Dags att nominera till Röda Korsets Journalistpris

Röda Korsets Journalistpris har delats ut sedan 2006 och belönar ett reportage eller en journalistisk insats som har ökat förståelsen för dagens kriser och katastrofer.

Varje år drabbas miljontals människor av kriser och katastrofer. Därför belönar Röda Korset varje år en journalistisk gärning som har ökat förståelsen för de humanitära konsekvenserna och komplexiteten i dagens kriser eller katastrofer. Det kan vara ett reportage eller en särskild satsning, ute i världen såväl som i Sverige för en svensk målgrupp. Priset som består av ett resestipendium på 30 000 kronor kan gå både till en enskild journalist eller till ett medieteam.

Jury utser en pristagare

Svenska Röda Korsets ordförande Margareta Wahlström leder arbetet i juryn som utser det vinnande bidraget. Övriga jurymedlemmar är: Arash Mokhtari, reporter på Vision Fackförbund, Clara Henry, medieprofil, Gunnar Bolin, radiojournalist, Maja Aase, kommunikationschef på Union to Union och frilansjournalist, Micael Lindholm, tidigare opinionsstrateg Svenska Röda Korset och Paul Hansen, fotograf DN.

Vem och vad kan nomineras?

Alla är välkomna att nominera en värdig vinnare. Maila nominering på minst 800 tecken om varför en journalist eller ett team bör premieras för sitt arbete, skickas till press@redcross.se. Inkludera länkar till bidrag (en artikel, ett bild-, tv- eller radioreportage, en artikelserie, en dokumentärfilm, dock ej böcker) som publicerats i svenska medier under 2020.

Nomineringstiden är fram till och med den 26 februari 2021.

Läs mer här: https://www.rodakorset.se/journalistpriset

Tidigare pristagare

Anna Roxvall och Johan Persson 2020

Katja Magnusson, Håkan Engström och Daisy Mohr 2019

Katia Wagner och Anders Hansson 2018

Erik Wiman och Magnus Wennman 2017

Bo-Göran Bodin och Daniel Velasco 2016

Daniel Velasco, Niklas Orrenius och Anders Hansson 2015

Randi Mossige-Norheim 2014

Markus Alfredsson och Linnea Hambe 2013

Sofia Eriksson och Mikaela Matar 2012

Bo-Göran Bodin och Daniel Velasco 2011

Katarina Gunnarsson 2010

Randi Mossige-Norheim 2009

Lasse Granestrand och Sven Irving 2008

Jörgen Huitfeldt, Thella Johnson och Ola Wong 2007

Hanna Sofia Öberg 2006

Digitalt seminarium: Jemens befolkning kan inte vänta!19.2.2021 15:33:06 CETPressmeddelande

Aldrig tidigare har Jemen varit så nära en storskalig hungersnöd. I brist på hjälp och skydd kämpar mer än 24 miljoner människor för att överleva den värsta humanitära krisen i världen. Åratal av krig har orsakat skrämmande fattigdom, brist på sjukvård och undernäring. Sjukdomar som kolera och malaria orsakar stort lidande och ytterst drabbade är barnen. FN kallar nu Jemen för jordens farligaste plats för barn.