Dagens räntesmocka slår hårt mot pensionärerna

För en stund sedan meddelade Riksbanken en höjning av räntan med ytterligare 75 punkter. Det kommer givetvis att slå igenom på bolåneräntorna, som lär bli ännu högre. – Tillsammans med höga elpriser, dyrare matkasse och höga drivmedelspriser gör det att ett vanligt pensionärshushåll kan behöva hantera en ekonomisk smäll 2023 jämfört med för bara två år sedan säger, Trifa Chireh, pensionsekonom på Länsförsäkringar.

Nästa år kan en pensionär som bor i en bostadsrätt i Stockholm betala drygt 30 000 kronor mer för räntor, el, livsmedel och drivmedel jämfört med förra året. Jämfört med 2021 rör det sig om 50 000 kronor extra per år.

I går kom SCB med ny statistik som visar att hushållen använder en femtedel av sin disponibla inkomst för att betala för sitt boende och en räntehöjning påverkar givetvis ekonomin.  Det är bara att inse att läget vi haft under det senaste decenniet – med extremt låga räntor och nollinflation – är förbi och att det nu är dags att anpassa sig för en ny tid, säger Trifa Chireh:

– Pensionärerna har varit med lite länge och de vet att det inte alltid har sett ut så här. På 90-talet låg boräntorna på över tio procent, och även om ingen tror att vi ska återgå till dessa nivåer tror jag att många hushåll kan komma att få det svårt, säger Trifa Chireh.

Enligt Trifa Chireh ligger de senaste årets prisuppgångar bakom räntehöjningarna.

– Just nu har vi den högsta prisuppgången på 25 år i Sverige och de flesta pensionärer märker nog av att matkassen, tankningen och elräkningen blivit dyrare.

Hushållens utgifter 2023 singelpensionär i Elområde 1–4

68 541 kr

14 044 kr

19 542 kr

Källa; Riksbanken. Räntekostnaderna baseras på den genomsnittliga rörliga räntan på bolån, ränteavdrag är inte medräknat. Drivmedelskostnader baseras på priset på bensin där körsträckan antas vara 1 000 mil/år för ett ensamhushåll och 2 000 mil/år för ett familjehushåll, bilen drar 0,7l/mil. Elkostnader uppskattas utifrån en förbrukning på 3 000 kWh. Livsmedelskostnader följer Konsumentverkets riktlinjer för matkostnader.

Så kan du minska hushållets utgifter

Se över befintliga lån och skulder

Små lån som snabblån, sms-lån, delbetalningsköp och många avbetalningslån kommer nämligen i regel med höga räntor och andra avgifter. Det är ofta möjligt att spara stora summor genom att lösa lånen.

Se över dina pensioner

Se över dina pensioner, för att eventuellt sänka dina avgifter genom att flytta dina tjänstepensioner, privat pensionssparande eller välja en fond som har lägre avgift. Många med låg pension dessutom glömmer att söka bostadstillägg och äldreförsörjningsstöd som kan lyfta din pension rejält och utnyttja pensionärsrabatten.

Se över dina försäkringar

Fundera en extra gång innan du tecknar en försäkring vid köp av till exempel ny elektronik. Många gånger ger den samma skydd som hemförsäkringen. Det är även vanligt att sambos har dubbla hemförsäkringar, det behövs bara en per hushåll.

Om du måste låna – låna smart

Välj ett traditionellt privatlån från en etablerad aktör om du måste låna. Mindre aktörer som endast erbjuder lån på mindre belopp, erbjuder snabb handläggningsprocess eller att du kan låna utan kreditupplysning är dyra. Räntan ligger ofta på 30–40 procent per år.

Se över abonnemang

Tv, musik, film. Abonnemangen blir ofta många. Men flera streamingleverantörer erbjuder förmånliga paketlösningar som ger dig ett betydligt bättre pris än vad du får om du samlar tjänsterna eller om alla i familjen har varsitt.

Se över el- och värmekostnader

Elpriserna kan skilja sig rejält mellan bolag så jämför ditt elavtal regelbundet. För att hålla elförbrukningen nere bör du också stänga av apparater du inte använder, i stället för att låta dem stå i standby-läge. Kör heller inte halvtomma tvätt- eller diskmaskiner. Diska och tvätta när maskinen är full.

