Svensk Dagligvaruhandel

Dagligvaruhandeln överlämnar färdplan kring plastförpackningar till statsministern

Dela

Dagligvaruhandelsaktörerna Axfood, Bergendahls, Coop, ICA och Lidl har satt ett mål om att till 2030 ska plastförpackningar vara producerade i förnybar eller återvunnen råvara. Dessutom ska de vara materialåtervinningsbara redan 2022.

Färdplanen, som beskriver vad dagligvaruhandeln ska göra och vad branschen önskar av politikerna för att nå målet, överlämnas på onsdag (25 april) till statsminister Stefan Löfven och klimatminister Isabella Lövin.

Överlämningen och en kort presentation kommer att genomföras av Svensk Dagligvaruhandels ordförande Anders Svensson (vd ICA Sverige).

Överlämningen sker inom ramen för Fossilfritt Sverige och genomförs tillsammans med åtta andra branscher som tagit fram färdplaner. Mer info om överlämningen

Färdplanen i sin helhet, kommer att publiceras på Svensk Dagligvaruhandels hemsida 25 april.

För ytterligare frågor om Svensk Dagligvaruhandels medverkan, kontakta

Anna Jönsson, kommunikationschef Svensk Dagligvaruhandel 0709-803209

Kontakter

Bilder

Om

Svensk Dagligvaruhandel
Svensk Dagligvaruhandel
Regeringsgatan 60
103 29 Stockholm

https://www.svenskdagligvaruhandel.se/

Svensk Dagligvaruhandel är branschorganisation för dagligvaruhandeln som är en viktig del av livsmedelskedjan. Vi tar fram branschriktlinjer och överenskommelser, svarar på remisser och arbetar med samhälls- och näringspolitiska frågor. Våra medlemsföretag är Axfood, City Gross, Coop Sverige, ICA Sverige, Lidl Sverige och Livsmedelshandlarna.

Följ Svensk Dagligvaruhandel

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Svensk Dagligvaruhandel

Matsvinnet fortsätter minska i dagligvaruhandeln18.3.2024 13:51:48 CET | Pressmeddelande

Alldeles för mycket livsmedel som produceras blir idag till matsvinn. Men ny statistik från Naturvårdsverket visar att livsmedelsavfall från dagligvaruhandeln fortsätter att minska. Mellan åren 2022 och 2021 minskade det med 2 procent. Tidigare år, mellan 2021 och 2020 var minskningen dessutom hela 10 procent. De svenska dagligvaruhandelsaktörerna har länge arbetat aktivt med mätbara mål för att minska sitt matsvinn.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye