Dafgårds ställer krav på djurvälfärden för kycklingar genom European Chicken Commitment

Företagsjätten Dafgårds är nästa svenska företag att ställa krav på kycklingbranschen genom att ta med European Chicken Commitment (ECC) i sina inköp. Beslutet gäller för deras färdiga rätter Dafgårds, Billys och Gorbys. Ett konkret och tydligt sätt att förändra för de djur som är flest och som har det sämst, menar Djurens Rätt.

Fler kycklingar får möjlighet till utomhusvistelse genom ECC. Foto: Shutterstock/Pazargic Liviu

Dafgårds som hamnar på plats nio över de största livsmedelsföretagen i Sverige säger såhär om beslutet:

– Djuromsorg är en väldigt viktig fråga för oss. Vi arbetar långsiktigt med att förbättra för djurens tillvaro och genom att ansluta till ECC ser vi till att ytterligare uppmärksamma och öka djuromsorgen för kycklingarna, säger vice VD Magnus Dafgård.

Dafgårds inkluderar sina färdiga rätter i beslutet; Dafgårds, Gorbys och Billys. De ser även till att fler kycklingar kommer ut i friska luften genom att inkludera detta i policyn. Att det kommer göra stor skillnad för många djur råder det inga tvivel om.

– Vi är oerhört glada över att Dafgårds valt att göra detta. Det är ett viktigt beslut som påverkar oerhört många djurs levnadsstandard och konkret visar hur de som företag tar sitt ansvar för att höja nivån för djurvälfärd, säger Nathalie Söderström, ansvarig för företagsrelationer på Djurens Rätt.

Om European Chicken Commitment (ECC)

European Chicken Commitment är ett antal välfärdskriterier som ska öka kycklingarnas välmående. Bland kriterierna ingår bl.a. större yta för kycklingarna att röra sig på samt slopandet av snabbväxande turbokycklingar. I några länder med stark opinion för djurvälfärd, som Sverige, ingår också utevistelse/vinterträdgårdar som ett kriterium. Närmare 170 företag i Europa har valt att arbeta enligt ECC, bland dessa Nordrest, KFC, Espresso House och franska Lidl.

Djurens Rätt är Sveriges största djurrätts- och djurskyddsorganisation med omkring 50 000 medlemmar. Vi är partipolitiskt obundna och arbetar för en värld där djur respekteras som kännande individer med rätt till sina egna liv. Djurens Rätt är beroende av frivilligt stöd för att kunna hjälpa djuren.

Historisk minskning av köttkonsumtionen under 2020 - 7,7 miljoner djur undvek att hamna på tallrikarna16.3.2021 13:37:49 CET | Pressmeddelande

Samtidigt som Djurens Rätt genom en ny informationskampanj återigen sätter sökarljuset på turbokycklingarnas utsatta situation, presenteras statistiken för fjolårets köttkonsumtion i Sverige. Under 2020 minskade den svenska köttkonsumtionen med hela 4,5 procent, vilket innebär en minskning om 7,7 miljoner färre individer som konsumerats på svenskarnas tallrikar jämfört med föregående år.

Djurens Rätt går ut med stor annonskampanj för att uppmärksamma turbokycklingarnas verklighet i djurfabrikerna15.3.2021 12:00:00 CET | Pressmeddelande

Idag går Djurens Rätt ut i en omfattande annonskampanj för att uppmärksamma konsumenter om turbokycklingarnas verklighet i köttindustrins djurfabriker. Detta i samband med återstarten av Djurens Rätts kampanj “99 miljoner”. Annonsen är i form av en seriestrip tecknad av Emanuel Garnheim och kommer bland annat att synas ute i kollektivtrafiken.

Djurens Rätt i gemensamt EU-upprop: Förbjud vilda djur på cirkus3.3.2021 13:00:00 CET | Pressmeddelande

I samband med Världsdagen för natur- och djurliv (World Wildlife Day) lanseras idag en gemensam EU-kampanj för att införa ett förbud mot vilda djur på cirkus i EU. En ny opinionsundersökning visar att 68 procent av européerna vill se ett sådant förbud. Bakom kampanjen står Djurens Rätt tillsammans med Eurogroup for Animals – en sammanslutning av ett 70-tal djurrätts- och djurskyddsorganisationer i Europa.