Se över transportkostnaderna

Räkna på vad din bil kostar i underhåll, parkering, däckbyten, värdeminskning, försäkring och skatter och bränslekostnader. Exempel: en Volvo V70 diesel från 2015 kostar omkring 5 000 kronor i månaden eller 60 000 kronor per år.

Se över dina kreditkort

Satsa på ett enda kreditkort med riktigt bra villkor. Undvik att ha flera olika, det gör det svårare att överblicka din ekonomi eftersom inköpen registreras på olika fakturor. Kom ihåg att betala tillbaka kreditkortskulderna så snabbt som möjligt. Gör du inte det kan det dyrt och lägga onödiga hinder i vägen för dina sparplaner.

Källa: Länsförsäkringar

För ytterligare information kontakta:
Trifa Chireh, pensionsekonom på Länsförsäkringar, telefon 073–094 28 52
Länsförsäkringars pressjour, telefon 08–588 41 850, press@lansforsakringar.se

Länsförsäkringar

Följ Länsförsäkringar

Senaste pressmeddelandena från Länsförsäkringar

Skilsmässor för 65+ ökar – så förbereder du dig7.2.2023 08:15:00 CET | Pressmeddelande

Skilsmässor bland äldre ökar. På 20 år har antalet skilsmässor bland personer över 65 år nästan tredubblats. -En anledning till att allt fler äldre skiljer sig kan vara att vi har det bättre materiellt sett idag än tidigare generationer som växte upp under fattiga förhållanden. Men en skilsmässa kan ändå bli ekonomiskt kännbar, särskilt för äldre kvinnor, säger Trifa Chireh, pensionsekonom på Länsförsäkringar.

Så mycket förlorar du per dag på att vabba24.1.2023 08:15:00 CET | Pressmeddelande

Siffror för förra årets vab har i dagarna offentliggjorts. Totalt tog vi ut 8 563 132 dagar år 2022 vilket är en ökning med 2,2 procent från året innan. Mellan åren 2006 – 2022 ökade antalet med 3 643 037 dagar. Statistiken visar också att det fortsatt är mammor som tar det största ansvaret för sjuka barn. – Fördelningen mellan föräldrarna visar sig vara densamma år efter år, säger Trifa Chireh, pensionsekonom på Länsförsäkringar. Hon tror att anledningen är att den som tjänar minst vabbar mest, och att man kanske inte tänker på är att vab påverkar såväl lön som pension. Se bilaga för vab genom åren och fördelningen mellan könen mellan 2006 och 2022. Kontakta lena.bivner@lansforsakringar.se om du vill ha fördelning för ett specifikt län.

Fredagen den 13e är ingen otursdag på börsen13.1.2023 08:00:00 CET | Pressmeddelande

I dag är det en riktig otursdag, åtminstone enligt folksägen och skrock. Och det har vidskepliga börsspekulanter tagit fasta på. Statistik från Länsförsäkringar visar nämligen att antalet fondbyten i tjänstepension som genomförts just fredagar den 13e under åren 2017 – 2022 minskade jämfört med dagarna innan. Det finns dock en avvikelse och det är fredagen den 13e mars 2020. Under den här perioden inträffade tio fredagen den 13e.

Löneväxling – ”en sparform för män”11.1.2023 08:05:00 CET | Pressmeddelande

I år har 350 000 män och 196 000 kvinnor möjlighet att löneväxla. Att nästan dubbelt så många män har den möjligheten beror på att de oftare tjänar över 50 000 kronor per månad, vilket är gränsen för när löneväxling är lönsamt. Och det ser olika ut i landet. I ett län kan exempelvis 150 procent fler män löneväxla medan det i ett annat län skiljer 20 procent mellan könen. -Man skulle kunna kalla löneväxling för ett ”pensionssparande för män”, säger Trifa Chireh, pensionsekonom på Länsförsäkringar. Se hela listan i bilaga på antalet kvinnor och män som kan löneväxla i respektive län.