Damlandslagets EM-kvaltrupp uttagen

Efter ett års uppehåll fortsätter äntligen EM-kvalet för damlandslaget, med siktet på att kvalificera sig för sitt tredje Europamästerskap i rad. Här är de 16 spelare som kallats till EM-kvalfönstret i november, inför matchen mot Israel 24 november i Uppsala.

EM-kvalet inleddes 14 november förra året, då Sverige förlorade på bortaplan mot Lettland, 89-70. Damlandslaget har, under ledning av Irene Otamiri, David Visscher, Kevin Taylor Lundgren och Robin Sandbergs, tålmodigt fått vänta in kommande utmaning. Under sommaren har landslaget varit på två träningsläger som avslutats med träningsmatcher mot våra nordiska grannar Finland och Island. Nu ser laget fram emot att möta ett snabbspelande och aggressivt Israel den 24 november i Fyrishov i Uppsala.

- Oj vad vi har längtat. Hemmaplan igen och vi får chansen att ta oss an Israel med ett delvis nytt lag och en helt ny coachstab jämfört med när vi mötte dem senast. Vi ser oerhört mycket fram emot matchen och är medvetna om dess betydelse för att uppnå målet om EuroBasket Women 2023, säger Lasse Johansson, sportchef på Svenska Basketbollförbundet.

- Att vinna på hemmaplan är jätteviktigt och därför hoppas vi att så många som möjligt tar sig till Uppsala för att stötta oss.

Och det är verkligen efterlängtat. Senast damlandslaget spelade på hemmaplan var 17 november 2019, när Sverige besegrade Montenegro i Malmö. Sedan dess har en pandemi, kvalfönster i bubblor, EM-slutspel och lottningar gjort att vi fått vänta tre år på en hemmalandskamp för damlandslaget.

Den kallade truppen innehåller fler av de välkända namn som varit med och tagit Sverige till 18:e plats på världsrankingen. Klara Lundquist har inlett säsongen i SBL Dam strålande, och ledde landslaget mot Lettland förra hösten med 21 poäng och 10 assists.

Flera nyckelspelare är tillbaka i truppen, som Regan Magarity och Nathalie Fontaine. Farhiya Abdi gjorde sina första landskamper i somras mot Island och Finland, efter att inte varit med sedan OS-kvalet i februari 2020.

Tillbaka i damlandslaget är också Amanda Zahui. I augusti var hon med på damlandslagets träningsläger, och kvalmatchen i Fyrishov skulle i så fall bli Amandas första landskamp sedan OS-kvalet.

Av de 16 kallade spelarna som samlas för läger 20 november i Uppsala, är det 12 spelare som kommer att spela mot Israel den 24 november.

Kallade spelare till EM-kvalfönstret (18-25 november):

Namn

1996

Södertälje BBK

Förutsättningar EM-kval
Sverige spelar kval till EM 2023 i Israel/Slovenien. Sverige kvalar i Grupp J tillsammans med Israel och Lettland. För att kvalificera sig till EM behöver Sverige vinna gruppen eller vara en av de fyra bästa grupptvåorna (av tio grupper). EM-kvalet spelas under tre fönster; november 2021, november 2022 och februari 2023.

Schemat för kommande EM-kvalfönster
20 november: Samling, Uppsala
20-23 november: Träningsläger, Uppsala
24 november: Sverige-Uppsala, 19.05

Biljetter
Biljetter till Sverige-Israel 24 november kan du köpa här >>>

TV-sändningar
EM-kvalmatchen mot Israel sänds på SVT & SVT Play.

Häng med på sociala medier!
Följ Sweden Basketball på sociala medier för allt det senaste om damlandslaget inför och under Basket-EM.

Instagram: @swe.basketball >>>
Facebook: Basketlandslagen >>>