Damlandslagets bruttotrupp till OS-kvalet uttagen

Med en månad kvar till uppkast i OS-kvalet har förbundskapten Marco Crespi tagit ut sin bruttotrupp, som samlas med start 27 januari för träningsläger och uppladdning. 20 spelare är kallade, som kommer att utmynna i den officiella OS-kvaltruppen.

Efter sommarens succé i Basket-EM och höstens två starka segrar i EM-kvalet väntar nästa utmaning för damlandslaget, den största utmaningen hittills för den här generationen av landslagsspelare.
I vägen för OS-drömmen står Kanada, Belgien och Japan. Och till skillnad från EM-slutspelet så finns det ingen tid till flera veckors förberedelser. Officiellt öppnar kvalfönstret 2 februari, och första matchen är redan 6 februari.

- Vi har fått vara väldigt kreativa till detta läger. Vi europeiska lag har en klar nackdel i detta gentemot våra konkurrenter, som kommer att anlända med flera veckors förberedelser i bagaget, kommenterar landslagsansvarige Fredrik Joulamo.

- För att lösa den uppkomna situationen kommer vi att starta redan 27 januari, där de som deltar på den första delen av lägret är SBL Dam-spelare samt de som kan komma loss tidigt. För detta ändamål har vi haft en god dialog med SBL-klubbarna som berörs, och tillsammans med dem kunnat flytta de matcher som behövs.

Eftersom de flesta av damlandslagsspelarna spelar i klubblag utomlands, ansluter resten av spelarna löpande till lägret efter att de har gjort sin sista klubblagsmatch innan landslagsfönstret. 30 januari görs den första nomineringen till den andra fasen av lägret. Ytterligare en uttagning görs 3 februari, då den slutgiltiga truppen på 12 spelare till OS-kvalet nomineras.

Fredrik Joulamo ser ändå något positivt med det annorlunda upplägget för landslagsfönstret, vilket gör att landslagets coachstab får chansen att bekanta sig med spelare som man tror kommer ha viktiga roller i framtidens damlandslag. Av de kallade spelarna finns det ett par nya namn i seniorlandslagssammanhang, och även andra som är tillbaka igen.

- Matilda Ekh från RIG Luleå är debutant, och har imponerat stort i SBL genom den utvecklingsplats hon har hos Luleå Basket. Även Lovisa Hjern från Wetterbygden får chansen att visa upp sitt spel på nästa nivå. Lovisa har tagit stora steg i sin pointguard-roll, och ska bli mycket intressant att följa. Tova Sabel gör sitt andra läger med seniorlandslaget, och kommer säkerligen att ta ytterligare kliv framåt den här gången, säger Joulamo.

- Roligt också att välkomna Nathalie Fontaine tillbaka efter sin skada. Nathalie är en spelare som har kapacitet att gå rakt in i en förstauppställning, och det känns bra att ha henne tillbaka. Elin Gustavsson gör comeback i damlandslaget efter att ha satsat på 3x3-landslaget under en tid. Elin har imponerat stort i sin spanska klubb, inte minst i Europaspelet. Även Allis Nyström är tillbaka, men har också haft en skadeperiod. Vi har valt att nominera henne nu, och följer hennes träning dag för dag.

Följande spelare är kallade till träningsläger och OS-kval (27/1-9/2 2020)

Spelare som samlas 27 januari
Namn Född Längd Pos. A-landskamper Moderklubb Klubb 2019-2020
Farhiya Abdi 1992 188 Forward 25 Fryshuset Free agent
Matilda Claesson 1994 170 Guard 1 Södertälje BBK Herner TC (TYS)
Matilda Ekh 2002 182 Forward - Västerås Basket RIG Luleå
Nathalie Fontaine 1993 183 Forward 6 Fryshuset A3 Basket Umeå
Danielle Hamilton Carter 1990 191 Center 68 KFUM Blackeberg Piestanske (SLO)
Lovisa Hjern 1999 175 Guard - Norrköping BF Wetterbygden
Klara Lundquist 1999 173 Guard 19 Alvik Basket Alvik Basket
Allis Nyström 1993 185 Forward 2 BK Vråken Luleå Basket
Tova Sabel 2001 176 Guard - Alvik Basket Alvik Basket
Josefin Vesterberg 1993 192 Forward 23 BK Höken Al-Qaceres (SPA)
Amanda Zahui 1993 196 Center 29 Polisen Basket Shandong (KINA)
Spelare som ansluter löpande
Binta Drammeh 1992 180 Forward 47 BK Järva TTT Riga (LET)
Elin Eldebrink 1988 174 Guard 120 Södertälje BBK Bourges (FRA)
Frida Eldebrink 1988 174 Guard 128 Södertälje BBK Botas (TUR)
Elin Gustavsson 1993 187 Forward - Äli Basket Cadi le Seu (SPA)
Louice Halvarsson 1989 192 Center 128 Södertälje BBK Tarbes (FRA)
Paulina Hersler 1994 190 Forward 5 Malbas Celje (SLO)
Kalis Loyd 1989 188 Forward 30 Malbas Ensino Lugo (SPA)
Regan Magarity 1996 191 Forward 12 Norrköping UBF Villeneuve (FRA)
Ellen Nyström 1993 183 Guard 22 BK Höken Gipuzkoa (SPA)

Kommande schema (OS-kval)
27 januari: Samling Södertälje, träningsläger
30 januari: Trupp till andra fasen nomineras (15 spelare)
3 februari: Trupp till OS-kvalet nomineras (12 spelare)
4 februari: Avresa till Oostende, Belgien
6 februari: 18.05, Japan-Sverige
8 februari: 20.35, Kanada-Sverige
9 februari: 15.00, Sverige-Belgien

Information om pressträffar, öppna träningar och presskonferenser under träningsläger och under OS-kvalet kommer att meddelas vid senare tillfälle.

Förutsättningar OS-kval
OS-kvalet spelas 6-9 februari 2020. 16 länder deltar sammanlagt, och Sverige spelar i en av tre OS-kvalgrupper med fyra lag i varje grupp. 12 lag kvalificerar sig till OS i Tokyo, alltså de tre bästa placerade lagen i varje grupp. USA och Japan direktkvalificerade (oavsett placering i sin grupp).

Ackreditering OS-kvalet
Då OS-kvalet är en internationellt evenemang sker ackreditering till matcherna via FIBA, Internationella basketbollförbundet. Alla mediarepresentanter (journalister, fotografer m.m.) behöver registrera sig i FIBA Media Portal och där ansöka om ackreditering för evenemanget. FIBA:s mediaportal är öppen för ansökan fram till 31 januari. Länk hittar ni nedan.