Svenska BasketbollförbundetSvenska Basketbollförbundet

Dags för slutspel i Svenska Basketligan dam & herr!

Grundserierna är avslutade efter några rafflande, avgörande matcher i slutomgångarna av Svenska Basketligan dam och herr, och det är nu åtta lag i respektive liga som är klara för slutspel. Nu börjar kampen om SM-guldet!

Slutspelsträdet i SBL Herr.

I SBL Dam bjöds det på dramatik om den åttonde och sista slutspelsplatsen. Visby Ladies jagade Wetterbygden Sparks och var tvungna att vinna i sista grundseriematchen, samtidigt som Wetterbygden förlorade. Men Visby förlorade hemma mot Högsbo med 66-69, och nykomlingarna Wetterbygden knep alltså den sista platsen till slutspelet.

I SBL dam startar kvartsfinalerna på söndag, 24 mars med matcher i alla fyra kvartsfinalserier. I slutspelet spelas kvartsfinalerna bästa av tre matcher, semifinalerna och finalen bästa sv fem matcher.

Här är kvartsfinalerserierna:
A3 Basket Umeå (1) – Wetterbygden Sparks (8)
Norrköping Dolphins (4) – Telge Basket (5)
Alvik Basket (3) – IK Eos (6)
Luleå Basket (2) – Högsbo Basket (7)
Alla matchtider >>>

I SBL herr var slutspelslagen redan klara, men där var det slutplaceringarna som skulle bestämmas i sista grundserieomgången. Borås Basket är seriens hetaste lag med 18 segrar på de senaste 20 matcherna, och knep andraplatsen tack vare segern över Nässjö Basket i sista omgången, 79-78.

I SBL herr startar kvartsfinalerna på måndag, 25 mars med Borås Basket-Wetterbygden Stars och BC Luleå-Jämtland Basket. I slutspelet pelas kvartsfinalerna bäst av fem matcher, semifinalerna och finalen bäst av sju matcher.

Här är kvartsfinalserierna:
Södertälje Kings (1) – Umeå BSKT (8)
BC Luleå (4) – Jämtland Basket (5)
Borås Basket (2) – Wetterbygden Stars (7)
Norrköping Dolphins (3) – Nässjö Basket (6)
Alla matchtider >>>

Se slutspelen live på webben!
Alla matcher i slutspelet kommer att sändas live på webben och köper du slutspelskortet kan du se samtliga matcher (kvartsfinaler, semifinaler och finalmatcher) både live och i efterhand!

Köp slutspelskortet SBL dam (299 kr) >>>
Köp slutspelskortet SBL herr (399 kr) >>>

Slutspelsträdet i SBL Herr.
Slutspelsträdet i SBL Dam.

Abonnera på våra pressmeddelanden.