Svenska FriidrottsförbundetSvenska Friidrottsförbundet

Cytiva och Svensk Friidrott i samarbete

Cytiva är ny nationell sponsringspartner till Svenska Friidrottsförbundet (Svensk Friidrott). Avtalet gäller de tre kommande åren 2020-2023.

Cecilia Sjöstedt, Site Leader och VD för Cytiva i Uppsala, säger: ”För oss på Cytiva blir valet att teckna avtal med Svensk Friidrott ett sätt att visa upp våra värderingar och samtidigt öka kännedomen för vårt nya namn och vad vi står för. Vi vill verka för människors hälsa, från våra medarbetare till i slutändan alla patienter runt om i världen.”

Cytiva (tidigare en del av GE Healthcare Life Sciences) är ett ledande industribolag inom Life Sciences, verksamt i omkring 40 länder och med cirka 1800 medarbetare i Sverige. Cytivas säte i Uppsala är en av världens största anläggningar för produktion av teknologi för tillverkning av biologiska läkemedel (kromatografimedia och utrustning). Biologiska läkemedel används för att bland annat behandla patienter med diabetes, reumatism, Alzheimers och cancer. Från Uppsala exporteras dessa produkter till läkemedelsbolag i över 160 länder.

Svensk Friidrott är ett av Sveriges största idrottsförbund och engagerar tusentals barn, ungdomar, vuxna motionärer och elitidrottare i träning, lopp och tävling över hela landet. Friidrott är en idrottsform där alla kan vara med och stödet från Cytiva kommer att hjälpa Svensk Friidrott att nå ut på lokal nivå runt om i Sverige så att flera kan motionera.

Det nya samarbetet med Cytiva kommer bland annat att märkas på Friidrotts-SM den 14–16 augusti. I år kommer denna höjdpunkt för friidrotten hållas i Uppsala, staden som också är huvudsätet för Cytivas verksamhet i Sverige.

Jan Larsson, marknadschef Svensk Friidrott, säger: ”Vi delar målsättningen att skapa förutsättningar för människor att leva ett hälsosamt liv och vi ser fram emot att komma igång. Cytiva blir Nationell Partner med rättigheter kring hela Svensk Friidrotts verksamhet med fokus på olika friskvårds- och personalaktiviteter samt att bygga kännedom om Cytivas som nytt bolagsnamn.”

Om Cytiva

Cytiva är ett av världens ledande Life Sciences industribolag. Vi levererar material och utrustning för biologisk forskning och produktion av läkemedel. Med intäkter på 3,3 miljarder dollar årligen och nästan 7000 medarbetare, som finns i 40 länder, stödjer vi utveckling av nya behandlingar. Genom nära samarbete med kunder bidrar Cytiva med verktyg som gör utvecklingsprocessen av läkemedel snabbare, effektivare och ökar kapaciteten för forskning och tillverkning. Genom förbättrade arbetsflöden möjliggörs utveckling, tillverkning och leverans av transformativa mediciner till patienter.

Besök www.cytiva.com för mer information.

Mediakontakt för Cytiva:

Elizabeth Walentin
elizabeth@crimsonclarke.se
tel: 073-960 06 21

Helgens friidrottshöjdpunkter25.6.2020 16:17:59 CESTPressmeddelande

Under helgen väntar nya spännande tävlingar med flera av de främsta friidrottarna till start. Lördagen är särskilt intensiv med toppkastare som Daniel Ståhl, Simon Pettersson, Fanny Roos och Wictor Petersson i Bottnarydskastet och premiär för Stavhoppstouren. Samma dag samlas löpare i Göteborg då det är dags för Sprintutmaningen på Ullevi och Bannister Running Summer Night Classic på Slottsskogsvallen. Under söndagen fortsätter Bottnarydskastet med bland annat Kim Amb

Friidrottsspänning i midsommartid19.6.2020 07:30:00 CESTPressmeddelande

Runt om i landet fylls det på med tävlingar, så även i dagarna runt Midsommar. Daniel Ståhl, Simon Pettersson, Fanny Roos och Wictor Petersson är några av de som tävlar igen på söndag och på tisdag gör Sveriges främsta löpare upp över 10 000 m på Stockholms Stadion. Samma kväll är det dags för Ida Storm att återigen kliva in i släggringen, nu i Lund, och för Carl Bengström, som hade en strålande inledning under den gångna helgen, att göra säsongsdebut i favoritgrenen 400mh, i Göteborg.

Motionsloppens frånvaro hotar föreningsekonomi och folkhälsa16.6.2020 13:00:00 CESTPressmeddelande

I dagarna distribueras regeringens ekonomiska stöd till idrottsföreningar. Detta går till föreningar som påverkats av inställd verksamhet mellan 12 mars och 30 juni. Men situationen är fortsatt allvarlig, både i pandemin och hos många lopparrangerande friidrottsföreningar. Motionslopp ses som offentlig sammankomst och deras genomförande begränsas därför kraftigt av regleringen att dessa inte får samla fler än 50 personer. I loppkalendern brukar det vanligtvis återstå flera hundra lopp såhär års men när de nu ställs in försvinner både motionsmotivation och föreningsekonomi.