Dagsljus i byggnader behövs för att vi ska må bra – nu finns en ny Europastandard

Nu lanseras den första europeiska CEN-standarden för dagsljus i byggnader. Den innehåller rekommendationer kring ljusplanering för att skapa boende- och arbetsmiljöer som ger tillräckligt med dagsljus. Det är bland annat ljusplanerare, ergonomer, arkitekter, upphandlare, byggindustrin och fastighetsförvaltare som nu ska få vägledning på området.

SIS, Swedish Standards Institute, har tillsammans med svenska ljus- och belysningsexperter deltagit i det europeiska standardiseringsarbetet. Standarden fastställs även som svensk standard, SS-EN 17037 Dagsljus i byggnader.

– Eftersom det är vetenskapligt bevisat att dagsljus har en positiv effekt på människors välbefinnande och vakenhet är det av stor vikt att det nu kommer vägledning inom området, säger Björn Nilsson, projektledare SIS.

Användningsområdet är stort, inte minst i skolor, kontorsbyggnader och inom vården men även i våra bostäder. Det handlar i grunden om att säkerställa att byggnader är ergonomiska ur ett ljus- och belysningsperspektiv.  Och på köpet kan stora energibesparingar göras.

– Som regel får vi in för lite dagsljus i byggnader, regelverket säger en procent dagsljus i lokal men det är inte många som uppfyller det, säger Tommy Govén, ordförande i SIS arbetsgrupp för ljus och belysning. På grund av Sveriges geografiska läge behövs det en högre dagsljusfaktor för att uppnå samma mängd av dagsljus som i södra Europa. Inte minst därför är det viktigt hur vi bygger här i Norden.

Standarden ger bland annat rekommendationer av hur dagsljus kan användas för att skapa belysning inomhus och hur bländning kan begränsas. Standarden definierar också mätvärden som kan användas för utvärdering av dagsljusförhållandena och ger principer för beräkning och kontroll av dagsljustillgång.

– Genom att använda sig av de metoder som presenteras i den nya standarden kan vi utvärdera dagsljus på ett mer sofistikerat sätt än med bara dagsljusfaktorn. Det nya sättet att mäta inkluderar faktorer som direkt sol och bländning vilket gör det möjligt att bättre uppskatta användarens faktiska upplevelse av dagsljuset, säger Paul Rogers, standardiseringsdeltagare från Byrån för arkitektur och urbanism, Bau.

Standarden SS-EN 17037 Dagsljus i byggnader

SIS standardiseringskommitté Ergonomi SIS/TK 380

Bättre beslut när miljöpåverkan uttrycks i pengar18.3.2019 08:00:26 CETPressmeddelande

En ny ISO-standard ska hjälpa företag att värdera sin miljöpåverkan. Initiativet är svenskt. SIS, Swedish Standards Institute, har lett det globala arbetet med initiativtagaren Swedish Life Cycle Center vid Chalmers och dess samarbetspartners. – En anledning till att hållbar utveckling inte går tillräckligt snabbt är att den inte är hopkopplad med ekonomin säger Bengt Steen vid Swedish Life Cycle Center.

Krav för biobanker i ny ISO-standard20.2.2019 10:11:37 CETPressmeddelande

Nu finns det en ISO-standard med generella krav på hur en biobank bör organiseras. Standarden är ett resultat av 15 länders arbete med att sammanställa krav som möjliggör för biobanker att säkerställa och visa kompetent hantering. Sverige har haft en stark roll i det globala standardiseringsarbetet. Biobankerna på Sahlgrenska Universitetssjukhuset, Karolinska Institutet, Region Skåne och Sveriges Lantbruksuniversitet har tillsammans med Uppsala Biobank, Nationella Biobanksrådet, Laboratoriemedicin på Örebro Universitetssjukhus deltagit i arbetet som SIS har projektlett.

Trädvårdsbranschen tar fram ny standard5.2.2019 09:11:00 CETPressmeddelande

Träd har stora värden, både ekonomiskt, ekologiskt och socialt. Felaktig beskärning eller olämpliga beskärningsmetoder kan leda till att träden utgör risker eller att trädens livslängd förkortas. – I Sverige finns i dagsläget inga allmänt accepterade riktlinjer för beskärning av träd. Därför tar vi nu fram en standard för att skapa enhetlighet och bättre kvalitet specifikt för trädbeskärning i våra stadsnära miljöer, säger Johan Östberg, ordförande för SIS standardiseringskommitté för trädvård och docent vid Sveriges Lantbruksuniversitet.