Dags att bygga första nationalarenan i limträ

”En stark symbol för innovation och hållbarhet”

Över hela världen byggs spektakulära sportarenor i limträ. Även i Sverige har idrottsföreningar och kommuner fått upp ögonen för större limträkonstruktioner.
– Nu är det dags för Sverige att manifestera viljan att bygga klimatsmart på nationell nivå och satsa på en nationalarena i limträ, säger Johan Fröbel, chef teknik och distribution på Svenskt Trä.

Flera klubbar i de största svenska publiksporterna fotboll och ishockey har valt att bygga arenor i limträ, liksom verksamheter inom allt från hästsport till friidrott, simning, basket, bandy och innebandy.

Orsakerna är många, men i grund och botten handlar det om att limträkonstruktion kan ge föreningar, kommuner och lokala företag attraktiva, funktionella och prisvärda arenor.

– Arkitektoniska möjligheter, snabb leverans- och montagetid, lätt stomme, stora spännvidder, bra brandegenskaper, fin akustik, trevlig publikmiljö och förstås miljömässiga fördelar, sammanfattar Johan Fröbel.

Positivt för utövare och publik
IFU Arena i Uppsala är en av de nya stora sportarenorna, med konstruktion av limträ och KL-trä. Arenan är byggd för både bredd- och elitidrott och rymmer fem planer för innebandy och basket, en stor friidrottsarena och cirka 6 000 åskådarplatser (innebandyhallarna 5000, friidrottshallen 900).

Tomas Grönberg är arenans vd:
– Alla som kommer hit för att träna eller vara publik säger att det är positivt med trä, det är något med dofterna, känslan och inte minst ljudet som gör det till en väldigt attraktiv miljö att vara i, säger han.

Ett annat exempel är Smedstad Ridsportcenter som är en av de största ridsportsanläggningarna i landet med två ridhus, ett stall för cirka 70 hästar, restaurang, konferenslokaler och andra gemensamhetsutrymmen.

David Wenhov är vd för Haga Stall & Omsorg som driver ridsportcentret.
– Limträ är ett fantastiskt material, både att bygga med och vistas i. I en naturnära verksamhet som vår är det svårt att tänka sig ett annat material. Det ger otroliga möjligheter och limträ borde användas mer i alla typer av byggnader, säger han.

Självklara landmärken
Flera av de sportarenor som byggts i Sverige de senaste åren har blivit självklara landmärken i sina regioner, men Johan Fröbel efterlyser nu också ett projekt på nationell nivå. Sverige som skogsland och ledande internationellt på hållbarhetsområdet borde gå i täten också när det gäller sportarenor.

– Om vi bygger en stor nationalarena i trä skulle det väcka uppmärksamhet i hela världen. Det skulle bli en stark symbol för innovation och hållbarhet, och vara en viktig signal om att vi tar träbyggandet till en ny nivå, säger han.

För mer kunskap om limträ:

Johan Fröbel, chef teknik och distribution, Svenskt Trä
johan.frobel@svenskttra.se

Camilla Carlsson, kommunikationsansvarig, Svenskt Trä
camilla.carlsson@svenskttra.se

Efterfrågad handbok om träförpackningar lanseras under Scanpack16.10.2018 13:18Pressinbjudan

PRESSINBJUDAN För att transportera varor krävs förpackningar som klarar stora påfrestningar och samtidigt är både kostnadseffektiva att framställa och hållbara ur ett miljöperspektiv. Under Scanpack-mässan 23 – 26 oktober i Göteborg lanserar branschorganisationen Svenskt Trä en efterfrågad handbok som ska vägleda kring val av lämpligt förpackningsmaterial. Träffa författaren till boken och en framtidsbransch fokuserad på hållbara lösningar.