Daisy Grace och Specsavers lanserar ny kollektion inspirerad av 70- och 80-talet

Specsavers lanserar nu sitt svenska designsamarbete med varumärket Daisy Grace. Kollektionen består av tolv bågar som alla går att få som slipade solglasögon. Lanseringen sker den 2 september.

Inspiration
Visionen att skapa mode och skönhet för varje kvinna – oavsett storlek, ålder eller utseende – la grunden för varumärket som startades 2016 av systrarna och entreprenörerna Hannah Widell och Amanda Schulman. Namnet Daisy Grace kom från deras egna alter egon: Den eleganta och sofistikerade Grace samt den coola och rockiga Daisy. Genom Daisy Grace vill systrarna skapa ett varumärke som erbjuder livfullt mode och kvinnliga, stilfulla plagg att bära varje dag, speciellt designade för den hårt arbetande kvinnan som behöver extra glamour i vardagen. Glasögonkollektionen följer samma motto med färgstarka och djärva bågar som, i sann Daisy Grace-anda, är lätta att bära.

Då båda systrarna bär glasögon visste de precis hur de ville designa sin kollektion för Specsavers.

”Glasögon är intimt och personligt. En sköld mellan den inre världen och verkligheten. Med bågar kan vi vara de vi vill och därför behöver vi många olika par; glasögonen behöver matcha känslan för dagen. Känner jag mig social, glamorös eller extra modig idag? Vi har valt att ge alla bågar namn efter modiga och inspirerande kvinnor i vår närhet som betyder mycket för oss. I bågarna projiceras olika karaktärer som influerar oss i våra dagliga liv”, berättar Hannah och Amanda.

Kollektionen
Kollektionen innehåller överdimensionerade, mjuka, fyrkantiga bågar med inspiration från 70- och tidigt 80-tal. Bågarna finns i flera olika färger – mjukt guldigt, höstig bordeaux, gråa toner, vågat svart och djup marinblå.

Några av våra favoriter

AMELIA – Hannahs och Amandas yngre syster
Amelia är kreativ, beslutsam och har en elegant stil. Bågen är en modern tappning av den klassiska 60-talsbågen Clubmaster. Den runda guldkanten i kombination med svart acetat och guldbeslag, ger en elegant exklusiv look. Funkar lika bra på jobbet som en kväll ute.

FRANCES – Amandas dotter
Denna guldbåge har en mjukt vinklad form och diskreta detaljer, för en sofistikerad och feminin stil.

TOVE – Hannahs svägerska
Tove, Hannahs svägerska, är härlig, omtänksam och alltid snyggt klädd. Glasögonen Tove kommer i två olika färger. Gråsvart kamouflagefärgade eller djupt vinröda. Tove har en mjukt fyrkantig form, med en nersänkt bro, som skapar en bågformad effekt.

WILMA – Hannahs dotter
Wilma är Hannahs dotter. Fri och karismatisk, med en livlig personlighet, sprider hon glädje omkring sig. Glasögonen är grå i två toner, med acetat i maskulin färg och markerade feminina detaljer.

Samarbete

Irene Hernberg, PR-chef Sverige, Specsavers:

“Vi är glada och exalterade över vårt samarbete med de framgångsrika och dynamiska systrarna Hannah och Amanda. Vi gillar den personliga aspekten av deras design och budskapet de vill lyfta matchar Specsavers väl. Vi hoppas att vi både kan överraska och hjälpa våra kunder att hitta den perfekta bågen ur Daisy Graces kollektion”

Den exklusiva kollektionen Daisy Grace x Specsavers kommer finnas i sortiment i fem länder – Sverige, Norge, Danmark, Finland och Holland.
Priser: Från 1395:-

Irene Hernberg PR-Chef Sverige
Mobil: +358 40 6625866
irene.hernberg@specsavers.com

sig i Sverige 2004 och har idag drygt 113 butiker.

World Sight Day: Ögonsjukdom kostar årligen nära 9 miljarder10.10.2019 10:06:03 CESTPressmeddelande

Idag är det World Sight Day som uppmärksammar det faktum att ögonsjukdomar och ögonskador orsakar både stort mänskligt lidande och stora samhällsekonomiska kostnader – nära en kvarts miljon svenskar väntas till exempel ha en synnedsättning år 2030. –Synnedsättningar och blindhet kostar varje år minst 8,7 miljarder i minskad BNP och 11 miljarder mätt i offentliga finanser, säger Irene Hernberg, PR-chef Sverige på Specsavers som tillsammans med Synskadades riksförbund, SRF, presenterat siffrorna i rapporten Ögonhälsan i Sverige.

Viktor&Rolf Vision lanserar kollektion exklusivt för Specsavers2.9.2019 08:00:00 CESTPressmeddelande

Nu släpper det ikoniska modehuset, Viktor&Rolf, en kollektion i samarbete med Specsavers, innehållande sexton bågar och tre solglasögon. Kollektionen finns i butik från 2 september. – Viktor&Rolf har en gedigen lista på samarbeten och framgångar. Därför är vi på Specsavers väldigt stolta över att kunna presentera denna vackert designade glasögonkollektion”, säger Irene Hernberg, PR-chef på Specsavers Sverige.