Dags för Tiomila – IFK Göteborg storfavoriter

Efter två år med inställda tävlingar är nu Sveriges klassiska budkavle tillbaka. I helgen avgörs Tiomila i Kilsbergen utanför Örebro.
Max Peter Bejmer för IFK Göteborg till seger på 10-mila 2019. Bild: Mårten Lång

Totalt är 885 lag anmälda till det prestigefulla Tiomila som avgörs i helgen. Det är sammanlagt tre klasser i den klassiska budkavlen: ungdomar, damer och herrar.

Ungdomarna startar klockan 10.30 på lördagen, damerna 13.15 och först klockan 21.30 ger sig herrarna iväg för tio sträckor som till största del går nattid. Vid 07.15-tiden beräknas vinnarna på herrsidan komma i mål. Vinnaren på damsidan beräknas vara i mål 17.15.

Tre klubbar i Tiomilas historia har vunnit både dam- och herrtävlingen samma år. IFK Göteborg får i år räknas som storfavorit på både dam- och herrsidan och har då chansen att bli fjärde klubb att ta hem vinsten i båda klasserna. För klubbens herrar skulle det i så fall innebära fjärde raka segern och för damerna den första.
– Vår ambition i väldigt många år har varit att ha en lika stark dam- som herrtrupp och att vi ska slåss om segern i båda klasserna. Vi har ju varit nära med damlaget men inte nått hela vägen. Inför 2020 startade vi ett projekt med damerna för att ta det där sista steget och få stå överst. Kanske är det dags nu, säger Fredrik Löwegren från IFK Göteborgs elitkommitté.

Terrängen som väntar i Kilsbergen utanför Örebro är både fysiskt och tekniskt krävande.

– Det är mycket varierat med detaljerade sluttningar och där det verkligen krävs mycket av löparna för att hålla tekniken i styr men också en del vägvalsorientering, säger Fredrik Löwegren.

Liksom många andra i Orienterings-Sverige ser han fram emot att Tiomila äntligen kan genomföras igen efter två pandemiår.

– Det känns verkligen jättekul att det äntligen blir ett Tiomila igen. Det är något visst med Tiomila och i år åker vi med den största truppen någonsin. Alla är väldigt förväntansfulla.

Andra klubbar som även får räknas som favoriter på damsidan är finska Tampereen Pyrintö, vars damer vann 2019, dalalagen Stora Tuna med storstjärnan Tove Alexandersson, OK Kåre samt Tisaren liksom finska Rastikarhut.

På herrsidan jagar Uppsalaklubben OK Linné sin första seger. Även här är Stora Tuna att räkna med, liksom Ravinen är andra svenska lag att hoppas på. Finska Koovee var tvåa 2019. Fler starka lag är till exempel finska Tamperen Pyrintö och Helsingin Suunnistajat och norska Tyrving.

Tiomila går att följa via 10MilaTV som du hittar här: https://webbtv.10mila.se/

Det går även att följa tävlingarna via Svensk Orienterings sociala medier.

Max Peter Bejmer för IFK Göteborg till seger på 10-mila 2019. Bild: Mårten Lång