Dags att slopa trängselskatten

Nu är det dags för regeringen att ta beslut om att tillfälligt slopa trängselskatten i Stockholm och Göteborg.

Vi behöver alla möjlighet att ta oss fram på ett säkert sätt i städerna genom att gå, cykla och ta bilen för att undvika att bli smittade och smitta andra. Detta gäller i synnerhet alla dem som inte kan jobba hemifrån.

– Nu behövs extraordinära åtgärder. Alla de som sliter i vården, skolorna, service och i omsorgen, måste kunna ta sig till och från jobbet på ett säkert sätt om inte samhället ska stanna, säger Caroline Drabe, vd, Riksförbundet M Sverige. Vi uppmanar därför regeringen att snarast slopa trängselskatten.

Under de senaste dagarna har situationen i kollektivtrafiken i Stockholm varit katastrofal, med trängsel i fulla bussar och tunnelbanetåg.

– I detta läge blir det ännu mer tydligt hur viktig bilen är för att man ska kunna ta sig till jobbet utan risk, säger Caroline Drabe.

08-690 38 00https://msverige.se

Riksförbundet M Sverige är med 90 000 medlemmar Sveriges största konsumentorganisation för bilister och andra trafikanter. Under sin nästan 100 år långa historia har organisationen gett sina medlemmar stöd, råd och inspiration för säkrare och roligare bilresor. M Sverige arbetar för en hållbar, säker och tillgänglig mobilitet. Samtidigt fortsätter engagemanget för trafiksäkerhet och bilkonsumenters rättigheter.