Cykellandslagen väljer Slite

Svenska Cykelförbundet och Gotland Sports Academy AB har tecknat samarbetsavtal om att göra Slite på Gotland till officiell träningsanläggning för samtliga cykellandslag i alla grenar. Avtalet löper i första hand på tre år och ger landslagsåkarna möjlighet att bo, träna och utvecklas tillsammans året runt oavsett disciplin.
Slite Strandby: Foto John Norrby

Vi är oerhört glada att nu kunna erbjuda våra landslag möjligheten att bo och träna tillsammans på samma ort i den fina träningsmiljö som Gotland Sports Academy byggt upp i Slite, inte minst Gotland Bike Park som på kort tid utvecklats till landets största XC park. säger Anders Bromée/Sponsoransvarig Svenska Cykelförbundet.

Vi känner oss stolta och hedrade att Svenska Cykelförbundet har valt oss och den träningsmiljö vi erbjuder här i Slite för att utveckla sina landslagsåkare. Gotland har en stark cykelhistoria och vi i Slite har som målsättning att erbjuda träningsmöjligheter i världsklass året runt oavsett idrott och då inte minst inom cykling säger Jonas Henning/VD Gotland Sports Academy AB

Det känns fantastiskt bra att få med Svenska Cykelförbundet på banan, med detta avtal får vi tillgång till spetskompetens där vi tillsammans med förbundet och landslagen kommer att utveckla spår, leder, teknikbanor och verkstad för alla grenar inom sporten och på så sätt säkerställa en unik cykelmiljö här i Slite Säger Kent Clarström/Driftsansvarig på Gotland Bike Park.

Att Svenska Cykelförbundet väljer Gotland Sports Academy och Slite som officiell träningsanläggning känns jätteinspirerande för oss som jobbar med samhällsutveckling här i Slite. När Jonas Henning kom hit 2015 och drog igång projektet Gotland Sports Academy med visionen om att utveckla Slite till en sportdestination kunde jag då inte ana den injektion det nu har blivit för vårt samhälle - säger Jan-Erik Pott på det lokala utvecklingsbolaget, Slite Utveckling AB

Anders Bromée Svenska Cykelförbundet anders.bromee@scf.se 0701826204
Jonas Henning Gotland Sports Academy AB jonas@gotlandsportsacademy.se 076-1165900
Kent Clarström Gotland Bike Park kent@gotlandsportsacademy.se 0705538991
Jan-Erik Pott Slite Utveckling AB j.e.pott@telia.com 070-5742074

Slite Strandby: Foto John Norrby
Anders Bromée
Jonas Henning
Kent Clarström & Jonas Henning
Jan-Erik Pott

Färjeleden 2
621 57 Visby

Gotland Sports Academy AB är ett destinationsbolag i Slite på norra Gotland som arbetar för att etablera Slite och norra Gotland som en destination för sport, hälsa och aktiv fritid året runt. Bolagets verksamhet består av paketering och försäljning av träningsläger, kurser, camps och events inom segmentet sport, hälsa och aktiv fritid. Gotland Sports Academy AB är frukten av ett samverkansprojekt mellan idrottsrörelsen, näringslivet i Slite och myndigheterna på Gotland.

Följ Gotland Sports Academy AB

Senaste pressmeddelandena från Gotland Sports Academy AB

Slite camping återuppstår och blir andelsägt!5.3.2024 08:06:32 CET | Pressmeddelande

Gotlands bäst belägna campingplats; Slite strand, återuppstår som husvagnscamping och blir andelsägt. Andelar i bolaget Slite Strandby AB som äger campingfastigheten på strandvägen i Slite säljs nu med ett för branschen unikt erbjudande, där varje aktie ger nyttjanderätt för en campingplats. Totalt finns det 80 aktier som garanterar innehavaren av varje aktie en egen campingplats för husvagn/husbil på Slite Strand.

Pigge Werkelin säljer Slite strandby!22.6.2020 15:00:00 CEST | Pressmeddelande

Sedan 2009 har Werkelingbolagen ägt och utvecklat fastigheten på strandvägen i Slite samhälle på norra Gotland till en modern semester resort, dom senaste fem åren med Jonas Henning som VD och affärsutvecklare. Nu köper familjen Henning ut Pigge från både driftbolag och fastighetsbolag. ”För fem år sedan bestämde vi oss tillsammans med stöd av Slite utveckling och Region Gotland för att göra Slite till en turistdestination. Det långsiktiga målet att tillföra 20000 nya gästnätter uppnåddes redan efter tre år och Slite har blivit ett självklart resmål för många människor. Det är helt klart det utvecklingsprojekt inom besöksnäringen på den gotländska landsbygden som betytt mest för ett samhälle under modern tid säger Pigge & Jonas samstämmigt” ”Det är dags för ett generationskifte säger Pigge. Jonas & Maria med familj har allt som krävs för att ta över ansvaret för den fortsatta utvecklingen av Slite strandby, Jag har jobbat tillsammans med denna entreprenörsfamilj de senaste fem åren och