Dahlgren utökar mästerskapsledningen för SEAT

/ SEAT Dealer Team - PWR Racing lämnar Falkenberg med utökad ledning i förarmästerskapet

Södertälje 09/07/17 – Efter ett struligt kval som fick sin kulmen i missad Q3 för Dahlgren gjorde teamet en framförallt fartmässig comeback under söndagens tre heat. Dahlgren skrev in P4, P2 & P2 i resultatlistorna och rycker därmed ifrån Ekblom i mästerskapstoppen.

- Vi hade problem på kvalet i lördags och lyckades inte kvala i den absoluta toppen, det gör det svårt på en bana som Falkenberg där omkörningsmöjligheterna är få. Det är oerhört jämt i toppen och jag är verkligen glad över att åka härifrån med utökad mästerskapsledning. Nästa race behöver vi få till kvalet bättre, då är jag säker på att vi är med och slåss om vinsterna, säger Dahlgren.

Teamets två SEAT Leon Cup Racers med Haglöf och Dahlgren bakom ratten visade prov på riktigt bra fart under söndagens tre STCC-heat. För Dahlgren räckte det till två pallplatser och en fjärdeplats, något som innebär att han numer är den enda föraren i årets STCC som tagit poäng i alla heat. Totalt 215 och 32 före huvudkonkurrenten Ekblom. Haglöf hade en tuffare helg resultatmässigt och fick nöja sig med en poängskörd på 25 efter att ha slutat P5, P3 & P13 i de tre heaten.

- Vi vill såklart alltid se en SEAT Leon korsa mållinjen först, men med tanke på förutsättningarna inför söndagens race är vi väldigt nöjda att lämna Falkenberg med Dahlgren i fortsatt mästerskapsledning. Ju längre säsongen går desto mer närmar vi oss slutmålet, att ta hem SM-titlarna till SEAT, säger Per Brinkenberg, märkeschef på SEAT Sverige.

För ytterligare information kontakta
Henrik Looser, Marknad & PR chef SEAT Sverige på 072-512 84 24 eller henrik.looser@seat.se

SEAT är det enda företaget med full kapacitet för att designa, utveckla, tillverka och marknadsföra bilar i Spanien. SEAT ingår i Volkswagengruppen och har sitt huvudkontor i Martorell (Barcelona). Det multinationella företaget exporterar 81% av sina fordon och har mer än 1700 återförsäljare i över 80 länder. 2016 nådde SEAT ett rörelseresultat på 143 miljoner euro, det största i företagets historia, och sålde knappt 410.000 (408.700) fordon globalt.

I Sverige sålde SEAT 5707 bilar under 2016, en ökning med 34 procent med en marknadsandel på1,53 procent. SEAT är starkast på privatbilsmarknaden.

SEAT är det enda bilföretag som designar, konstruerar, tillverkar och marknadsför sina bilar i Spanien. Det multinationella företaget, som ingår i Volkswagen-koncernen, har sitt huvudkontor i Martorell (Barcelona), säljer bilar under varumärkena SEAT och CUPRA, medan SEAT MÓ fokuserar på mikromobilitetsprodukter och -tjänster avsedda för städer. SEAT exporterar 81% av sina bilar och är verksamt i 75 länder. SEAT har fler än 15.000 anställda och tre produktionsanläggningar – Barcelona, El Prat de Llobregat och Martorell, där modellerna SEAT Ibiza, SEAT Arona, CUPRA Formentor och hela Leon familjen tillverkas. Dessutom tillverkas Ateca i Tjeckien, SEAT Tarraco i Tyskland, SEAT Alhambra i Portugal och Mii electric, SEATs första helt eldrivna bil, i Slovakien. Till dessa anläggningar ska läggas SEAT:CODE, företagets center för mjukvaruutveckling, beläget i centrala Barcelona. Fram t.o.m. 2025 kommer SEAT att investera 5 miljarder euro i R&D-projekt för fordonsutveckling, speciellt för att elektrifiera modellutbudet och vidareutveckla företagets anläggningar. Företaget har som målsättning att fabriken i Martorell ska vara koldioxidneutral år 2050.

SEAT Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

SEAT S.A. når högsta rörelseresultatet genom tiderna tack vare rekord-resultat för CUPRA, en tvåsiffrig tillväxt för SEAT och ökad effektivitet21.3.2024 12:43:26 CET | Pressmeddelande

Rörelseresultatet nådde rekordhöga 625 miljoner euro, en avkastning på försäljningen på 4,4% och omsättningen ökade till 14,3 miljarder euro förra året Nya investeringar i hela varumärket SEAT med facelifts för Ibiza och Arona samt uppdateringar för Leon och Ateca Under 2024 lanseras CUPRA Tavascan och CUPRA Terramar, som del i märkets hittills största produktoffensiv CUPRA lanseras i USA i slutet av årtiondet Elektrifieringen av Martorell går framåt med full fart Barcelona, Spanien 21/03/2024. Idag presenterade SEAT S.A. sina resultat för 2023 tillsammans med sin strategi för de kommande åren. Under förra året nåddes, enligt International Accounting Rules (IFRS), ett rekordhögt rörelseresultat på 625 miljoner euro, en ökning med 592 miljoner euro (2022: 33 miljoner euro). Det representerar en förbättrad avkastning på försäljningen med 4,1 procentenheter, från 0,3 % till 4,4 %. Årsomsättningen nådde också en historisk nivå på 14.333 miljarder euro, 31,0 % mer än 2022 (10.941 miljarder)