Dalarna rensas på tonvis med skrot

Nu börjar årets insamling av skrot och farligt avfall från lantbruken i Dalarna. Sedan starten 2007 har Håll Sverige Rent och Dalarnas Försäkringsbolag samlat in drygt 3060 ton skrot och 362 ton farligt avfall genom en unik försäkringslösning.

– Det är enorma mängder avfall som samlats in i projektet. Det är positivt både för miljön och för lantbrukarna som slipper åka med avfallet själva, säger Johanna Ragnartz, vd på Håll Sverige Rent.

Det är genom en speciell återvinningsförsäkring som lantbrukaren kan få gratis hämtning av skrot på sin gård. Samtidigt kan lantbrukaren få farligt avfall, plast och däck hämtat. Syftet med återvinningsförsäkringen är att rensa landsbygden på sådant avfall som lantbrukaren samlar på sig under åren för att skapa en ren och säker landsbygd.

49 661 ton lantbruksskrot och 8 547 ton farligt avfall har samlats in i Sverige sedan starten 2007. Totalt har drygt 50 000 hämtningar på gårdar runtom i Sverige genomförts under åren.

I Dalarna samlades förra året drygt 176 ton skrot och 19 ton farligt avfall in.

Sammanlagt elva länsförsäkringsbolag deltog under 2015 då totalt 2707 ton skrot och 380 ton farligt avfall samlades in.

– Samarbetet med Håll Sverige Rent leder både till en renare landsbygd och nöjdare lantbrukare, vilket vi är mycket glada för, säger Tomas Sundström från Dalarnas Försäkringsbolag.

Andreas Frössberg, projektledare Håll Sverige Rent, tfn:070-723 71 87
Tomas Sundström, Försäljningschef Lantbruk, Dalarnas Försäkringsbolag, tel: 023-93001
Petra Holgersson, pressansvarig Håll Sverige Rent, 072-5654405