Dags för skräpjakt i Stockholm

Snart startar Sveriges största aktion mot nedskräpning. Förra året deltog 56 400 personer i Håll Sverige Rents kampanj ”Vi Håller Rent” i Stockholms stad. För de skräpplockare som vill ha material är 23 mars sista dag att anmäla sig.

– Varje år deltar hundratusentals personer i Håll Sverige Rents skräpplockning. Att plocka skräp ökar medvetenheten kring problemet, vilket vi tror leder till att man slutar kasta skräp, säger Johanna Ragnartz.

Nedskräpningen är en fråga som engagerar många och som leder vidare till frågor om våra resurser och hur vi tar hand om vårt avfall. Skolor, förskolor, företag och privatpersoner är engagerade i kampanjen som genomförs varje vår, med start den 1 april. De som vill få skräpplockarmaterial från Håll Sverige Rent – såsom säckar, påsar och sällskapsspel – kan anmäla sig fram till den 23 mars.

Stockholm stad är som vanligt med och stöttar deltagarna genom att dela ut gratismaterial från Håll Sverige Rent. Förra året deltog 56 400 personer i Stockholms stad.

– Allt fler upplever nedskräpningen som ett stort problem och våra hav är fulla med plast. Vi måste stoppa den sorgliga utvecklingen och genom skräpplockning gör vi problemet synligt, säger Johanna Ragnartz, vd på Håll Sverige Rent.

Håll Sverige Rent har arrangerat skräpplockardagarna sedan 2004. Över 90 procent av Sveriges kommuner samarbetade med Håll Sverige Rent kring kampanjen förra året. Kommunerna hjälper bland annat till att dela ut säckar och påsar till deltagarna.

Johanna Ragnartz, vd Håll Sverige Rent, telefon 076-941 01 89

Örebro län                          17 698
Östergötlands län               58 598

Fakta om nedskräpningen i Sverige

- Tobaksrelaterade produkter står för ungefär 80 procent av allt skräp.

- I stora tätorter är cigarettfimpen det absolut vanligaste skräpet på gator och torg.

- Den vanligaste anledningen till att man kan tänka sig att skräpa ner på allmän plats är att det inte finns någon papperskorg, att den är full eller att det redan är skräpigt.

- Mycket av skräpet i havet kommer också från trottoarer, gator och stränder. Med vindar, regnvatten, floder och snödumpning förs skräpet till havs.

- Enligt schablonberäkningar från The Clean Europe Network kostar nedskräpningen i Europa 225 kr per invånare och år. Det skulle innebära en kostnad på över 2 miljarder kronor per år för Sverige.