Curling-EM i Östersund med hemmafavoriter

Sveriges EM-trupp i curling kommer till Östersund 18-26 november med mängder av OS-medaljer och VM-medaljer i bagaget. Att hemmalagen kommer att vara storfavoriter råder det inget tvivel om även om det finns några förändringar i laguppställningarna.

På herrsidan står det klart att Niklas Edin missar EM på grund av en menisk-skada. Redo att ta över lagkaptensrollen är Oskar Eriksson. Daniel Magnusson som tidigare varit med laget som reserv tar nu plats som tvåa i laget.

Christoffer Sundgren fortsätter på sin vanliga position som stabil etta och Rasmus Wranå går in på tredje position. Reserv i laget blir Simon Olofsson som i normala fall spelar för lag Nyman/Sollefteå CK. Simon är en allroundspelare som kommer att kunna kliva in på flera positioner vid behov.

– Självklart kommer vi att sakna en så stor spelare som Niklas Edin på EM, säger sportchef Maria Prytz. Jag hoppas att Niklas rehab går så snabbt som möjligt och att vi får se honom tillbaka senare under säsongen. Resultatmässigt tror jag ändå att de svenska herrarna har möjlighet till medaljer. De senaste två turneringarna i Kanada har laget vunnit med Oskar Eriksson som skip och fyra och de har spelat med endast med tre spelare. Jag tror de är väl förberedda på vad som väntar i Östersund, säger förbundskapten Maria Prytz.

Sveriges damer har planerat för en lagförändring en tid då Sara McManus väntar barn och blir borta från tävling under en period. Johanna Heldin som tidigare varit reserv i laget har under säsongen gått in i laget som en av fem spelare.

Denna förändring har testats vid tidigare tävlingar. Som reserv för damlaget kliver Therese Westman in. Therese är klubbkamrat med lag Hasselborg och har tränat och tävlat med laget under säsongen.

– Sveriges damer har planerat för lagförändringarna på bästa sätt och känner sig väldigt bekväma och trygga med att Johanna Heldin går in som etta och viceskip. Vi kommer att sakna Sara McManus på isen, både hennes otroligt fina förmåga att hålla ihop laget och hennes höga spelnivå. Men laget har tävlat både med Johanna och Therese under säsongen och visat bra form och bra sammanhållning. Det blir kul att se laget ta sig an ännu ett mästerskap på hemmaplan.

Vi kan definitivt hoppas på svenska medaljer i Östersund.

– Senaste hemmamästerskapet EM 2019 blev det guld för både damer och herrar. Det vore en dröm om det skulle upprepas, säger Maria Prytz.

Laguppställningar EM 2022

26 november

09.00 EM-final (damer) SVT2/Play
13.00 EM-final (herrar) SVT2/Play

Niklas Nord kommenterar EM tillsammans med experten Eva Lund.

För mer information om aktuella sändningar i SVT, besök:

Discovery/Eurosport kommer att sända ett urval av matcher. För mer information:

På banor som inte har huvudsändning erbjuds livestreaming med fasta kameror utan kommentatorer via Recast/The Curling Channel.