Dagligvaruhandeln välkomnar Statskontorets kritik mot Havs- och Vattenmyndighetens nationella spårbarhetssystem för fisk och skaldjur.

När Statskontoret under tisdagen (28 september) publicerade en rapport blev det tydligt att Svensk Dagligvaruhandel och fiskbranschen hade fog för sin kritik. Statskontoret konstaterar bland annat att systemet levererar mindre kontrollnytta, att kostnaderna blivit högre än förväntat, brister i användarvänlighet samt att systemet utvecklats utan tillräcklig dialog och insikt om näringens förutsättningar och behov.

Havs- och vattenmyndigheten (HaV) införde 2019 ett nationellt administrativt spårbarhetssystem för sjömat sålt i Sverige som tvingar svenska företag att registrera alla transaktioner för inköp och vidareförsäljning av svensk och EU fångad fisk. Vid remissförfarandet 2016 var Svensk Dagligvaruhandel tillsammans med branschorganisationerna för grossister och producenter starkt kritiska och oroade över myndighetens val att Sverige som enda land i EU byggde och införde ett nationellt tvingande spårbarhetssystem frånkopplat från aktörerna egna system för spårbarhet.

Tillsammans pekade man på riskerna med att svenska företag skulle bli negativt särbehandlade samt att det skulle bli kostsamt. Branschen förordade samarbete med övriga EU länder och gemensamma lösningar för en mer effektiv fiskerikontroll snarare än en svensk lösning, eftersom en majoritet sjömat som säljs på svenska marknaden är fiskad i andra länder än Sverige. Dessutom ifrågasatte Svensk Dagligvaruhandel liksom hela branschen om HaV:s egenkonstruerade och administrativt tungrodda system verkligen skulle förhindra illegalt fiske. Om så hade varit målet borde spårbarhetskrav ställts i alla led, inte bara i senare led av fiskerikedjan.

HaV valde dock att implementera systemet med hänvisning till att Sverige var tvingade utifrån en EU kontrollförordning att införa systemet. I tillägg infördes nationella föreskrifter som vitesbelade företag och tvingar svenska företag att ansluta sig till systemet trots påvisad spårbarhet. EU kravet på Sverige har dock visat sig vara grundlöst, där Sverige nu 10 år efter att förordningen infördes, står ensamma inom EU att ha ett eget tvingande system för företagen.

Statskontoret fick i uppdrag av regeringen att utreda HaVs införande av spårbarhetssystemet. När Statskontoret under tisdagen (28 september) publicerade sin rapport blev det tydligt att branschorganisationerna hade fog för sin kritik. Statskontoret konstaterar bland annat att systemet levererar mindre kontrollnytta, att kostnaderna blivit högre än förväntat, brister i användarvänlighet samt att systemet utvecklats utan tillräcklig dialog och insikt om näringens förutsättningar och behov.

Spårbarhet och fuskbekämpning är jätteviktigt för våra medlemsföretag. Vi beklagar därför att betydande skattepengar och företagskostnader uppkommit utan att det signifikant minskat risken för illegalt fiske, säger Martin Andersson, näringspolitiskt ansvarig på Svensk Dagligvaruhandel.

Statskontorets förslag är att det nuvarande spårbarhetssystemet endast ska vara obligatoriskt i det första steget, mellan landning och första försäljning. Vidare uppmanar Statskontoret berörda myndigheter att föra dialog med varandra och företagen om hur spårbarhetskraven kan uppfyllas.

Dagligvaruhandeln stödjer Statskontorets förslag fullt ut. Avgörande nu är att regeringen agerar utifrån Statskontorets rapport, sätter svensk konkurrenskraft i fokus och säkerställer att Havs- och vattenmyndigheten ställer till rätta med de problem som systemet orsakat. Även Miljö- och jordbruksutskottet bör agera i frågan eftersom nuvarande system motarbetar målen i Livsmedelsstrategin om ökad inhemsk livsmedelsproduktion, säger Martin Andersson, näringspolitiskt ansvarig på Svensk Dagligvaruhandel.

För ytterligare frågor/kommentar kontakta,

Martin Andersson, näringspolitiskt ansvarig på Svensk Dagligvaruhandel 0732-801470
Anna Fager Persson, kommunikationschef på Svensk Dagligvaruhandel 0709-803209

Martin AnderssonNäringspolitiskt ansvarigSvensk Dagligvaruhandel

(fotograf: Roberth Björk)

Tel:0732-801470

Svensk Dagligvaruhandel är branschorganisationen för dagligvaruhandeln i Sverige. Våra medlemsföretag är Axfood, Bergendahls Food, Coop Sverige, ICA Sverige, IKEA foods, Lidl och Livsmedelshandlarna. Dagligvaruhandeln är en viktig del i hela livsmedelskedjan och Svensk Dagligvaruhandel verkar för att vi som bransch tar ett aktivt och gemensamt ansvar för konkurrensneutrala frågor.