Dagligvaruhandeln lanserar ny version av branschriktlinjen Säker mat i din butik
Idag publicerar Svensk Dagligvaruhandel en ny version av branschriktlinjen ”Säker mat i din butik” som beskriver hur livsmedelsbutiker ska arbeta med livsmedelshantering i butik, för att leva upp till de lagkrav som finns samt andra insatser utöver lagstiftningen. Det är den fjärde versionen sedan branschriktlinjen togs fram första gången 2006.
- Branschriktlinjen ”Säker mat i din butik” är ett uppskattat verktyg för butiksmedarbetare i deras arbete med livsmedelshygien och hanteringen av allt från varor vid varuintaget till märkning i delikatessdisken. Den nya versionen är ett resultat av gott samarbete med och mellan Svensk Dagligvaruhandels medlemsföretag, säger Mona Lauermann Orheden, ansvarig för livsmedelssäkerhet på Svensk Dagligvaruhandel.
Den nya versionen är uppdaterad utifrån aktuell lagstiftning och har en enklare ton och form än tidigare versioner. En betydande förändring i branschriktlinjen ”Säker mat i din butik” är att innehållet nu är avstämt mot informationsförordningen från 2011. Dessutom är hela avsnittet om HACCP reviderat. Andra nyheter i dokumentet är omarbetade hållbarhetstabeller samt två helt nya HACCP- tabeller, en för onlineförsäljning samt en för inköp.
Livsmedelsverket har bistått branschen i arbetet och kvalitetssäkrat att branschen gjort korrekta tolkningar av lagstiftningen.
Säker mat i din butik samt bilagor finns på www.svdh.se
För ytterligare frågor, kontakta:
Mona Lauermann Orheden, ansvarig livsmedelssäkerhet på Svensk Dagligvaruhandel: 0705- 528940
Kontakter
Anna JönssonKommunikationschef
Tel:0709-803209anna.jonsson@svdh.seBilder
Om
Svensk Dagligvaruhandel är branschorganisation för dagligvaruhandeln som är en viktig del av livsmedelskedjan. Vi tar fram branschriktlinjer och överenskommelser, svarar på remisser och arbetar med samhälls- och näringspolitiska frågor. Våra medlemsföretag är Axfood, City Gross, Coop Sverige, ICA Sverige, Lidl Sverige och Livsmedelshandlarna.
Följ Svensk Dagligvaruhandel
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Dagligvaruhandel
Livsmedelsbranschen enade kring gemensam klimatberäkning22.3.2024 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Branschorganisationerna Livsmedelsföretagen och Svensk Dagligvaruhandel har kommit överens om en beräkningsmetod som förenklar jämförelser och främjar öppenhet kring livsmedels klimatpåverkan. Detta skapar möjligheter att stärka hållbarhetsarbetet, bidrar till samsyn kring beräkningar av en produkts klimatpåverkan och ger incitament för omställning.
Matsvinnet fortsätter minska i dagligvaruhandeln18.3.2024 13:51:48 CET | Pressmeddelande
Alldeles för mycket livsmedel som produceras blir idag till matsvinn. Men ny statistik från Naturvårdsverket visar att livsmedelsavfall från dagligvaruhandeln fortsätter att minska. Mellan åren 2022 och 2021 minskade det med 2 procent. Tidigare år, mellan 2021 och 2020 var minskningen dessutom hela 10 procent. De svenska dagligvaruhandelsaktörerna har länge arbetat aktivt med mätbara mål för att minska sitt matsvinn.
Positiv försäljningsutveckling i februari15.3.2024 06:15:00 CET | Pressmeddelande
Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 7,4 procent under februari 2024, jämfört med samma månad 2023, enligt branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex.
Positiv utveckling i dagligvaruhandeln under årets första månad21.2.2024 06:15:00 CET | Pressmeddelande
Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 5,1 procent under januari 2024, jämfört med samma månad 2023, enligt branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex.
Minskad försäljning av frukt och grönsaker under 202314.2.2024 06:15:00 CET | Pressmeddelande
Under helåret 2023 minskade försäljningen av frukt och grönsaker i svensk dagligvaruhandel med 4,1 procent enligt Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex Frukt & grönt . Det första kvartalet 2023 uppvisade störst negativ utveckling, då försäljningen sjönk med 7,6 procent. Försäljningen har mellan 2021 och 2023 minskat med 12,9 procent.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum