VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut

Cykelhjälm med många funktioner ska öka säkerheten

Dela
Jakten har börjat på den perfekta cykelhjälmen för bättre trafiksäkerhet. Målet är att skapa en hjälm som alla vill använda. Vägen dit är en riktig utmaning för VTI och dess samarbetsparter.
Foto: Katja Kircher/VTI
Foto: Katja Kircher/VTI

Det första steget är taget genom studien Kommunicerande cykelhjälm – Funktioner för ökad trafiksäkerhet. Projektet är ett samarbete mellan VTI, Trafikverket, Ericsson, hjälmtillverkaren POC Sports och Veoneer.

Olyckorna kan bli färre och mindre allvarliga om fler använder cykelhjälm. Det som ska göra hjälmen attraktiv är att den kan kommunicera med cyklisten och andra trafikanter.

Metoden för studien har varit arbetsmöten där deltagarna har bidragit med sin speciella expertkunskap. Slutsatsen är att det finns många intressanta koncept att utveckla, varav gruppen har presenterat några idéer som underlag för kommande ansökningar.

Hittills finns endast en rapporterad studie om en cykelhjälm med högteknologiskt kommunicerande funktioner, enligt vad forskarna känner till. Studien visar hur cyklar och bilar kan kommunicera med varandra.

Nya funktioner kan vara allt från varningssignaler, navigationshjälp, grön våg till ett säkrare sätt än att använda mobilen för att ta del av sociala medier. Det ska locka till hjälmanvändning men kan också ta fokus på själva cyklandet. Interaktionen kan ske med röst, knappar på styret, hörlurar eller via ett visir.

Hjälmtillverkaren POC Sports har utvecklat en hjälm med en bakåtriktad lampa som laddas med solceller och lyser vid cykling i mörker. En annan lösning vore en hjälm med fäste för belysning så att cyklisten ska se bättre när det är mörkt.

För att testa olika tekniska möjligheter har forskarna gett förslag på sex användarfall för cykling i stadstrafik och på landsbygd.

– Den stora utmaningen blir att utveckla en systemprototyp som vi kan nyttja för studier av cykelsäkerhet och mobilitet, säger professor Jan Andersson på VTI.

Varken hjälmtillverkare eller cykeltillverkare är experter på elektronik och saknar de resurser som krävs för att utveckla en sådan systemprototyp, menar han.

– Sedan tillkommer kostnaden för kunden, det vill säga vem är villig att betala för denna funktionalitet. Utöver det kommer energiaspekten, de olika enheterna kommer att kräva energi. Nu jobbar vi vidare för att få till ett projekt som kan skapa en sådan systemprototyp.

En fundamental slutsats är den ansats som krävs, menar Jan Andersson. Vägen framåt är troligen att olika prylar kan kopplas fast på hjälmen (click on på engelska) enligt en standardlösning. Sedan tar olika tillverkare fram den del de kan bäst.

– Din pannlampa som du har när du löptränar ska kunna sättas fast på hjälmen. De som utvecklar visir ska enkelt kunna sätta fast den på hjälmen, för att ta några exempel. Det gör att hjälmkostnaden och livslängden inte står och faller med utvecklingen av nya tillbehör. Dessutom ska tillbehören kunna användas i andra situationer, säger han.

Kommunicerande cykelhjälm – Funktioner för ökad trafiksäkerhet (2021, Digitala Vetenskapliga Arkivet, DiVA)

Kontakter

Bilder

Foto: Katja Kircher/VTI
Foto: Katja Kircher/VTI
Ladda ned bild

Om

VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut
VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut



013-20 40 00http://www.vti.se

VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut, är ett oberoende och internationellt framstående forskningsinstitut inom transportsektorn. Vår huvuduppgift är att bedriva forskning och utveckling kring infrastruktur, trafik och transporter. Vi arbetar för att kunskapen om transportsektorn kontinuerligt ska förbättras och är på så sätt med och bidrar till att uppnå Sveriges transportpolitiska mål. VTI har kontor i Linköping, Stockholm, Göteborg och Lund. 

Följ VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut

Cykling och ledarskap i fokus på Forum Vätternrundan 202410.4.2024 09:47:11 CEST | Pressmeddelande

Förra årets Forum Vätternrundan, som lanserades i samband med Vätternrundans Cykelvecka, blev en milstolpe för att lyfta cykelns betydelse i samhället. Den 14 juni är det återigen dags att samla branschexperter, forskare, politiker, folkhälsovetare, visionärer och cykelentusiaster till en dag av diskussioner och föreläsningar. I spetsen för årets program står Ari Riabacke, besluts- och ledarskapsexpert inom näringslivet.

Forskare: ”Utspridda skolstartstider kan göra kollektivtrafiken billigare”8.2.2024 07:00:00 CET | Pressmeddelande

Ny forskning visar att utspridda skolstartstider kan minska rusningstrafiken och kostnaderna för kollektivtrafiken. En senarelagd skolstart för tonåringar har även gynnsamma effekter för hälsa och skolprestationer. I en nypublicerad forskningsrapport ger forskarna rekommendationer för ett lyckat införande. Rapporten har tagits fram inom K2, Nationellt kunskapscentrum för kollektivtrafik, av forskare från Linköpings universitet, VTI och Lunds universitet.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye