Dagligvaruhandeln välkomnar Statskontorets kritik mot Havs- och Vattenmyndighetens nationella spårbarhetssystem för fisk och skaldjur.
Havs- och vattenmyndigheten (HaV) införde 2019 ett nationellt administrativt spårbarhetssystem för sjömat sålt i Sverige som tvingar svenska företag att registrera alla transaktioner för inköp och vidareförsäljning av svensk och EU fångad fisk. Vid remissförfarandet 2016 var Svensk Dagligvaruhandel tillsammans med branschorganisationerna för grossister och producenter starkt kritiska och oroade över myndighetens val att Sverige som enda land i EU byggde och införde ett nationellt tvingande spårbarhetssystem frånkopplat från aktörerna egna system för spårbarhet.
Tillsammans pekade man på riskerna med att svenska företag skulle bli negativt särbehandlade samt att det skulle bli kostsamt. Branschen förordade samarbete med övriga EU länder och gemensamma lösningar för en mer effektiv fiskerikontroll snarare än en svensk lösning, eftersom en majoritet sjömat som säljs på svenska marknaden är fiskad i andra länder än Sverige. Dessutom ifrågasatte Svensk Dagligvaruhandel liksom hela branschen om HaV:s egenkonstruerade och administrativt tungrodda system verkligen skulle förhindra illegalt fiske. Om så hade varit målet borde spårbarhetskrav ställts i alla led, inte bara i senare led av fiskerikedjan.
HaV valde dock att implementera systemet med hänvisning till att Sverige var tvingade utifrån en EU kontrollförordning att införa systemet. I tillägg infördes nationella föreskrifter som vitesbelade företag och tvingar svenska företag att ansluta sig till systemet trots påvisad spårbarhet. EU kravet på Sverige har dock visat sig vara grundlöst, där Sverige nu 10 år efter att förordningen infördes, står ensamma inom EU att ha ett eget tvingande system för företagen.
Statskontoret fick i uppdrag av regeringen att utreda HaVs införande av spårbarhetssystemet. När Statskontoret under tisdagen (28 september) publicerade sin rapport blev det tydligt att branschorganisationerna hade fog för sin kritik. Statskontoret konstaterar bland annat att systemet levererar mindre kontrollnytta, att kostnaderna blivit högre än förväntat, brister i användarvänlighet samt att systemet utvecklats utan tillräcklig dialog och insikt om näringens förutsättningar och behov.
- Spårbarhet och fuskbekämpning är jätteviktigt för våra medlemsföretag. Vi beklagar därför att betydande skattepengar och företagskostnader uppkommit utan att det signifikant minskat risken för illegalt fiske, säger Martin Andersson, näringspolitiskt ansvarig på Svensk Dagligvaruhandel.
Statskontorets förslag är att det nuvarande spårbarhetssystemet endast ska vara obligatoriskt i det första steget, mellan landning och första försäljning. Vidare uppmanar Statskontoret berörda myndigheter att föra dialog med varandra och företagen om hur spårbarhetskraven kan uppfyllas.
- Dagligvaruhandeln stödjer Statskontorets förslag fullt ut. Avgörande nu är att regeringen agerar utifrån Statskontorets rapport, sätter svensk konkurrenskraft i fokus och säkerställer att Havs- och vattenmyndigheten ställer till rätta med de problem som systemet orsakat. Även Miljö- och jordbruksutskottet bör agera i frågan eftersom nuvarande system motarbetar målen i Livsmedelsstrategin om ökad inhemsk livsmedelsproduktion, säger Martin Andersson, näringspolitiskt ansvarig på Svensk Dagligvaruhandel.
För ytterligare frågor/kommentar kontakta,
Martin Andersson, näringspolitiskt ansvarig på Svensk Dagligvaruhandel 0732-801470
Anna Fager Persson, kommunikationschef på Svensk Dagligvaruhandel 0709-803209
Nyckelord
Kontakter
Anna Fager PerssonKommunikationschef(fotograf Roberth Björk)
Tel:0709-803209anna.fagerpersson@svdh.seMartin AnderssonNäringspolitiskt ansvarigSvensk Dagligvaruhandel
(fotograf: Roberth Björk)
Bilder
Om
Svensk Dagligvaruhandel är branschorganisationen för dagligvaruhandeln i Sverige. Våra medlemsföretag är Axfood, Bergendahls Food, Coop Sverige, ICA Sverige, IKEA foods, Lidl och Livsmedelshandlarna. Dagligvaruhandeln är en viktig del i hela livsmedelskedjan och Svensk Dagligvaruhandel verkar för att vi som bransch tar ett aktivt och gemensamt ansvar för konkurrensneutrala frågor.
Följ Svensk Dagligvaruhandel
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Dagligvaruhandel
Fakta om maten: Svenska hushåll spenderar allt mindre andel av sina inkomster på livsmedel16.4.2024 09:00:00 CEST | Pressmeddelande
Mat på bordet har i alla tider varit en nödvändighet. Men trots att en kraftigt ökad köpkraft hos svenska hushåll har inneburit att hushållen över tid ökat sin konsumtion har andelen de spenderar på livsmedel och alkoholfria drycker samtidigt minskat rejält. Det visar en ny rapport Svensk Dagligvaruhandel tagit fram och som publiceras idag.
Påsken drev försäljningen i dagligvaruhandeln i mars16.4.2024 06:15:00 CEST | Pressmeddelande
Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 6,7 procent under mars 2024, jämfört med samma månad 2023, enligt branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex.
Matmissionen summerar 2023 i ny rapport12.4.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Förra året fortsatte expansionen av Matmissionen genom sitt gemensamma samarbete med Svensk Dagligvaruhandel och Dagligvaruleverantörerna. Den 12 april släpper Matmissionen en ny årsrapport som sammanfattar den totala samhällsnyttan som verksamheten skapade under 2023.
Livsmedelsbranschen enade kring gemensam klimatberäkning22.3.2024 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Branschorganisationerna Livsmedelsföretagen och Svensk Dagligvaruhandel har kommit överens om en beräkningsmetod som förenklar jämförelser och främjar öppenhet kring livsmedels klimatpåverkan. Detta skapar möjligheter att stärka hållbarhetsarbetet, bidrar till samsyn kring beräkningar av en produkts klimatpåverkan och ger incitament för omställning.
Matsvinnet fortsätter minska i dagligvaruhandeln18.3.2024 13:51:48 CET | Pressmeddelande
Alldeles för mycket livsmedel som produceras blir idag till matsvinn. Men ny statistik från Naturvårdsverket visar att livsmedelsavfall från dagligvaruhandeln fortsätter att minska. Mellan åren 2022 och 2021 minskade det med 2 procent. Tidigare år, mellan 2021 och 2020 var minskningen dessutom hela 10 procent. De svenska dagligvaruhandelsaktörerna har länge arbetat aktivt med mätbara mål för att minska sitt matsvinn.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum