Curling: SM i Jönköping med alla topplag i startfältet

Jönköpings CC står som värd SM för damer, herrar och rullstolscurling där totalt 30 lag finns med i kampen om SM-titlar och medaljer i elitklasserna för damer, herrar och rullstolscurling. På dam- och herrsidan är lag Hasselborg och lag Edin givna favoriter till att försvara sina SM-guld. Vid SM i rullstolscurling är det svårare att peka ut några givna favoriter.

– Vi har ett brett och starkt startfält där alla våra landslagsspelare är uppblandade när dom tävlar för sin hemmaklubb, säger Peter Narup, förbundskapten rullstolscurling.

De regerande OS-mästarna lag Hasselborg med Anna Hasselborg, Sara McManus, Agnes Knochenhauer och Sofia Mabergs har radat upp internationella segrar under säsongen med bl.a EM-guld och tre titlar på den kanadensiska Grand Slam touren. Dom kommer till Jönköping rejält tävlingssugna efter tuffa träningsveckor.

– Vi längtar och ser fram emot SM i helgen. Det är alltid kul att tävla på hemmaplan och Jönköping är en av våra favoritplatser i Sverige. Vi värderar SM högt och målsättningen är självklar. Vi siktar på att försvara SM-guldet men vet att det inte kommer enkelt, säger Sara McManus.

I startfältet finns flera lag som satsar hårt och ser sin chans i Jönköping. Största utmanarna mot lag Hasselborg är klubbkompisarna i lag Wranå som även dom gått starkt på den internationella touren under säsongen.

Utmanare finns också i Team Moberg från Mjölby AI som efter SM i Jönköping åker till Ryssland för att representera Sverige i Junior-VM.

Grundserien vid SM herrar startade med två spelpass redan under onsdag eftermiddag och där inledde favoriterna lag Edin med storseger 9-0 mot Sollefteå CK.

– Vi gillar verkligen att tävla i Jönköping. Arenan är fantastisk och vi hoppas på superbra isar under hela SM, precis som det var förra året. Bland det bästa vi har tävlat på faktiskt, säger Niklas Edin.

Karlstadslaget med Niklas Edin, Oskar Eriksson, Rasmus Wranå, Christoffer Sundgren och coach Fredrik Lindberg kommer till Jönköping efter två veckor med träning och är taggade för nästa tävlingsperiod som inleds med SM.

– Vi var lite mentalt trötta i den sista Grand Slam tävlingen och den här träningsperioden var efterlängtad av oss alla. Med SM startar vi uppbyggnaden mot VM i slutet av mars som är säsongens stora mål, säger Niklas.

16 lag tävlar i herrklassen och Niklas har självklart stenkoll på motståndet som väntar.

– Jag ser minst fem givna slutspelslag och där finns bl.a lag Nyman från Leksand och våra klubbkompisar i lag Magnusson. Det är härligt att vi är igång med SM och självklart siktar vi på att försvara vårt guld i en spännande final på söndag eftermiddag, avslutar Niklas.

Herrarna var först ut med premiärmatcher på onsdag eftermiddag. Damerna startar idag torsdag kl 08:00 och första spelpasset för rullstolscurling på fredag kl 08:00.

Följ alla liveresultat från SM 2020

Tidsprogram SM 2020