Dagens Medicin Mats Reimer lanserar amfetamin för läkemedelsbolag

I Dagens Medicin driver den ”oberoende” kolumnisten och barnläkaren Mats Reimer en hätsk kampanj mot allt vad alternativmedicin heter. Nu visar det sig att Reimer har en avgörande roll i läkemedelsbolaget Shires lansering av ADHD-droger för barn i Sverige – utan att ha uppgett denna allvarliga intressekonflikt.

Det är en miljardaffär. Läkemedelsbolaget Shire sålde förra året amfetaminet Vyvanse för 6 miljarder kronor (900 miljoner dollar) i USA. Dessutom drar man in stora pengar på ADHD-drogen INTUNIV. Nu satsar bolaget på barnmarknaden i Europa – och Sverige.

Till sin hjälp har man bland annat tagit den ”oberoende” kolumnisten och barnläkaren Mats Reimer, som i Dagens Medicin (DM) driver en kampanj mot allt vad alternativmedicin heter. Lika hårt som Reimer slår mot alternativmedicin lika hårt slår han för en ökad psykiatrisering av landets skolelever. I sin krönika i Dagens Medicin förklarar han: ”Skolhälsovård måste till stor del vara skolpsykiatri.”

Man kan dock inte i krönikan i DM läsa något om att Reimer är en av de forskare som fått läkemedelsbolaget Shires förtroende att lansera det första rena amfetaminpreparatet, Vyvanse, på barnmarknaden i Europa. Reimer är också en av två ”Principal Investigators” i Sverige i studien av Shires andra ADHD-drog INTUNIV [1].

Man ska veta att det här är studier som ENBART har syftet att skapa ett ”resultat” så att preparaten kan placeras på marknaden. Det inte fråga om någon objektiv forskning. Det är fråga om ”forskning” där läkemedelsbolaget kontrollerar hela processen, alltifrån utformningen av studierna till den slutliga statistiska analysen, tolkningen och publiceringen av data. Resultatet är i stort sett, genom studiernas utformning, garanterat från första början. De inblandade ”forskarna” har sekretessavtal med läkemedelsbolaget om att inte avslöja något utan bolagets skriftliga godkännande. Däremot står det naturligtvis forskarna fritt att attackera kritiker av den psykiatriska nerdrogningen och av alla drogfria alternativmedicinska behandlingar.

För att kunna lansera sina psykiatriska droger behöver läkemedelsbolagen knyta till sig så kallade ”Key Opinion Leaders”, som förutom att de utför studie eller sätter sitt namn på artiklar om forskningsresultaten också pratar sig varma för preparaten i skenbart vetenskapliga sammanhang inför andra läkare.

Till den som hänför data om den psykiatriska läkemedelsindustrins agerande till kategorin ”konspirationsteorier” kan det vara bra att veta att läkemedelsindustrin nu ligger i den absoluta bedrägeritoppen – man har övertagit platsen från vapenindustrin. [2] En informativ genomgång av hur läkemedelsbolagen agerar finns i det amerikanska justitiedepartementets åtal mot GlaxoSmithKline, som nyligen lett till att bolaget fått betala svindlande 21 miljarder kronor i böter. [3] Nyligen har också Johnson & Johnson (Janssen) fått betala 1 miljard i Texas för bolagets bedrägliga verksamhet runt neuroleptikan Risperdal. Åklagararens expertutlåtande i fallet är en mycket tung läsning. [4]

[1] http://www.druglib.com/trial/90/NCT01244490.html
[2] http://www.citizen.org/hrg1924
[3] http://online.wsj.com/article/SB10001424052702304299704577502642401041730.html (Läs United States’ Complaint)
[4] http://jannel.se/Rothman.Report.pdf

Abonnera på våra pressmeddelanden.