Svensk Dagligvaruhandel

Dagligvarubranchen ökar tempot i omställningen till återvinningsbara plastförpackningar

Dela

Stora aktörer inom dagligvarubranschen antar nu en gemensam avsiktsförklaring om att tillsammans starta omställningen av plastförpackningar för frysta livsmedel. Avsiktsförklaringen är ett steg på vägen att nå målet om att alla förpackningar av plast ska vara materialåtervinningsbara.

Svensk Dagligvaruhandels medlemmar Axfood, City Gross, Coop Sverige, ICA Sverige och Lidl Sverige, samt livsmedelsleverantörerna Dafgårds, Findus Sverige, Guldfågeln, Ingelsta Kalkon och Orkla Foods står bakom avsiktsförkaringen. Dessa aktörer åtar sig att senast under 2022 påbörja omställningen av plastförpackningar för frysta livsmedel.

Konkret innebär det att man åtar sig att arbeta mot att primärt använda:

  • Förpackningar som inte är sammansatta av flera olika sorters plast.
  • Plastförpackningar som har max 60 procent tryckyta (inkl. lack).
  • Transparenta eller vita förpackningar.

-          Tekniken kring smartare förpackningar utvecklas ständigt, och genom att komma överens inom dagligvaruhandeln, och med ett antal stora leverantörer, ökar vi nu farten i omställningen. Omställningen får dock inte gå ut över ambitionen att minska matsvinnet. Utmaningen är att behålla förpackningens förmåga att skydda och bevara maten, samtidigt som den ska gå att återvinna, säger Karin Brynell, vd Svensk Dagligvaruhandel.

Redan under våren kommer de första förpackningarna som är utformade för att möta kraven på ökad återvinning att komma ut i frysdiskarna.

Hela avsiktsförklaringen finns bifogad.

För ytterligare frågor kontakta;
Helena Esscher, tf kommunikationschef, 0703-06 64 41

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Karin Brynell, vd Svensk Dagligvaruhandel
Karin Brynell, vd Svensk Dagligvaruhandel
Ladda ned bild
Ladda ned bild

Dokument

Om

Svensk Dagligvaruhandel
Svensk Dagligvaruhandel
Regeringsgatan 60
103 29 Stockholm

https://www.svenskdagligvaruhandel.se/

Svensk Dagligvaruhandel är branschorganisationen för dagligvaruhandeln i Sverige. Våra medlemmar är Axfood, City Gross, Coop Sverige, ICA Sverige, IKEA, Lidl Sverige och Livsmedelshandlarna.

Följ Svensk Dagligvaruhandel

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Svensk Dagligvaruhandel

Dagligvaruhandelns försäljningstillväxt skedde fortsatt i fysisk butik i mars21.4.2022 06:15:00 CEST | Pressmeddelande

Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 0,6 procent under mars 2022 jämfört med samma månad 2021, enligt branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex. Kalendereffekten för mars månad beräknas till -2,4 procent till följd av att påsken inföll i början av april i fjol, vilket innebar att en stor del av påskinköpen gjordes i slutet av mars. Den kalenderkorrigerade försäljningsutvecklingen uppgår därmed till 3,0.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum