Dags för kvartsfinaler i Svenska Cupen (damer)!

I helgen spelas kvartsfinalerna i Svenska Cupen där tre vinnare ska koras för att tillsammans med arrangören Luleå Basket spela Final Four. Två matcher är vidöppna och en match har en klar favorit. Läs om de heta kvartsfinalerna på damsidan här.

I Svenska Cupens kvartsfinaler fick de bäst rankade lagen välja motstånd först.

Norrköping Dolphins (4) - Alvik Basket (3)
Lördag 9 november kl 15:00

Detta blir ett rejält test för båda lagen och en match att se fram emot. På papperet är Alvik favorit men Norrköping har startat säsongen bra. Fyra vinster och en förlust (mot Luleå) gör att coach Kevin Taylor-Lundgrens lag ligger på delad andraplats i tabellen. Den riktiga fjädern i hatten kom genom segern mot svenska mästarinnorna A3 Basket. Amerikanskorna Robinson, Sutton och Page kompletterar varandra väl och vid sidan av dessa utmärker sig nyförvärvet - från just Alvik - Anna Lundquist.

Bortalaget har på papperet en väldigt fin trupp och tabelläget luras lite. Efter fyra matcher har Alvik nämligen bara vunnit två. De båda förlusterna kom dock mot Luleå och A3 och Alvik hade lika gärna kunnat vinna dessa matcher. Båda dessa matcher förlorades med två poäng vilket säger lite om kvaliteten på laget. Kontinuiteten finns där med Paula Juhlin, Elin Ljunggren och Janel McCarville som storstjärnor och stjärnskottet Tova Sabel som x-faktor. Bakom dessa finns också Anna Stern (ursprungligen från Norrköping) och veteranen Nina Baresso.

Slumpen har fallit så att de möts även i SBL denna vecka, den 6 november tar Alvik emot Norrköping och då får vi säkerligen en hint om hur det går i Svenska Cupen på lördag.

RIG Luleå (12) - A3 Basket (1)
Lördag 9 november kl 13:00

Riksbasketgymnasiet i Luleå är otvivelaktligen Sveriges bästa lag utanför SBL och lyckades till och med besegra Uppsala Basket i Svenska Cupen. Den vinsten bar dem fram till denna kvartsfinalplats mo svenska mästarinnorna. Laget går runt på alla spelare nästan lika mycket i Basketettan men de bästa poänggörarna är juniorlandslagsspelarna Sanna Ström och Alma Elsnitz. Dessa kommer säkerligen spela i SBL i framtiden så det blir spännande att se dem in action mot A3.

A3 Basket ska dock inte ha några större problem med gymnasieeleverna från Luleå. Laget spelar förutom SBL också FIBA Euro Cup och bör kunna mala ner Luleå med Drummer, Lawrence och Izevic. Rutinerade Tiffany Brown styr från guardposition men räkna med att coach Enjebo släpper fram de yngre spelarna om A3 tar en stor ledning.

Högsbo Basket (7) - IK Eos Lund (6)
Söndag 10 november kl 15:30

Vilken resa Högsbo är inne på! Fjolårets finalplats måste ha sprängt några mentala spärrar för just nu leder Högsbo SBL som enda obesegrade lag. Bakplanen med fjolårets stjärnskott Ida Fredrikson och kanadensiska nyförvärvet Cassandra Nofuente tar inga fångar, den sistnämnda snittar hela 8,8 assist per match i SBL. Även om Högsbo ännu inte ställts mot någon av den förmodade topptrion Alvik, Luleå och A3 har vi sett att laget har klar toppotential.

Om Högsbo var säsongens skräll ifjol var Eos klar tvåa. En historisk semifinalplats bärgades och gav syre till hela organisationen. Laget leds av rutinerade Dubravka Dacic som gör sin andra säsong i klubben. Hon snittar över 15 poäng och 12 returer per match i SBL och har bredvid sig nya zeeländskan Mary Goulding vars poänggörande är så viktigt för Eos. Bakom dessa finns årets försvarare i SBL Louise Noaksson och 3x3-landslagsspelaren Kajsa Lundahl vars tuffhet nästan alltid ger Eos en möjlighet att vinna. Högsbo må vara favoriter i denna match men bli inte förvånade om Eos skräller och tar en plats i Final Four.

Du ser alla matcher från Svenska Cupen direkt på SolidSport.
Sändningar - Svenska Cupen >>>

Johannes WohlertMarknads - och kommunikationsansvarig

Övergripande kommunikationsfrågor kring SBBF samt marknadsfrågor och kommersiella rättigheter.

Tel:08-699 63 07johannes.wohlert@basket.se