Cykla rätt i Göteborg – idag lanseras nya cykelkartan!

Idag lanseras den efterlängtade tryckta versionen av Göteborgs cykelkarta, som nu också inkluderar Mölndal. Kartan, som är både på svenska och engelska, ska inbjuda till att ta sig runt i staden, besöka sevärdheter och göra utflykter på ett inspirerande, cykelvänligt och säkert sätt.

Copyright: Jorma Valkonen/Göteborg & Co

Tryckta cykelkartor har länge varit efterfrågade och senast Göteborg hade en tryckt cykelkarta var 2015. I flera år har göteborgare och besökare uttryckt sin önskan om en tryckt cykelkarta och efter mycket planerande är den äntligen här.

– Vi har förbipasserande cykelturister från när och fjärran. Kattegattleden och Sverigeleden passerar strax intill Kungsportsplatsen, där turistinformationen ligger och med en cykelkarta i handen får cyklisterna den översikt de vill ha, säger Gunilla Stenström, administrativ koordinator på Göteborg & Co.

Kartan, som är på svenska och engelska, har tagits fram av Göteborg & Co och Trafikkontoret. Den omfattar både Göteborg och Mölndal och har såväl cykelpumpar som Styr & Ställ hyrcyklar markerade.

– Vi är jätteglada för att cykelkartan är här, speciellt då efterfrågan från göteborgarna har varit stor så länge nu. Den kommer dessutom att bidra till social hållbarhet och tillgänglighet, då kartan inte kostar något och tipsar om sevärdheter som alla kan besöka, fortsätter Gunilla Stenström.

Kartan, som är gratis, kan hämtas på turistinformationen på Kungsportsplatsen när de öppnar igen eller beställas genom att kontakta Göteborgs turistinformation.

Följ med på en live instabike kl. 14 i eftermiddag på @goteborgcom, där vi bland annat visar upp Göteborgs rykande färska nya cykelkarta.

Petra GamerdingerPR Manager - Press & Medierelationer

Presskontakt och pressansvarig på Göteborg & Co. Ansvarar för internationell destinations-PR i Tyskland och USA.

Tel:+46705723327petra.gamerdinger@goteborg.com

Copyright: Jorma Valkonen/Göteborg & Co

Dansare, bildkonstnär, musiker och skulptör - de tolkar regn i Artists in Residence i Göteborg13.4.2021 07:57:26 CEST | Pressmeddelande

Nu är det klart vilka konstnärer som kommer att tolka regn i det konstnärliga utbytet mellan 400-åringarna Borås, Piteå, Luleå och Göteborg. Det blir bildkonstnären Amanda Mendiant, Piteå, skulptören Odysseas Pappas, Borås, dansaren Jenny Schinkler, Luleå och musikern Johan Björklund, Göteborg. AiR 4x400 år, Artist in Residence, är ett samarbetsprojekt och konstnärligt utbyte mellan städerna som alla fyller 400 år 2021.