Dagens industris redaktion anställer och förstärker

Dagens industri går mot ett starkt år och nu förstärker Nordens största affärstidning redaktionen inför 2020 med fyra anställningar. ”Det känns oerhört roligt med de här förstärkningarna. Det gör att vi kommer att kunna vässa vår journalistik och vårt innehåll ytterligare under nästa år”, säger Jonas Jonsson, redaktionschef på Dagens industri.

De nyanställda medarbetare som förstärker redaktionen är:

Henrik Ek

Henrik kommer närmast från rollen som techreporter och ställföreträdande chefredaktör på tidningen Metro. Innan det har han ett förflutet som redaktionschef på Realtid och som reporter på Expressen, bland annat som tidningens medarbetare i New York.

På Dagens industri kommer Henrik Ek att förstärka redaktionen på Di Digital. Henrik Ek börjar i slutet av januari.

Varför har du valt att börja på Di Digital?

“Hur roligt och givande det än varit att leda redaktionellt arbete så är det minst lika roligt att vara på fältet och faktiskt producera nyheter. När chansen dök upp att få göra det på Di Digital, ledaren på området, var det ett lätt beslut.”

Och hans intresse för det digitala området syntes även i spalterna under hans tidigare chefsuppdrag. Bland annat landade han en exklusiv intervju med Apples vd Tim Cook när han besökte Iggesund.

Varför är just tech-området så intressant?

“Tekniska framsteg är grunden i nästan all samhällsutveckling — i stort som smått. Förändringen sker snabbare än någonsin. Och det finns inget annat område där det händer så mycket och rapporteringen är så intressant”, säger Henrik Ek.

Ellen Gustafsson

Ellen kommer närmast från Köpenhamns Universitet där hon är utbildad nationalekonom. Hon jobbade på Di:s ledarsida sommaren 2019. Ellen börjar Dagens industris ledarredaktion i februari.

Sara Rimpi

Sara har vikarierat som redigerare på redaktionen det senaste året. Nu blir hon anställd på Dagens industri som redigerare.

Patrik Höiseth

Patrik har under de senaste åren varit på Dagens industri i många olika roller. Nu blir han anställd på Dagens industri. Patrik kommer att vara reporter på Tema och sektion.

På måndag kommer dessutom Karin Grundberg Wolodarski tillbaka till Dagens industri efter sin föräldraledighet. Hon kommer då att förstärka Di Weekends redaktion för att med sin stora rutin och vassa penna bidra till att göra innehållet i Sveriges bästa helgmagasin ännu intressantare för Dagens industris läsare.