Dags för Operan i Haga – hemifrån! Fira Nationaldagen på Operan Play

Att fira 6 juni med opera, musik och dans i Haga har blivit en fin tradition. I år dessutom för tionde året i rad! Men den här gången firar Operan Nationaldagen på ett annat sätt och sänder från Hagaparken och Gustav III:s paviljong direkt hem till alla runt om i Sverige, via den nya digitala streamingtjänsten Operan Play,

Kungliga Operans digitala nationaldagsfirande 2020 utspelar sig bland annat i Gustav III:s paviljong.  På bilden premiärdansaren Haruka Sassa och cellisten Kati Raitinen. Foto: Kungliga Operan/Tove Asplind
Kungliga Operans digitala nationaldagsfirande 2020 utspelar sig bland annat i Gustav III:s paviljong. På bilden premiärdansaren Haruka Sassa och cellisten Kati Raitinen. Foto: Kungliga Operan/Tove Asplind

»Jag är så stolt att vi kan genomföra vårt traditionsenliga firande i år som trots Corona-krisen förhoppningsvis kan ge både tröst, stöd och glädje i den situation och oro vi befinner oss i just nu«, säger Kungliga Operans VD och operachef Birgitta Svendén som också kommer att vara presentatör. »Vi hoppas nå lika många svenskar som vi vanligtvis gör och kanske ännu fler. Jag ser verkligen fram emot att hela Sverige kan få ta del av underbar musik, sång och dans. Och den här gången hemifrån.«

Programmet består av ett pärlband av våra älskade svenska sommarklassiker som framförs av hovsångaren Karl-Magnus Fredriksson samt medlemmar ur Kungliga Hovkapellet och Kungliga Operans kör under ledning av James Duddle. Dessutom bjuder premiärdansaren Haruka Sassa och dansare ur Kungliga Baletten på sagolika nummer ur den klassiska balettrepertoaren.

Konserten arrangeras i samarbete med Solna Stad och Kungliga Hovstaterna.

Välkommen till Operan Play den 6 juni från 15.00 för en digital nationaldagskonsert med extra allt.

MEDVERKANDE

DIRIGENT James Duddle
KONSERTMÄSTARE Jannica Gustafsson

KORMÄSTARE James Grossmith

SÅNGSOLIST Karl-Magnus Fredriksson
Kungliga Baletten: Frida Hambraeus, Pascal Jansson och Haruka Sassa
PROGRAMANSVARIG Katarina Aronsson
PRESENTATÖR Birgitta Svendén

SVENSKA SOMMARKLASSIKER - PROGRAM

Wilhelm Peterson-Berger (1867-1942) Intåg i sommarhagen
Kungliga Hovkapellet

Välkomsttal av Birgitta Svendén, VD Kungliga Operan och operachef, Staffan Larsson, chef för Ståthållarämbetet, och Pehr Granfalk, kommunstyrelsens ordförande i Solna stad.

Evert Taube (1890-1976) Så skimrande var aldrig havet

Evert Taube (1890-1976) Sommarnatt

Evert Taube (1890-1976) Änglamark

Christoph Willibald Gluck (1714-1787) Musik ur Semiramis
Pas de deux ur Don Juan
Koreografi Regina Beck-Friis
Solister ur Kungliga Baletten Frida Hambraeus & Pascal Jansson

Hugo Alfvén (1872-1960) Aftonen

David Wikander (1884-1955) Kung Liljekonvalje

Camille Saint-Saëns (1835-1921) Den döende svanen
Kati Raitinen, cello och Åsa Lännerholm, harpa
Koreografi Michel Fokine
Solist ur Kungliga Baletten: Haruka Sassa

Carl Leopold Sjöberg (1861-1900) Tonerna

Ragnar Althén (1883-1961) Land du välsignade

Wilhelm Stenhammar (1871-1927) Sverige

Viktor Widkvist (1898-1952) Under blågul fana
Kungliga Hovkapellet

Unik världspremiär av Alexander Ekman i Corona-anpassad koreografi14.9.2020 13:03:39 CESTPressmeddelande

Idag går dansarna i Kungliga Baletten för första gången upp på stora scenen efter att ha tränat i skift. Och den 26 september öppnar Kungliga Operan igen efter att ha varit stängd för publika evenemang i mer än 6 månader. På programmet står världspremiären av SHIFT | CACTI, signerad av koreografen Alexander Ekman. Ekman är vid 36 år vår internationellt mest spelade och uppmärksammade koreograf. SHIFT är urpremiär, CACTI har redan spelats av över 20 kompanier, men ges nu för första gången i Sverige.

The autumn season opens at the Royal Swedish Opera – a world premiere by choreographer Alexander Ekman and singer-songwriter Rufus Wainwright’s Prima Donna25.8.2020 10:32:44 CESTPressmeddelande

On September 26, the Royal Swedish Opera opens its doors to a new season with two premieres. First Alexander Ekman’s SHIFT | CACTI, and on 10 October Rufus Wainwright’s opera Prima Donna. The opening date has been moved forward, which means that Les Ballets Suédois will premiere at a later date and the ballet double bill Carmen/Suite en Blanc has been cancelled. «We work with a high degree of flexibility. At the moment we are doing everything we can to welcome a live audience and ensure that our artists and staff can do what they do best through productions that have been adapted to the current pandemic situation, » says CEO and Artistic Director Opera Birgitta Svendén.

Höststart på Kungliga Operan – urpremiär av Alexander Ekman och singer-songwritern Rufus Wainwrights Prima Donna14.8.2020 09:08:37 CESTPressmeddelande

Den 26 september slår Kungliga Operan åter upp dörrarna för en ny säsong med två premiärer, först ut är Alexander Ekmans SHIFT | CACTI och den 10 oktober Rufus Wainwrights opera Prima Donna. Därmed flyttas säsongsstarten fram vilket innebär att premiären Les Ballets Suédois skjuts framåt i tiden och att balettprogrammet Carmen/Suite en Blanc ställs in. »Vår verksamhet bygger i hög grad på flexibilitet och just nu gör vi allt vi kan för att återigen få möta publiken live och ge våra artister och medarbetare möjlighet att göra det dom är bäst på med hjälp av corona-anpassade produktioner«, säger VD och operachefen Birgitta Svendén.

Alexander Ekman and the Royal Swedish Opera launch an artists’ lab during the pandemic4.6.2020 17:48:23 CESTPressmeddelande

Choreographer Alexander Ekman will be creating for the Royal Swedish Ballet in which the dancers will perform in the Opera House at a safe distance. On Monday, Ekman, the dancers of the Royal Ballet and the composer Mikael Karlsson launched an experimental lab with presentation on the main stage on September 26. »It’s exciting with new forms of art. That's why I'm inspired by creating in new frameworks and I’m curious about what it means,« says the award-winning, internationally praised choreographer.