Cyklingen i SM-veckan startar på tisdag med spektakulär MTB-sprint – kolla alla tider tisdag, torsdag och fredag

Först ut när det gäller cykel på SM-veckan i Linköping är tisdagens MTB XCE, en gren där Sverige tillhör den yppersta världseliten. Sedan följer av SM-events para jaktstart, landsväg och kortdistans. För media som vill bevaka på plats finns ett presscentrum med alla faciliteter.

På den senaste världscuptävlingen, som avgjordes i Falun, visade de svenska cyklisterna en imponerade bredd på toppen. Edvin Lindh bombade till exempel  hem TT-kvalet och tillhör tillsammans med Anton Olstam och Joel Burman favoriterna bland herrarna. Men det finns fler; cyklister som Axel Lindh och Anton Birath kan definitivt blanda sig i medaljstriden.

På damsidan finns spets och världsstjärnan i XCE, Ella Holmegård, kan ses som en av dom stora favoriterna på en bana som bör passa henne och EM-kollegan Anton Olstam väl.

Det såg lite tunt ut med antalet damer till start, men strax innan anmälan stängde nu på måndagen klockan 15.00 fanns det cyklister till två semifinaler för  damerna. Tidskvalet blir ändå intressant då det gäller motstånd i semin och startposition i en eventuell final.

Och det blir konkurrens om platserna till de fyra kvartsfinalerna i herrarnas tävling. Mera om de övriga loppen när vi närmar oss start! Här är alla anmälda i MTB XCE, kompletteras senare under måndagen med de sista efteranmälningarna:

Damer

• Oliver Vesterlund, CK Antilopen
  • Rasmus Alm, Trosabygdens OK
  • Sebastian Pettersson, Finspångs CA

Så här är tidsschemat för hela SM-veckan

Tisdag 28 juni, SM MTB XCE

11.00: Kval damer, TT ett varv
11.15: Kval herrar, TT ett varv
13.00: Här börjar finalkörningen med fyra cyklister i varje heat, två vidare – fram till A-final och B-final.

Torsdag 30 juni, SM paracykling jaktstart

11.30: Final jaktstart racer, mixed, 16 varv.

Fredag 1 juli, SM landsväg kortdistans

10.30: Final herrar, 50 minuter plus tre varv.
13.40: Final damer, 50 minuter plus tre varv.

Fredag 1 juli, Barnens grand prix

15.oo: Ett varv på samma bana som SM-stjärnorna på kortdistans just har kört, alla får medalj på podiet!

Till media som vill bevaka cykelgrenarna under SM

På tisdag, torsdag och fredag erbjuder CK Hymer i samarbete med DOSPACE ett extra pressrum i stans bästa läge för att följa alla cykellopp under SM-veckan.

Du har perfekt utsikt över hela målområdet och målraka, fullt utrustat kontorshotell med WiFi, kaffe och arbetsplatser.

Härifrån kan du som media följa kval som final i MTB XCE, paracykel jaktstart och landsväg kortdistans – samt även Barnens Grand Prix.

Öppettider för pressrummet:
Tisdag: 8–17
Torsdag: 9–17
Fredag: 8–17

Ingen formell ackreditering behövs, men mejla gärna CK Hymers Jan Brugård brugard@gmail.com om ni kommer att bevaka cyklingen under SM-veckan i Linköping.

Bilderna är fria för publicering men ange cred: Svenska Cykelförbundet

Anton Olstam