Damlandslagets EM-kvaltrupp uttagen

När EM-kvalet inleds i november skrivs ett nytt kapitel för damlandslaget. Ett helt nytt förbundscoachteam har utsetts, och även på spelarsidan är det en ny generation som tar över. Här är de 17 spelare som kallats till EM-kvalfönstret i november, inför matchen mot Lettland 14 november.

Det nya förbundscoachteamet har tagit ut sin första landslagstrupp, som ska inleda resan mot Basket-EM 2023 nästa månad. Coacherna har lite andra förutsättningar än sina föregångare, då spelare som vi är vana vid att se i landslagsdräkterna inte längre kommer att vara med.

Efter sommarens EM-slutspel valde Frida Eldebrink och Kalis Loyd att sluta i landslaget. Elin Eldebrink meddelade i oktober att även hon har tagit samma beslut. Louice Halvarsson väntar barn och har tagit paus den här säsongen.

Dessutom deltar inte Amanda Zahui och Binta Drammeh i det kommande EM-kvalfönstret.

- Det blir en verklig nystart för damlandslaget, på flera sätt. Tyvärr har Amanda Zahui och Binta Drammeh tackat nej till det här EM-kvalfönstret. Speciellt Amanda har som vi vet en speciell årssäsong, med WNBA på sommaren och spel i Europa på vintern, vilket ger extra behov av återhämtning, kommenterade generalsekreterare Fredrik Joulamo under presskonferensen när truppen presenterades.

- Samtidigt är det en ny resa inleds, och det är dags för andra spelare att få ta de stora rollerna i damlandslaget, så vi ser möjligheter för spelare att nu växa in i de nya rollerna.

I den kallade truppen är det nu 22-åriga Klara Lundquist och 28-åriga Ellen Nyström som är lagets mest meriterade spelare, med 30-talet landskamper och två EM-slutspel vardera. Tillsammans med Nathalie Fontaine, Paulina Hersler, Emma Johansson och Allis Nyström är det de sex återvändande spelarna från sommarens EM-trupp.

Flera framträdande spelare i SBL Dam får även möjligheten ta en plats i EM-kval, bland annat Abigail Asoro, Ida Fredrikson och Josefin Vesterberg.

Visscher fjärde förbundscoachen
I samband med presskonferensen offentliggjorde även generalsekreterare Fredrik Joulamo den fjärde förbundscoachen. Det blir David Visscher, som har en lång erfarenhet inom basketen bakom sig och som senast coachade Luleå Basket i SBL Dam.

- David Visscher är en av de mest erfarna coacherna vi har i landet, och en av de verkligt få som vunnit SM-guld med både herrar och damer. Med sin ödmjukhet i kombination med rutinen han besitter, kommer David komplettera teamet perfekt, säger Joulamo.

David Visscher ser fram emot uppdraget.
- Jag är väldigt glad och stolt över att få vara en del av detta team. Det är en spännande satsning och det känns som om jag passar bra in här och kan bidra med mycket.

Av de 17 kallade spelarna som samlas för läger 7 november i Södertälje, är det 12 spelare som åker till Riga för att spela den första EM-kvalmatchen mot Lettland 14 november.

- Självklart blir det en tuff första uppgift, mot ett Lettland som har ett äldre, mer rutinerat lag, säger förbundscoach Kevin Taylor-Lundgren. Men vi tror att den här truppen kan tävla och ta hem en vinst, men det gäller att komma tillsammans som lag.

Kallade spelare till EM-kvalfönstret (7-14 november):

Namn

Fanny Wadling

Skuru Basket

Förutsättningar EM-kval
Sverige spelar kval till EM 2023 i Israel/Slovenien. Sverige kvalar i Grupp J tillsammans med Israel och Lettland. För att kvalificera sig till EM behöver Sverige vinna gruppen eller vara en av de fyra bästa grupptvåorna (av tio grupper). EM-kvalet spelas under tre fönster; november 2021, november 2022 och februari 2023.

Schemat för kommande EM-kvalfönster:
7 november: Samling, Södertälje
8-12 november: Träningsläger, Södertälje
12 november: Resa till Riga, Lettland
14 november: Lettland-Sverige, 16.00

Häng med på sociala medier!
Följ Sweden Basketball på sociala medier för allt det senaste om damlandslaget inför och under Basket-EM.

Instagram: @swe.basketball >>>
Facebook: Basketlandslagen >>>