Svensk Dagligvaruhandel

Dagligvaruhandelns försäljningstillväxt skedde fortsatt i fysisk butik i mars

Dela
Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 0,6 procent under mars 2022 jämfört med samma månad 2021, enligt branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex. Kalendereffekten för mars månad beräknas till -2,4 procent till följd av att påsken inföll i början av april i fjol, vilket innebar att en stor del av påskinköpen gjordes i slutet av mars. Den kalenderkorrigerade försäljningsutvecklingen uppgår därmed till 3,0.

Försäljningsutvecklingen i butik uppgick till 3,1 procent jämfört med samma månad i fjol. Butiksförsäljningen har stått för hela tillväxten i dagligvaruhandeln under det senaste halvåret.

Livsmedelspriserna har fortsatt öka under månaden och försäljningstillväxten kan huvudsakligen härledas till att inflationen steg även i mars. Men bortsett från det är det tydligt att det är i butik som försäljningsutvecklingen sker, säger Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel.

Försäljningen i e-handeln minskade under månaden med 29,7 procent jämfört med samma månad i fjol. Hemleverans minskade med 20,0 procent och upphämtning i butik med 38,3 procent. Jämförelsetalen var dock starka, då e-handelstillväxten uppgick till hela 109,1 procent i mars 2021. E-handelns andel av dagligvaruförsäljningen uppgick i mars till 5,4 procent.

För sjätte månaden i rad ser vi en negativ tillväxt inom e-handeln, vilket är en följd av den kraftiga försäljningsutvecklingen i fjol. E-handelsandelen ligger nu på dryga fem procent, avslutar Karin Brynell.

Den totala försäljningsutvecklingen under årets första kvartal uppgick till 1,3 procent, jämfört med samma kvartal föregående år. Försäljningsutvecklingen ökade med 3,0 procent i fysisk butik och minskade med 19,1 procent i e-handeln.

Prisökningen för livsmedel och alkoholfria drycker uppgick under månaden till 5,8 procent enligt SCB:s KPI, vilket gör att den prisjusterade utvecklingen för dagligvaruhandeln uppgick till -5,3 procent. Den pris- och kalenderkorrigerade försäljningsutvecklingen uppgick under månaden till -2,8 procent.

Dagligvaruindex för april publiceras 18 maj.

 

Q1 2022

Mars 2022

Total försäljning

+1,3%

+0,6%

Butiksförsäljning

+3,0%

+3,1%

E-handelsförsäljning

-19,1%

-29,7%

E-handel med hemleverans

-11,9%

-20,0%

E-handel med upphämtning i butik

-25,6%

-38,3%

E-handelsandel

5,9%

5,4%

Försäljningsutveckling jämfört med samma period föregående år.



För ytterligare frågor kontakta;

Karin Brynell, vd Svensk Dagligvaruhandel, 0709-75 80 85
Cecilia Anneling, kommunikationschef, 0708-40 52 63

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Dokument

Om

Svensk Dagligvaruhandel
Svensk Dagligvaruhandel
Regeringsgatan 60
103 29 Stockholm

https://www.svenskdagligvaruhandel.se/

Dagligvaruindex är en månatlig rapport från Svensk Dagligvaruhandel som redovisar en stor del av den renodlade dagligvaruhandelns försäljningsutveckling i fysisk butik och på nätet. Rapporten tas fram i samarbete med HUI Research som ansvarar för statistikinsamling och kvalitetssäkring av data.

Följ Svensk Dagligvaruhandel

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Svensk Dagligvaruhandel

Matsvinnet fortsätter minska i dagligvaruhandeln18.3.2024 13:51:48 CET | Pressmeddelande

Alldeles för mycket livsmedel som produceras blir idag till matsvinn. Men ny statistik från Naturvårdsverket visar att livsmedelsavfall från dagligvaruhandeln fortsätter att minska. Mellan åren 2022 och 2021 minskade det med 2 procent. Tidigare år, mellan 2021 och 2020 var minskningen dessutom hela 10 procent. De svenska dagligvaruhandelsaktörerna har länge arbetat aktivt med mätbara mål för att minska sitt matsvinn.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye