Dags för Swedish League i orientering - eliten på plats

Nästa helg startar Swedish League i orientering. Först ut är tävlingar i gränstrakterna mellan Blekinge och Skåne. Stora delar av en svenska eliten kommer vara på plats.

Årets upplaga av Swedish League består av elva deltävlingar. Nästa helg, 9-10 april, är det premiär i gränstrakterna mellan Blekinge och Skåne, cirka 10 kilometer söder om Olofström. Tävlingarna hålls på Ryssberget, känt för Sveriges mäktigaste och största bokskogar.

De flesta av Sveriges topplöpare både på herr- och damsidan är anmälda till tävlingarna och så här några dagar innan anmälningsstopp är samtliga elitklasser i stort sett fulltecknade.

Terrängen kännetecknas av stora sluttningar, ibland stenbunden mark, men ofta snabbsprungen bokskog med god sikt.

På lördagen står disciplinen medeldistans på programmet. Det innebär löptider på cirka 30 minuter med många och svåra orienteringstekniska utmaningar.

På söndagen är löptiden cirka 90 minuter och långdistansen präglas av långsträckor med många vägvalsmöjligheter. Här är det mest uthålligheten som blir avgörande.

De tre klubbarna OK Vilse-87, Ok Skogsfalken och Brosö OK, som tidigare samarbetet kring stora arrangemang, senast en etapp på O-ringen 2014, står som värdar för tävlingarna. Tävlingsarénan är uppbygd i den lilla byn Värhult.

Per-Arne Höög

Samtliga tävlingar i Swedish League 2022