Dagligvaruhandelns coronahantering prisat på Dagligvarugalan!

När coronapandemin slog till mot Sverige i mars 2020 samlade Svensk Dagligvaruhandels livsmedelssäkerhetsråd sig snabbt och formulerade gemensamma rutiner för landets livsmedelsbutiker. Rutiner som sedan under hela pandemin utvecklats och anpassats utifrån myndigheternas vägledningar och branschens egna erfarenheter och insikter. Igår prisades medarbetarna i Livsmedelssäkerhetsrådet på Dagligvarugalan för sitt arbete, då de fick motta Livsmedelshandlarnas hederspris.

Svensk Dagligvaruhandels Livsmedelssäkerhetsråd på Dagligvarugalan Fotograf: Joachim Björk

Det här är verkligen branschens pris. Jag har under hela pandemin beundrats över den samarbetsvilja som funnits hos medlemsföretagen. Konkurrensen sattes åt sidan och fokus var på att säkerställa att branschen tillsammans gjorde vad man kunde för att förhindra smittspridning och säkra livsmedelsförsörjningen, säger Mona Lauermann Orheden, rådets samordnare

Juryns motivering;

När krisens stormar blåser som hårdast är möjligheten att fokusera nödvändig. Pandemin satte oss alla i en stor osäkerhet. Påbuden från myndigheterna var vaga och många. Men genom resultatorienterat sikte på den praktiska verkligheten i landets matbutiker skapade detta gäng välfungerande rutiner som fungerade under hela pandemin.

Medlemsföretagens representanter i Livsmedelssäkerhetsrådet;

Jan Johansson, Axfood
Annica Hansson Borg/Stefan Melliander, Bergendahls
Sofia Trattner, Coop
Ulf Byström, ICA
Angelica Nyström, Lidl
Mona Lauermann Orheden, Svensk Dagligvaruhandel

Mona Lauermann OrhedenSakkunnig livsmedelssäkerhet och hälsaFotograf. Roberth Björk

Svensk Dagligvaruhandel är branschorganisationen för dagligvaruhandeln i Sverige. Våra medlemmar är Axfood AB, Bergendahls Food AB, Coop Sverige AB, ICA Sverige AB, IKEA foods, Lidl Sverige KB och Livsmedelshandlarna. Dagligvaruhandeln är en viktig del i hela livsmedelskedjan och Svensk Dagligvaruhandel verkar för att vi som bransch tar ett aktivt och gemensamt ansvar för konkurrensneutrala frågor.

Dagligvarubranschen och Stockholms Stadsmission vill i nytt samarbete rädda uppemot 3000 ton mat per år29.9.2021 08:20:00 CEST | Pressmeddelande

Nu kraftsamlar Stockholms Stadsmission och dagligvarubranschen för att inom ett år öppna ytterligare tre sociala matbutiker i Stockholmsområdet. Det nya samarbetet är en gemensam satsning för att minska matsvinnet, motverka matfattigdom och skapa fler möjligheter för arbetsträning. Satsningen beräknas minska det årliga matsvinnet med upp till 3 000 ton.

Dagligvaruhandeln välkomnar Statskontorets kritik mot Havs- och Vattenmyndighetens nationella spårbarhetssystem för fisk och skaldjur.28.9.2021 13:32:34 CEST | Pressmeddelande

När Statskontoret under tisdagen (28 september) publicerade en rapport blev det tydligt att Svensk Dagligvaruhandel och fiskbranschen hade fog för sin kritik. Statskontoret konstaterar bland annat att systemet levererar mindre kontrollnytta, att kostnaderna blivit högre än förväntat, brister i användarvänlighet samt att systemet utvecklats utan tillräcklig dialog och insikt om näringens förutsättningar och behov.