Trafikverket

Dalabanan rustas – tågtrafiken stängs i 10 dagar

Dela

Trafikverkets arbete med att modernisera och rusta upp Dalabanan går nu in i en intensiv period. Tågtrafiken mellan Avesta Krylbo och Borlänge stängs av 30 september-9 oktober.

Järnväg Dalarna Foto: Göran Fält
Järnväg Dalarna Foto: Göran Fält

Trafikverket moderniserar och rustar upp Dalabanan mellan Uppsala och Mora. Resultatet blir kortare restider för att kunna öka person- och godstrafiken. Satsningarna görs för att kunna möta efterfrågan på smidiga och hållbara resor och transporter.

Smarta möten- kortare restid och fler tåg
Flera mötesstationer, som finns ute längs banan, och tågstationer byggs om så att två tåg kan mötas, för att få så kallade samtidiga infarter. Dessa gör att fler tåg kan trafikera Dalabanan och dessutom snabbare än i dagsläget.
Samtidiga infarter finns nu i Snickarbo, Vikmanshyttan och Rosshyttan. Trafikverket fortsätter nu och bygger sådana i Hedemora och Säter. Det planeras även för en samtidig infart i Gustafs.

En ny mötesstation tas nu i bruk vid Lustån, söder om Hedemora. Mindre järnvägskorsningar stängs och byggs bort för att få en säkrare omgivning vid järnvägen.              

Många stora arbeten samtidigt – tågtrafiken stängs 30 september–9 oktober

Just nu pågår det en hel del arbeten längs Dalabanan. Bland annat i Hedemora och Säter.

För att påverka tågtrafiken så lite som möjligt genomför Trafikverket flera stora åtgärder samtidigt. Tågtrafiken mellan Avesta Krylbo och Borlänge stängs av från den 30 september fram till och med den 9 oktober. Information om ersättningstrafik fås av tågföretag som trafikerar sträckan.

Åtgärder 30 september–9 oktober:

Hedemora:

  • Järnvägsövergången vid Sturegatan stängs och byggs bort för att göra det möjligt att förlänga mötesspåren från stationen.
  • Spårväxlar byts ut till moderna och effektivare växlar.

Säter station:

  • En gångtunnel till den nya perrongen lanseras på plats.
  • En gång- och cykeltunnel lanseras vid Myntvägen.
  • Nya kontaktledningar och spårväxlar.
  • Nya spår på bangården.

Under hela september månad kommer stora mängder schaktmassor att tas bort vid arbetsområdet.


2 miljarder fram till 2030
Trafikverket planerar och genomför åtgärder på Dalabanan för närmare två miljarder fram till år 2030. Se bifogad åtgärdskarta.

- Det här är bara början. Från 2024 ska många stora förbättringar genomföras. Bland annat ska spåret mellan Uppsala och Avesta Krylbo bytas ut till ett nytt och på flera platser rustar vi upp kontaktledningarna, järnvägens elledningar, säger Agneta Frejd, åtgärdsplanerare på Trafikverket.

Kontakter

Agneta Frejd, åtgärdsplanerare, Trafikverket, 010-123 59 26
Trafikverkets presstjänst, 0771-31 15 00, öppettider vardagar klockan 08.00-16.30

Bilder

Järnväg Dalarna Foto: Göran Fält
Järnväg Dalarna Foto: Göran Fält
Ladda ned bild
Schaktgrop vid Säter station Foto: Stefan Bratt
Schaktgrop vid Säter station Foto: Stefan Bratt
Ladda ned bild
Schaktning vid Myntvägen Foto: Stefan Bratt
Schaktning vid Myntvägen Foto: Stefan Bratt
Ladda ned bild

Dokument

Länkar

Om

Trafikverket ansvarar för långsiktig planering av det samlade transportsystemet samt byggande, drift och underhåll av statliga vägar och järnvägar. Vår vision är att alla kommer fram smidigt, grönt och tryggt. På Trafikverket jobbar cirka 10 000 engagerade medarbetare som tillsammans bidrar till samhällsutvecklingen genom sina olika roller och kunskaper.

Följ Trafikverket

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Trafikverket

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum