot Team Gushue, Kanada som också var Sveriges motståndare i VM-finalen förra helgen.

Lag Hasselborg kan bli historiska

Anna Hasselborg, Sara McManus, Agnes Knochenhauer och Sofia Mabergs är en titel från att bli det första kvinnliga laget att fullborda karriärens Grand Slam: att vinna alla fyra majors minst en gång. Laget har tidigare titlar från Masters (2019), National (2019 och 2021) och Open (2020).

Team Hasselborg är också med i jakten på Pinty's Cup, som delas ut till säsongsmästarna i GrandSlam serien. Hasselborg har för närvarande 33 poäng och kan vid finalseger gå förbi Team Fleury, Kanada (36 poäng). Ytterligare sex poäng på spel i finalen.

Alla svenska lagen till slutspel

Fina framgångar blev det också för lag Wranå som tog sig hela vägen till kvartsfinal. Med bara en veckas varsel fick dom klartecken till att vara med i tävlingen och tog sig sedan vidare till slutspel för andra gången i en GrandSlam tävling.

Damernas final Team Hasselborg-Team Einarson, Kanada
spelas söndag kl 18:00, svensk tid.

Herrarnas final Team Edin-Team Mouat, Skottland
spelas söndag kl 22:00, svensk tid.

Livestreaming (betaltjänst) finns tillgänglig via länken: https://gsoc.yaretv.com/

Liveresultat från tävlingen: https://thegrandslamofcurling.com/events/players-championship/scores-standings-2/#!/competitions/7523

Båda de vinnande lagen i Princess Auto Players' Championship får 35 000 dollar ur den kombinerade prispotten på 350 000 dollar.

Foto: © Anil Mungal