Svenska BasketbollförbundetSvenska Basketbollförbundet

Dags för kvartsfinaler i Svenska Cupen (herrar)!

Det är få förunnat att vinna en titel, men sju lag har fortfarande chansen. Denna helg spelas kvartsfinalerna i Svenska Cupen herr och vinnarna är klara för Final Four. Missa inte att se när Sveriges bästa lag spänner musklerna för att ta sig vidare till slutmålet. Allt att vinna, allt att förlora.

I Svenska Cupens kvartsfinaler fick de bäst rankade lagen välja motstånd först.

IK Eos Lund (12) - Borås Basket (2)
Lördag 9 november kl 14:30

I Lund skämtar man om att Borås coach Henrik Svensson inte gillar att komma dit. Kvar i minnet finns de episka bataljerna mellan Eos och Malbas när Svensson coachade Malmölaget. Men med all respekt för Malbas, det är ett annat djur Henrik Svensson rider nu. Borås Basket har sedan sitt återtåg i svensk baskets finrum sakta men säkert förvandlats till en maktfaktor. Ifjol tog sig klubben till sin första SM-final sedan M7:s dagar och i år toppar man SBL tillsammans med Köping Stars. Laget har i islänningen Elvir Fridriksson skaffat en värdig ersättare till fjolårets MVP Nimrod Hilliard, lägg till Marcus Tyus och Andreas Person så är det få lag som kan matcha Borås back court.

Eos är en av Sveriges största och mest stabila basketföreningar. Herrlaget har sedan länge spelat i de näst högsta divisionen och lever på egna produkter samt inflyttade studenter. Smart och hållbar modell! I Superettan har de varit ett topplag de senaste åren och har startat årets säsong...kanske inte superbra men helt OK. Laget gick på pumpen hemma mot nykomlingen Norrort och det sved säkert. Nu ska de försöka stå emot Borås så länge som möjligt. Ingen tippar att de ska vara i närheten av att hota Sveriges kanske bästa lag just nu. Men förhoppningsvis bjuder de upp till dans!

Jämtland Basket (5) - BC Luleå (4)
Fredag 8 november kl 20:04

I Luleå har man knappt hunnit ladda om efter en härlig retromatch mot Djurgården och poängfest. I en hyllning till alla som spelat för Plannja så valde Lars Mosesson&Co att låta BC Luleå spela i grönt samt att hissa legendaren Willie Cherrys linne i Pont...förlåt Luleå Energi Arena. Men BC Luleå har inte haft en problemfri höst och värvningskraven skallar i den krävande basketstaden. I SBL återfinns man på en tredje plats efter att bland annat ha förlorat mot Köping Stars. I Svenska Cupen har det dock blivit enkla segrar för norrbottningarna. Först avfärdades Akropol i Rinkeby och därefter var det Alviks tur att bli utslagna.

BC Luleå valde därefter Jämtland och åker därmed till Östersund för match den 8 november. Likt Luleå har Jämtland inte spelat på den nivån som de själva hade förväntat sig. Mästerliga matcher har blandats med bottennapp och lokalmedia slits mellan hopp och förtvivlan. En klar ljuspunkt har varit Steve Haney som påminner lite om Tim Whitworth i sitt kliniska skytte. Jämtland ligger på femte plats i SBL med 3 vinster och 5 förluster.

Så vem vinner denna match? BC Luleå hade fram till ifjol en imponerande segersvit i Tegeltemplet i Östersund, men det spöket har Gehrkes gäng skrämt iväg. Sanningen är att det är helt öppet eftersom vi ännu inte vet vilket ansikte dessa båda lag kommer att visa. Det är inte bara att båda lagen har lika stor chans att vinna, det kan verkligen gå hur som helst i denna match, utskåpning åt vardera hållet eller en nagelbitare som avgörs med en buzzer beater.

Wetterbygden Stars (7) - Nässjö Basket (6)
Lördag 9 november kl 20:00

Vilken pärla till kvartsfinal! Det kan smälla ordentligt när dessa två drabbar samman för en plats i Final Four. För några år sedan var Nässjö nykomling i SBL och utmärkte sig med sitt hållbara och strävsamma arbete. Borta var 24Store Highlanders-tankarna utan här skulle utgift komma efter intäkt. Och visst har de lyckats med sina föresatser. Mycket folk på matcherna, kloka värvningar och ett ständigt hot. Med sju raka SBL-förluster i bagaget borde det kanske vara krisläge men faktum är att Nässjö bara i en av dessa matcher inte haft någon chans (Södertälje). Övriga matcher har varit riktigt tighta med två förluster efter förlängning. Den senaste kom mot just Wetterbygden inför 1126 åskådare i en proppfull hemmahall.

Laget från Huskvarna har kvar årets coach från ifjol, spanske Boris Balabrea, och mår för närvarande riktigt bra. 6-2 i SBL och en fjärdeplats med hela sex poäng ner till femteplatsen. Men även om coach Balabrea är kvar är laget förhållandevis nykomponerat. Prestigevärvningen Adam Rönnqvist har kompletterats med bland andra amerikanen Ty Sabin som för närvarande skjuter ljusen ur SBL-hallarna. Han snittar 23,6 poäng och gjorde 34 mot Nässjö senast.

Vem vinner? Tittar vi på tabellen så ligger favoritskapet tungt på hemmalaget Wetterbygden. Men derby är derby och visst kan en chans att vinna en titel agera som härligt bete för Nässjö.

Du ser alla matcher från Svenska Cupen direkt på SolidSport.
Sändningar - Svenska Cupen >>>

Johannes WohlertMarknads - och kommunikationsansvarig

Övergripande kommunikationsfrågor kring SBBF samt marknadsfrågor och kommersiella rättigheter.

Tel:08-699 63 07johannes.wohlert@basket.se

Besöksadress Trålgränd 2