Svenska BasketbollförbundetSvenska Basketbollförbundet

Dags för sista gruppspelsmatchen mot Frankrike

När besvikelsen över förlusten mot Tjeckien har lagt sig måste det svenska landslaget ladda om och göra sig redo för en gammal bekant: Frankrike. I sämsta fall spelar Sverige en åttondelsfinal på måndag kväll; I bästa fall är Sverige gruppvinnare. Det som står emellan är Frankrike, ett av turneringens starkaste lag.

Foto: FIBA

– Alla tolv spelare kan göra poäng, säger Sveriges förbundskapten François Gomez.

Coach Gomez har, som fransk medborgare, en unik insikt i Sveriges motståndare på söndagskvällen. För fyra-fem år sedan hade han en personlig koppling till 90 procent av laget; Idag kan han ”bara” räkna upp tre spelare som han coachat. Däremot ser han ingen konflikt i var hans allians ligger.

– Jag är fransk så Marseljäsen kommer att vara ett ögonblick fyllt med känslor men efter det är jag ett hundra procent svensk. Gul och blå.

Det har gått lite tid sedan den snöpliga förlusten mot Tjeckien. I efterhand, när Frankrike slog Montenegro, skulle det visa sig att matchen mellan Tjeckien och Sverige inte spelade någon större roll. Sverige kommer att sluta trea som sämst, oavsett resultat, och har fortfarande chans att vinna gruppen vid vinst över Frankrike med minst tio poäng. Men för att slå världsfyran krävs något som Sverige ännu inte lyckats med i turneringen: Spela en hel match.

– Vi har också bra spelare, säger coach Gomez. Om vi kan spela som vi gjorde i de första två perioderna mot Tjeckien, då har vi en chans.

Uppkast kl 20:00, svensk tid. Matchen ser du på SVT eller TV3/Viasat.

EuroBasket 2019
Sverige-Frankrike
20.00 (svensk tid), Arena Riga
Matchen sänds på SVT och TV3
Statistik: http://bit.ly/StatsSVEMNT

Scoutingrapport: Frankrike >>>

Text: Johannes Grufstedt

Foto: FIBA

Prins Daniel beskyddare av Svenska Basketbollförbundet12.7.2019 11:55:20 CESTPressmeddelande

Hans Kunglig Höghet Prins Daniel är numera beskyddare för Svenska Basketbollförbundet. – Det är en ära och vi är självklart mycket glada över att Prins Daniel vill engagera sig för basketen i Sverige, säger Mats Carlson, ordförande Svenska Basketbollförbundet. Beskyddarskapet löper över tre år och innebär att Prins Daniel på olika sätt främjar Svenska Basketbollförbundets verksamhet.