Dagens räntesmocka slår hårt mot pensionärerna

För en stund sedan meddelade Riksbanken en höjning av räntan med ytterligare 75 punkter. Det kommer givetvis att slå igenom på bolåneräntorna, som lär bli ännu högre. – Tillsammans med höga elpriser, dyrare matkasse och höga drivmedelspriser gör det att ett vanligt pensionärshushåll kan behöva hantera en ekonomisk smäll 2023 jämfört med för bara två år sedan säger, Trifa Chireh, pensionsekonom på Länsförsäkringar.

Nästa år kan en pensionär som bor i en bostadsrätt i Stockholm betala drygt 30 000 kronor mer för räntor, el, livsmedel och drivmedel jämfört med förra året. Jämfört med 2021 rör det sig om 50 000 kronor extra per år.

I går kom SCB med ny statistik som visar att hushållen använder en femtedel av sin disponibla inkomst för att betala för sitt boende och en räntehöjning påverkar givetvis ekonomin.  Det är bara att inse att läget vi haft under det senaste decenniet – med extremt låga räntor och nollinflation – är förbi och att det nu är dags att anpassa sig för en ny tid, säger Trifa Chireh:

– Pensionärerna har varit med lite länge och de vet att det inte alltid har sett ut så här. På 90-talet låg boräntorna på över tio procent, och även om ingen tror att vi ska återgå till dessa nivåer tror jag att många hushåll kan komma att få det svårt, säger Trifa Chireh.

Enligt Trifa Chireh ligger de senaste årets prisuppgångar bakom räntehöjningarna.

– Just nu har vi den högsta prisuppgången på 25 år i Sverige och de flesta pensionärer märker nog av att matkassen, tankningen och elräkningen blivit dyrare.

Hushållens utgifter 2023 singelpensionär i Elområde 1–4

68 541 kr

14 044 kr

19 542 kr

Källa; Riksbanken. Räntekostnaderna baseras på den genomsnittliga rörliga räntan på bolån, ränteavdrag är inte medräknat. Drivmedelskostnader baseras på priset på bensin där körsträckan antas vara 1 000 mil/år för ett ensamhushåll och 2 000 mil/år för ett familjehushåll, bilen drar 0,7l/mil. Elkostnader uppskattas utifrån en förbrukning på 3 000 kWh. Livsmedelskostnader följer Konsumentverkets riktlinjer för matkostnader.

Så kan du minska hushållets utgifter

Se över befintliga lån och skulder

Små lån som snabblån, sms-lån, delbetalningsköp och många avbetalningslån kommer nämligen i regel med höga räntor och andra avgifter. Det är ofta möjligt att spara stora summor genom att lösa lånen.

Se över dina pensioner

Se över dina pensioner, för att eventuellt sänka dina avgifter genom att flytta dina tjänstepensioner, privat pensionssparande eller välja en fond som har lägre avgift. Många med låg pension dessutom glömmer att söka bostadstillägg och äldreförsörjningsstöd som kan lyfta din pension rejält och utnyttja pensionärsrabatten.

Se över dina försäkringar

Fundera en extra gång innan du tecknar en försäkring vid köp av till exempel ny elektronik. Många gånger ger den samma skydd som hemförsäkringen. Det är även vanligt att sambos har dubbla hemförsäkringar, det behövs bara en per hushåll.

Om du måste låna – låna smart

Välj ett traditionellt privatlån från en etablerad aktör om du måste låna. Mindre aktörer som endast erbjuder lån på mindre belopp, erbjuder snabb handläggningsprocess eller att du kan låna utan kreditupplysning är dyra. Räntan ligger ofta på 30–40 procent per år.

Se över abonnemang

Tv, musik, film. Abonnemangen blir ofta många. Men flera streamingleverantörer erbjuder förmånliga paketlösningar som ger dig ett betydligt bättre pris än vad du får om du samlar tjänsterna eller om alla i familjen har varsitt.

Se över el- och värmekostnader

Elpriserna kan skilja sig rejält mellan bolag så jämför ditt elavtal regelbundet. För att hålla elförbrukningen nere bör du också stänga av apparater du inte använder, i stället för att låta dem stå i standby-läge. Kör heller inte halvtomma tvätt- eller diskmaskiner. Diska och tvätta när maskinen är full.

Se över transportkostnaderna

Räkna på vad din bil kostar i underhåll, parkering, däckbyten, värdeminskning, försäkring och skatter och bränslekostnader. Exempel: en Volvo V70 diesel från 2015 kostar omkring 5 000 kronor i månaden eller 60 000 kronor per år.

Se över dina kreditkort

Satsa på ett enda kreditkort med riktigt bra villkor. Undvik att ha flera olika, det gör det svårare att överblicka din ekonomi eftersom inköpen registreras på olika fakturor. Kom ihåg att betala tillbaka kreditkortskulderna så snabbt som möjligt. Gör du inte det kan det dyrt och lägga onödiga hinder i vägen för dina sparplaner.

Källa: Länsförsäkringar

För ytterligare information kontakta:
Trifa Chireh, pensionsekonom på Länsförsäkringar, telefon 073–094 28 52
Länsförsäkringars pressjour, telefon 08–588 41 850, press@lansforsakringar.se

Länsförsäkringar

Följ Länsförsäkringar

Senaste pressmeddelandena från Länsförsäkringar

Jobba efter 65 – så mycket mer per månad får du22.11.2022 08:05:00 CET | Pressmeddelande

Länsförsäkringar har räknat ut hur mycket du tjänar på att fortsätta arbeta jämfört med om du går i pension. Utöver den aktuella skattesänkningen som förmedlades i regeringens budgetproposition, bidrar även inkomsten till pensionen. -Tillsammans kan det bli ett rejält tillskott i plånboken för den som orkar och kan fortsätta arbeta, säger Trifa Chireh pensionsekonom på Länsförsäkringar.

Myskvällen större inflationstjuv än krogkvällen15.11.2022 07:45:00 CET | Pressmeddelande

Inflationen påverkar oss alla, men olika beroende på vad du väljer att lägga dina pengar på. Länsförsäkringar har jämfört två typhushåll med olika konsumtionsmönster och räknat ut deras respektive ”inflationskorg.” Vi har tittat på familjen ”mysiga hemmakvällar” och familjen ”shopping och uteliv” för att se hur inflationen påverkar dem genom deras konsumtion av produkter och tjänster. Hur och på vad vi spenderar våra pengar gör att den påverkar oss olika mycket. SE GRAF PÅ INFLATIONEN FÖR DE OLIKA FAMILJERNA I BILAGA