Svenska BasketbollförbundetSvenska Basketbollförbundet

Dags för sista gruppspelsmatchen mot Frankrike

När besvikelsen över förlusten mot Tjeckien har lagt sig måste det svenska landslaget ladda om och göra sig redo för en gammal bekant: Frankrike. I sämsta fall spelar Sverige en åttondelsfinal på måndag kväll; I bästa fall är Sverige gruppvinnare. Det som står emellan är Frankrike, ett av turneringens starkaste lag.

Foto: FIBA

– Alla tolv spelare kan göra poäng, säger Sveriges förbundskapten François Gomez.

Coach Gomez har, som fransk medborgare, en unik insikt i Sveriges motståndare på söndagskvällen. För fyra-fem år sedan hade han en personlig koppling till 90 procent av laget; Idag kan han ”bara” räkna upp tre spelare som han coachat. Däremot ser han ingen konflikt i var hans allians ligger.

– Jag är fransk så Marseljäsen kommer att vara ett ögonblick fyllt med känslor men efter det är jag ett hundra procent svensk. Gul och blå.

Det har gått lite tid sedan den snöpliga förlusten mot Tjeckien. I efterhand, när Frankrike slog Montenegro, skulle det visa sig att matchen mellan Tjeckien och Sverige inte spelade någon större roll. Sverige kommer att sluta trea som sämst, oavsett resultat, och har fortfarande chans att vinna gruppen vid vinst över Frankrike med minst tio poäng. Men för att slå världsfyran krävs något som Sverige ännu inte lyckats med i turneringen: Spela en hel match.

– Vi har också bra spelare, säger coach Gomez. Om vi kan spela som vi gjorde i de första två perioderna mot Tjeckien, då har vi en chans.

Uppkast kl 20:00, svensk tid. Matchen ser du på SVT eller TV3/Viasat.

EuroBasket 2019
Sverige-Frankrike
20.00 (svensk tid), Arena Riga
Matchen sänds på SVT och TV3
Statistik: http://bit.ly/StatsSVEMNT

Scoutingrapport: Frankrike >>>

Text: Johannes Grufstedt

Foto: FIBA

Damlandslagets trupp inför EM-kvalet uttagen10.10.2019 16:57:41 CESTPressmeddelande

Förbundskapten Marco Crespi har tagit ut sin första trupp inför EM-kvalet. 24 spelare finns med i truppen varav 16 blir kallade till träningsläger i Malmö inför EM-kvalet. Den stora överraskningen är 18-åriga stjärnskottet Tova Sabel som har fått en plats bland de 16 främsta. Även Maria Gültekin gör comeback samt Nathalie Fontaine som inte kunde spela EM på grund av skada. - Vi har många spelare på hög europeisk nivå men också talanger som visat mental styrka och hög kvalitet, jag tror på detta lag, säger Marco Crespi.

Sveriges fem största förbund för inomhusidrott inleder samarbete med White arkitekter för projektet Den moderna idrottshallen för idrott och skola9.10.2019 14:00:12 CESTPressmeddelande

Bristen på idrottshallar är stor i Sverige och det behövs hallar som är tillgängliga för flera aktiviteter och utövare. Därför inleder fem av de största förbunden för inomhusidrott; Basketboll-, Gymnastik-, Handboll, Innebandy- och Volleybollförbundet nu ett samarbete med White arkitekter för att ta fram ett koncept för framtidens idrottshall.

Viktor Bengtsson assisterande coach för damlandslaget4.10.2019 12:00:00 CESTPressmeddelande

”Det här måste jag vara med på.” Så gick tankarna i huvudet på Viktor Bengtsson vid presskonferensen när Marco Crespi presenterades inför alla ligacoacherna. Och ibland går drömmar i uppfyllelse. Lite senare blev klart att Telge Baskets head coach blir assisterande coach i damlandslaget vid sidan av Mats Levin och Caroline Muzito-Bagenda. – En spännande och rolig utmaning att få jobba med dessa spelare och den övriga coachstaben, säger Viktor Bengtsson.

Mats Levin assisterande coach för damlandslaget2.10.2019 10:32:27 CESTPressmeddelande

Mats Levin blir ny assisterande coach för damlandslaget. 42-åringen har 133 landskamper och fem år som lagkapten för herrlandslaget på meritlistan. Han har tidigare spelat för förbundskapten Marco Crespi och ser fram emot denna utmaning. – Det känns helt rätt. Spelarna har bra mästerskap bakom sig och ännu mer i sig och Marco är en av de bästa coacherna jag någonsin haft, jag känner stor ödmjukhet över att få vara med och bidra, säger Mats Levin.