Dagligvaruhandelsaktörerna går ihop och stöttar initiativet GodHjälp

I rådande coronakris har dagligvaruhandeln på många olika sätt ställt om och satsat för ökad kapacitet att leverera mat till alla kunder, oavsett om de kan komma till butiken eller behöver hjälp att få hem maten.

Nu har dagligvaruhandelsaktörerna också valt att tillsammans, via branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel, stötta initiativet GodHjälp. Finansieringen ska bidra till att täcka kostnader för den tekniska utvecklingen av tjänsten som sammanför personer i riskgrupper som behöver hjälp att handla med personer som vill hjälpa till.

Det finns många fina initiativ i vårt samhälle som stöttar äldre och riskgrupper att handla livsmedel. GodHjälp är ett sådant och dagligvaruhandelsaktörerna är redan partners till detta initiativ. Branschens gemensamma finansiering blir ett viktigt komplement som möjliggör att GodHjälp:s digitala verktyg utvecklas i snabb takt så att kapaciteten att hjälpa ännu fler äldre och riskgrupper ökar, säger Karin Brynell vd på Svensk Dagligvaruhandel

Svensk Dagligvaruhandel är branschorganisationen för dagligvaruhandeln i Sverige och företräder företagen Axfood (Hemköp, Willys, Tempo och Handlar´n), Bergendahls (City Gross), Coop, ICA, Lidl och IKEA Foods.

GodHjälp möjliggör gratis hemleveranser av mat och apoteksvaror till personer i riskgrupper för coronaviruset. GodHjälp sammanför personer i riskgrupper med verifierade volontärer som hjälper personerna i riskgrupperna att stanna hemma och därigenom minska belastningen på vården och rädda liv.

Karin Brynell, vd Svensk Dagligvaruhandel 0709-758085

Stefan Krook, initiativtagare GodHjälp och ordförande i stiftelsen GoodCause

(stefan.krook@goodcause.se ; tel 0701-111213)

Fortsatt stark försäljningsutveckling i dagligvaruhandeln under maj16.6.2020 06:15:00 CESTPressmeddelande

Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 8,2 procent under maj 2020 jämfört med samma månad 2019, visar Dagligvaruindex från Svensk Dagligvaruhandel. Justerat för kalendereffekter var tillväxten 9,3 procent. Utvecklingen kan jämföras med den genomsnittliga utvecklingen för 2019 som var 3,1 procent. Den starka utvecklingen kan till stor del förklaras av en ökad försäljningsvolym.

9 av 10 har förändrat sitt beteende i dagligvarubutiker med anledning av coronapandemin4.6.2020 08:31:21 CESTPressmeddelande

Branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel har med hjälp av Demoskop undersökt svenskarnas beteende i dagligvarubutiken med anledning av coronapandemin. Att hålla särskilt avstånd till andra i butiken var för de allra flesta ett nytt men numera självklart beteende. Men det visade sig också att svenska konsumenter i högre grad än tidigare planerar sina inköp i förväg och åker till butiken på tider då det normalt inte är lika mycket människor där. En av fem anger att de försöker att åka ensam till butiken.

Kraftig försäljningstillväxt för e-handeln av mat under april15.5.2020 06:30:00 CESTPressmeddelande

Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 6,7 procent under april 2020 jämfört med samma månad 2019 visar Dagligvaruindex från Svensk Dagligvaruhandel. Under månaden exploderade e-handeln som ökade med 101,2 procent, vilket är den högsta tillväxten sedan Dagligvaruindex började mäta e-handelsutvecklingen i januari 2017. Tillväxten kan också jämföras med genomsnittet per månad under perioden 2017-2019 som ligger runt 25 procent. Hemleverans ökade med 56,8 procent och upphämtning i butik med hela 188,1 procent.