Dam-VM spelas i Åby den 23-27 mars 2022

Växjö kommun och den allsvenska klubben Åby/Tjureda IF arrangerar Dam-VM i bandy 2022. Turneringen spelas i Eriksson Arena i Åby den 23 - 27 mars 2022.

Foto: Romus Ramström

När VM i bandy för damer spelas i Åby i mars är det första gången mästerskapet avgörs på svensk mark sedan 2008. Då spelades turneringen i Borlänge, Grängesberg och Karlsbyheden och där Sverige vann finalen med 5-2 mot Ryssland. Det gjorde Sverige även vid senast VM-turneringen som avgjordes i Oslo, Norge, 2020. Då vann Sverige finalen över Ryssland med 3-1 och är regerande mästare.

– Nu när VM är tillbaka på svensk mark efter många år vill vi verkligen ta chansen att visa vilken toppkvalité svensk dambandy håller. Dessutom är det en suverän möjlighet för svensk bandy och framförallt för flick- och dambandyn i Sverige att visa sina starkaste profiler i full action. Det känns väldigt bra att Växjö och Åby/Tjureda vill ta sig an det här spännande mästerskapet, där Sverige har ett guld att försvara. För mig personligen betyder det mycket att få vara med på ett mästerskap i Småland där jag är ifrån och där även några aktuella spelare för VM är ifrån, säger Hanna Dahlström, biträdande förbundskapten för det svenska damlandslaget.

Stor entusiasm hos arrangörer

Växjö kommun ska nu tillsammans med den allsvenska bandyklubben Åby/Tjureda IF stå för värdskapet för turneringen 2022.

– Det känns mycket roligt att Växjö ännu en gång får chansen att arrangera ett internationellt mästerskap. Vi hälsar världseliten och publiken varmt välkomna till Åby med en av landets nyaste bandyarenor, och till staden Växjö där stadspuls möter natur, säger Jon Malmqvist (KD), ordförande i kultur- och fritidsnämnden i Växjö.

– Åby/Tjureda är mycket glada att tillsammans med Växjö kommun arrangera VM i bandy för damer. Vi vill att fler tjejer och kvinnor får upp ögonen för bandy så att vi får en stor bredd i idrotten och att fler aktiverar sig, säger Johan Sigvardsson, ordförande i Åby/Tjureda.

Svenska damlandslagets l

edarteam

Förbundskapten: Olle Wiberg
Biträdande förbundskapten: Hanna Dahlström
Team manager: Örjan Stål
Material: Jonny Johansson
Fysioterapeut: Elin Öhgren Goude
Kommunikation, media och analys: Dan Persson

Historik

Senast VM för damer avgjordes var i Oslo, Norge, 2020. Då vann Sverige finalen över Ryssland med 3-1 och Sverige är således regerande mästare.

Historik Dam-VM

Jon Malmqvist (KD),kultur- och fritidsnämndens ordförande
Växjö kommun

Foto: Romus Ramström
VM i Olso 2020 Foto: Romus Ramström
Federation of International bandy logo

Valberedningen presenterar förslag till styrelsen - Hon kan bli Svenska Bandyförbundets nya ordförande19.5.2022 14:12:57 CEST | Pressmeddelande

Fem nya ledamöter föreslås till Svenska Bandyförbundets styrelse var av Gisela Stockhaus, Västerås, föreslås bli första kvinnliga ordföranden. Gisela Stockhaus, mångårig ordförande i Västerås SK Bandy, föreslås av valberedningen att väljas till ny ordförande när Svenska Bandyförbundet har sitt förbundsmöte den 11 juni. Till den nio personer starka förbundsstyrelsen föreslås ytterligare fyra nya ledamöter.

Efter VM-guldet - Damlandslagets observationstrupp är uttagen18.5.2022 13:30:00 CEST | Pressmeddelande

I slutet av mars vann Sverige det elfte världsmästerskapet i bandy för damer. Ett fantastiskt VM i Växjö och Åby/Tjureda IF med bra svenskt spel, allt igenom professionellt genomfört arrangemang med fin is och dessutom med en egen VM-låt och parad genom Växjö city. Nu har förbundskapten Olle Wiberg tillsammans med assisterande förbundskapten Hanna Dahlström tagit ut 24 spelare inför nästa säsong för vilken planeringen är i full gång.