Cykla rätt i Göteborg – idag lanseras nya cykelkartan!

Idag lanseras den efterlängtade tryckta versionen av Göteborgs cykelkarta, som nu också inkluderar Mölndal. Kartan, som är både på svenska och engelska, ska inbjuda till att ta sig runt i staden, besöka sevärdheter och göra utflykter på ett inspirerande, cykelvänligt och säkert sätt.

Copyright: Jorma Valkonen/Göteborg & Co

Tryckta cykelkartor har länge varit efterfrågade och senast Göteborg hade en tryckt cykelkarta var 2015. I flera år har göteborgare och besökare uttryckt sin önskan om en tryckt cykelkarta och efter mycket planerande är den äntligen här.

– Vi har förbipasserande cykelturister från när och fjärran. Kattegattleden och Sverigeleden passerar strax intill Kungsportsplatsen, där turistinformationen ligger och med en cykelkarta i handen får cyklisterna den översikt de vill ha, säger Gunilla Stenström, administrativ koordinator på Göteborg & Co.

Kartan, som är på svenska och engelska, har tagits fram av Göteborg & Co och Trafikkontoret. Den omfattar både Göteborg och Mölndal och har såväl cykelpumpar som Styr & Ställ hyrcyklar markerade.

– Vi är jätteglada för att cykelkartan är här, speciellt då efterfrågan från göteborgarna har varit stor så länge nu. Den kommer dessutom att bidra till social hållbarhet och tillgänglighet, då kartan inte kostar något och tipsar om sevärdheter som alla kan besöka, fortsätter Gunilla Stenström.

Kartan, som är gratis, kan hämtas på turistinformationen på Kungsportsplatsen när de öppnar igen eller beställas genom att kontakta Göteborgs turistinformation.

Följ med på en live instabike kl. 14 i eftermiddag på @goteborgcom, där vi bland annat visar upp Göteborgs rykande färska nya cykelkarta.

Petra GamerdingerPR Manager - Press & Medierelationer

Presskontakt och pressansvarig på Göteborg & Co. Ansvarar för internationell destinations-PR i Tyskland och USA.

Tel:+46705723327petra.gamerdinger@goteborg.com

Copyright: Jorma Valkonen/Göteborg & Co

Imorgon öppnar bokningen för Göteborgs Kulturkalas9.8.2021 12:04:33 CEST | Pressmeddelande

Imorgon tisdag, den 10 augusti klockan 10 öppnar bokningen av årets programpunkter på Göteborgs Kulturkalas, 20–22 augusti. Säkra dig en plats på just din favoritprogrampunkt. Missa inte årets nyhet Kulturpresenten, utomhusbion på Götaplatsen, teaterföreställning, barn- och ungdomsaktiviteter i Kviberg och allt annat som händer på 70 platser i hela Göteborg. Kolla in programmet och boka en plats på goteborgskulturkalas.se.