Cykelvägsinitiativet låter medborgarna namnge lokala cykelvägar

För att öka tryggheten, säkerheten och enkelheten för cyklister lanserar ŠKODA Cykelvägsinitiativet. Ett lokalt initiativ för att hjälpa kommuner och städer att namnge cykelbanorna – med medborgarnas hjälp. – Vi vill göra vardagen säkrare för Sveriges alla cyklister, därför inleder vi projektet med att döpa fem av cykelvägarna på Gotland, säger Stefan Nygren, marknadschef på ŠKODA Sverige.

Cykelvägsinitiativet är ett program för att göra vardagen säkrare för Sveriges cyklister. För även om Sverige har ett mycket välutvecklat system för att räddningstjänst och ambulans ska nå fram till olyckor har cyklister ofta svårt att meddela exakt var de befinner sig – just eftersom cykelvägar ofta saknar namn. Med Cykelvägsinitiativet vill därför ŠKODA med de lokala medborgarnas hjälp underlätta för städer och kommuner att namnge lokala cykelvägar genom att de helt enkelt röstar fram förslag på lokala profiler som förtjänar att få en egen väg uppkallad efter sig.

Då Gotland och speciellt Visby är en av landets främsta cykelstäder är det också premiärstad för Cykelvägsinitiativet. Gotlänningarna har uppmanats att lämna förslag på lokala profiler som de tycker bör vara en del av initiativet och under Almedalsveckan överräcks resultatet till Teknikförvaltningen på Region Gotland med förhoppningen om att de snart blir verklighet.

ŠKODA är en stark supporter till cykelsporten och stödjer både vardags- och tävlingscyklister såväl internationellt som nationellt. Under Almedalsveckan lanserar bilföretaget också en innovativ tjänst för företag som vill erbjuda sina medarbetare tjänstecyklar, på samma sätt som vissa i dag har tjänstebil, och därmed både snabba på och effektivisera korta transportsträckor. Och självklart göra dem mer miljövänliga än om de skulle gjorts med bil.

Läs mer om Cykelvägsinitiativet på www.skoda.se/cykling

För ytterligare information kontakta Erik Gustafsson, pressansvarig Skoda Sverige, 08-120 811 54, 073-500 65 92,erik.gustafsson@skoda.se

ŠKODA är ett av världens äldsta verksamma bilföretag och sålde mer än en miljoner bilar till sina kunder under 2016. Företaget har verksamhet på tre platser i Tjeckien och bygger bilar i Kina, Ryssland, Slovakien och Indien, såväl som i Ukraina och Kazakstan genom lokala samarbetspartners. ŠKODA har ett starkt engangemang inom cykelsporten och stödjer cyklister såväl nationellt som internationellt. Företaget har fler än 26 600 medarbetare globalt och finns representerade på mer än 100 markander.

ŠKODA grundades redan 1895 när bokhandlaren Vaclav Klement och mekanikern Vaclav Laurin från staden Mladá Boleslav, sju mil norr om Prag i Tjeckien, började att tillverka cyklar. Än i dag ligger huvudkontoret i Mladá Boleslav där man både utvecklar och tillverkar dagens modeller. 2017 var tredje året i rad som SKODA sålde fler än en miljon bilar under ett år. Företaget har över 30 000 medarbetare globalt och finns representera på fler än 100 marknader. www.skoda.se

Rekordmånga leveranser samt högre försäljningsintäkter och rörelseresultat för ŠKODA första halvåret 20173.1.2018 13:52Pressmeddelande

ŠKODA firar sitt mest framgångsrika motorsport-år någonsin – fortsätter med Tidemand/Andersson13.12.2017 08:00Pressmeddelande

Fem stjärnor för nya ŠKODA KAROQ i krocktest8.11.2017 12:41Pressmeddelande

- ŠKODA KAROQ levererar enastående aktiv och passiv säkerhet - Imponerande betyg för vuxenskydd: 93 av 100 poäng - Nya KAROQ är företagets andra modell som belönas med fem stjärnor under 2017 - Samtliga sju ŠKODA-modeller har femstjärnigt krockskydd Fem stjärnor av fem möjliga – nya ŠKODA KAROQ imponerar i krocktesterna hos det oberoende testinstitutet Euro NCAP. Det innebär inte bara att KAROQ är en av de säkraste kompaktsuvarna som rullar på vägarna – det betyder också att hela ŠKODAs modellutbud har fem av fem stjärnor i krocktester.