Dags för EM i skidorientering – stora medaljchanser för svenska truppen

I morgon, tisdag, startar EM i skidorientering i Madona i Lettland. Tävlingarna inleds med sprint och det finns stora svenska förhoppningar. Dessvärre kommer inte världscupledaren Linda Lindkvist till start på grund av förkylningssymtom.

Sveriges trupp till skidorienterings-EM består av sex damer och sex herrar. Förbundskaptenen Martin Hammarberg har höga förväntningar på medaljer under mästerskapet, inte minst på damsidan där flera åkare visat mycket god form under de internationella tävlingarna i vinter.

Det största medaljhoppet Linda Lindkvist, regerande världsmästaren i jaktstart, meddelade dessvärre under måndagen att hon står över första dagens tävling.

– När jag vaknade i morse så var jag hes och tänkte direkt att det är något i luftvägarna. Jag hoppas ändå på att kunna åka medeldistansen på onsdag. Vi får se hur det utvecklar sig, säger hon.

Hur trist är det att missa EM-premiären?
– Jättetråkigt så klart. Men jag lever på hoppet att kunna åka senare i mästerskapet. Just nu gäller det bara för mig att hålla mig undan för de andra i laget.

Sveriges starkaste namn på herrsidan, Linus Rapp och Rasmus Wickbom, är tillbaka i laget efter att ha stått över världscupen i Österrike.

– Linus har varit på hemmaplan och tränat på bra, vi hoppas att han kan få till några riktigt bra lopp under EM, säger Martin Hammarberg.

Den svenska truppen har inget uttalat prestationsmål men förbundskaptenens förhoppningar på truppen är höga.

– Jag tycker att vi ska vinna damernas stafett med tanke på hur starka damer vi har. På damsidan borde vi även kunna ta en medalj per distans och helst ett guld. På herrsidan hoppas jag på medalj på herrstafetten och en medalj under mästerskapet, säger Martin Hammarberg.

EM-tävlingarna går att följa via webbsändning och livetracking hos Internationella orienteringsförbundet.

Svenska truppen

Damer