NTF

Dålig hastighetsefterlevnad på 40 sträckor

Dela

Medelhastigheten på kommunala gator har minskat, men förarna behöver fortfarande bli bättre på att hålla hastigheterna, framför allt på gator med hastighetsgräns 40 km/tim. Det visar den årliga tätortsmätningen från NTF och VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut.

- Sverige har nått målet för 2020, nämligen att medelhastigheten ska ha gått ner med 3 km/tim sedan 2012. Däremot behöver förare bli bättre på att hålla hastighetsgränserna på 40-sträckor, gator där det ofta rör sig mycket oskyddade trafikanter, säger Anna Vadeby, en av VTI-forskarna som sammanställt rapporten.

Enligt nationella vägdatabasen NVDB, har längden av kommunala 30-sträckor ökat med 30 procent till drygt 1400 mil medan 40-sträckor femdubblats till 1100 mil sedan 2012. Under samma tidsperiod har längden av 50-sträckor halverats till knappt 1400 mil. När en hastighetsgräns sänks med 10 km/tim utan att det görs någon fysisk förändring av trafikmiljön leder det till en förändring av medelhastigheten med cirka 2 km/tim.

Antalet dödade i vägtrafiken från 2007 till 2020 skulle halveras, enligt ett riksdagsbeslut. För att följa upp det målet har forskarna studerat trafiksäkerhetsutvecklingen, bland annat genom att låta mäta efterlevnaden av hastighetsgränser på det kommunala vägnätet i tätort. Dessa mätningar har skett varje år sedan 2012.

- NTF har mätt hastighetsefterlevnaden i tätort på nationell nivå sedan 2012 och resultaten visar att de insatser som gjorts hitintills inte har bidragit till bättre hastighetsefterlevnad, snarare tvärt om. Det är faktiskt endast 52 procent av fordonen numera håller skyltad hastighet på 40-sträckor, år 2018 var det 53 procent. Det är dags att börja prioritera de oskyddade trafikanternas säkerhet även om det i vissa fall kanske måste ske på bekostnad av bilisternas krav på framkomlighet, säger Marie Nordén generalsekreterare NTF.

Ett delmål är att minst 80 procent av trafiken ska köra inom gällande hastighetsgränser. För att nå dit är det fortfarande efterlevnaden på gator med låg hastighet som behöver bli bättre, framför allt på gator med hastighetsgräns på 40 km/tim. Mätningarna 2020 skedde under september månad på 23 orter i Sverige på det kommunala huvudvägnätet med hastighetsgränser på 40 till 70 km/tim. Mätningarna utfördes med radar av personal från NTF.

Mätresultat 
Andel som håller hastighetsgränsen:

40 km/tim – 52 procent
50 km/tim – 73 procent
60 km/tim – 78 procent
70 km/tim – 69 procent

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Länkar

Om

NTF
NTF
Skytteholmsvägen 2, 1 trp
171 44 Solna

https://ntf.se/

Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande är en fri, självständig och idéburen organisation som arbetar för en säker trafik. NTF arbetar på ideell och demokratisk grund genom folkrörelser, organisationer, samhällsinstitutioner, företag och enskilda.

Följ NTF

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från NTF

Alla kan påverka trafiksäkerheten…31.3.2021 15:17:00 CEST | Pressmeddelande

Lagom till påsk lanserar NTF kampanjen ”Hur kan du bidra?”. Tanken är att alla kan göra något när det gäller trafiksäkerheten. Det behöver inte kosta något eller vara väldigt svårt men kan betyda jättemycket - både för din egen säkerhet, andras säker och samhället i stort. Kampanjen går ut på att man lovar att försöka bidra utifrån sina egna förutsättningar, och belöningen blir en säkrare trafik för alla.

Ny rekommendation för bilbarnstolars livslängd29.1.2021 07:31:00 CET | Pressmeddelande

Det är svårt att veta hur länge man kan använda en bilbarnstol. Stolen är en del av ett säkerhetssystem som måste fungera. Samtidigt är produkten dyr i inköp och om den kasseras för tidigt är det slöseri med jordens resurser. Hur vet man när en bilbarnstol måste bytas ut och vad kan man göra för att påverka en bilbarnstols livslängd? Idag lanseras den första gemensamma svenska rekommendationen av nationella expertgruppen SIS/TK 242 för barnsäkerhet i bil .

Så undviker du trafikolyckor under helgerna…21.12.2020 08:54:00 CET | Pressmeddelande

Jul- och nyårshelgen är alltid extra olyckdrabbad i trafiken. I år är det kanske viktigare än någonsin att inte skada sig i trafiken då sjukvården redan är tungt belastad och i allmänhet avråder från onödigt risktagande. I år infaller julafton på en torsdag. Baserat på olycksstatistik från tidigare år bör du undvika 22 december som resdag. Förutom den 22 blir det sannolikt många olyckor den 27, 28 och 29 december. I januari när alla ska hem, bör man planera så man inte behöver ut på vägarna den 7:e eller 8:e.

Bättre vägunderhåll skulle ge fler vintercyklister8.12.2020 07:41:00 CET | Pressmeddelande

Vi har redan sett nätter och dagar där temperaturen krupit ner under nollan i stora delar av landet. Nu är snart snön och halkan här. Just i år, när samhället avråder från att åka kollektivt och rekommenderar fysisk distansering för att minska smittspridningen av Covid-19, är det viktigare än någonsin att skapa förutsättningar för säker ökad cykling även under årets kallare månader.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum