Damkronorna och Olympisk Offensiv-truppen samlas för landslagsläger i Skövde, 25–29 juli

Förbundskapten Ulf Lundberg har tagit ut truppen för Damkronorna som samlas tillsammans med Olympisk Offensiv-truppen för träningsläger och internmatcher i Skövde, 25–29 juli.

– Vi kommer att fortsätta implementera vår högintensitetshockey, samtidigt som vi inte gör avkall på puckansvar och kreativitet i rätt läge. Med lyckade landskamper för Utvecklingslandslaget mot ett rutinerat Danmark och ett intressant U18-VM på näthinnan, tycker jag att vi är på helt rätt spår totalt sett. För den här truppen gäller det att fortsätta gasa och visa vägen, sida vid sida med Olympisk Offensiv, säger Damkronornas förbundskapten Ulf Lundberg.

Olympisk Offensiv-truppen leds av Andreas Karlsson, nytillträdd förbundskapten för U18 Damlandslaget.

– Det vi startade under lägret i Falun med en hög intensiva träningar med stort fokus på individuell utveckling för att stärka kollektivet och skapa förutsättningar för spelarna att ta kliv i utvecklingen. Syftet är att öka konkurrensen och jaga damkronorna för att höja nivån på hockeyn. Under U18-VM såg vi att vikten på tävling blandat med individuell samt kollektiv skicklighet är avgörande, säger U18 Damlandslagets förbundskapten Andreas Karlsson.

DAMKRONORNAS TRUPP

Wilma Sundin
Hilda Svensson

PROGRAM

Se bifogad pdf för tider för träningar och internmatcher.

Om Olympisk Offensiv

Svenska Ishockeyförbundet, Svenska Damhockeyligan och Sveriges Olympiska Kommitté genomför en stor satsning på svensk ishockey på damsidan med sikte på medaljer i OS 2026 och 2030.

Den treåriga satsningen ingår i projektet Olympisk Offensiv och är ett samarbete mellan Svenska Ishockeyförbundet, SDHL och Sveriges Olympiska Kommitté (SOK). Svenska Ishockeyförbundet kommer att ansvara för att årligen genomföra sommarläger och samlingar för 20–25 yngre spelare i tre till fyra årskullar på flick- och damsidan. Spelarna som blir uttagna till samlingarna är i åldersspannet 15–19 år.

MEDIA

Förfrågningar från media hanteras under denna samling av Damkronornas Team Manager Louise Dahl, som nås på +46 (0)70-233 04 27.

Ulf LundbergFörbundskapten Damkronorna

Tel:0707509523