Dahlgren utökar mästerskapsledningen för SEAT

/ SEAT Dealer Team - PWR Racing lämnar Falkenberg med utökad ledning i förarmästerskapet

Södertälje 09/07/17 – Efter ett struligt kval som fick sin kulmen i missad Q3 för Dahlgren gjorde teamet en framförallt fartmässig comeback under söndagens tre heat. Dahlgren skrev in P4, P2 & P2 i resultatlistorna och rycker därmed ifrån Ekblom i mästerskapstoppen.

- Vi hade problem på kvalet i lördags och lyckades inte kvala i den absoluta toppen, det gör det svårt på en bana som Falkenberg där omkörningsmöjligheterna är få. Det är oerhört jämt i toppen och jag är verkligen glad över att åka härifrån med utökad mästerskapsledning. Nästa race behöver vi få till kvalet bättre, då är jag säker på att vi är med och slåss om vinsterna, säger Dahlgren.

Teamets två SEAT Leon Cup Racers med Haglöf och Dahlgren bakom ratten visade prov på riktigt bra fart under söndagens tre STCC-heat. För Dahlgren räckte det till två pallplatser och en fjärdeplats, något som innebär att han numer är den enda föraren i årets STCC som tagit poäng i alla heat. Totalt 215 och 32 före huvudkonkurrenten Ekblom. Haglöf hade en tuffare helg resultatmässigt och fick nöja sig med en poängskörd på 25 efter att ha slutat P5, P3 & P13 i de tre heaten.

- Vi vill såklart alltid se en SEAT Leon korsa mållinjen först, men med tanke på förutsättningarna inför söndagens race är vi väldigt nöjda att lämna Falkenberg med Dahlgren i fortsatt mästerskapsledning. Ju längre säsongen går desto mer närmar vi oss slutmålet, att ta hem SM-titlarna till SEAT, säger Per Brinkenberg, märkeschef på SEAT Sverige.

För ytterligare information kontakta
Henrik Looser, Marknad & PR chef SEAT Sverige på 072-512 84 24 eller henrik.looser@seat.se

SEAT är det enda företaget med full kapacitet för att designa, utveckla, tillverka och marknadsföra bilar i Spanien. SEAT ingår i Volkswagengruppen och har sitt huvudkontor i Martorell (Barcelona). Det multinationella företaget exporterar 81% av sina fordon och har mer än 1700 återförsäljare i över 80 länder. 2016 nådde SEAT ett rörelseresultat på 143 miljoner euro, det största i företagets historia, och sålde knappt 410.000 (408.700) fordon globalt.

I Sverige sålde SEAT 5707 bilar under 2016, en ökning med 34 procent med en marknadsandel på1,53 procent. SEAT är starkast på privatbilsmarknaden.

Robert Dahlgren STCC-mästare redan första året med SEAT16.9.2017 12:57Pressmeddelande

/ Första STCC-titeln för Robert Dahlgren redan första året med SEAT Södertälje 16/09/17 – Robert Dahlgren gjorde processen kort i STCC-finalen på Mantorp och säkrade SM-titeln redan i första heatet. Efter att ha undvikit en krasch på första varvet körde Dahlgren säkert in som 6:a och säkrade därmed titeln redan första året med SEAT. - Jag är så jävla glad och stolt! Stolt över teamet, stolt över mig själv och stolt över den insats vi alla gjort tillsammans denna säsong. Jag hade inte kunnat ta min första STCC-titel på ett bättre sätt. Bilen har fungerat fantastiskt bra hela säsongen och jag är oerhört nöjd över att vara en del av SEAT Dealer Team – PWR Racing, säger Dahlgren efter första titeln. .- Vi är otroligt glada för Robert och teamets skull! Robert är en fantastisk förare och vi är stolta över att vi på SEAT har kunnat ge honom rätt förutsättningar för att bli bäst i Sverige. SEAT Dealer Team – PWR Racing har jobbat otroligt hårt hela säsongen och vi är superglada över att ha ta

Första SM-titeln nära för Dahlgren & SEAT13.9.2017 11:08Pressmeddelande

Södertälje 13/07/17 - Efter tretton år hos Volvo och nästan lika många försök att bärga STCC-titeln ser Robert Dahlgren efter bytet till SEAT ut att gå mot sin första seger i det prestigefyllda mästerskapet. En vinst blir inte bara Dahlgrens första i STCC utan också det första SM-tecknet för SEAT. - Jag trivs oerhört bra i SEAT Dealer Team - PWR Racing. Hela teamet jobbar effektivt ihop, allt från mekaniker och däcktekniker till data- & raceingenjörer. Det gäller att utvecklas kontinuerligt under hela säsongen och det har vi gjort, därför har vi riktigt bra slagläge på mästartiteln nu. Jag känner mig både trygg och stark inför finalen. SM-guldet ska bärgas, det finns inget annat, säger Robert Dahlgren. STCC-finalen går av stapeln lördag den 16 september på Mantorp Park. En klassisk final som många gånger varit spännande ända in i det sista. Inför årets batalj har Dahlgren dock så pass stort försprång att mästerskapet kan avgöras redan under fredagens kval. Totalt tre poäng delas ut til