Damlandslagets EM-trupp uttagen

Under en digital presskonferens presenterades Sveriges trupp som tagits ut inför sommarens Basket-EM. 18 spelar samlas på för förberedelseläger i mitten på maj, och kan bli aktuella att spela mästerskapet 17-27 juni. Amanda Zahui kommer ej att delta, och hon förklarade varför på presskonferensen.

Den 8 april presenterades bruttotruppen inför sommarens Basket-EM, och på dagens presskonferens presenterades vilka 18 spelare som är kallade till samlingarna inför Basket-EM i Spanien.

I truppen ingår bland annat veteranerna Elin Eldebrink, Frida Eldebrink och Louice Halvarsson, alltid viktiga Kalis Loyd och Regan Magarity, Svenska Basketligan Dam:s MVP Klara Lundquist, nyblivna svenska mästarna Ellen Nyström, Josefin Vesterberg, Matilda Ekh och Freja Werth, samt nya namn som Stephanie Visscher.

- Det är spännande att få introducera den här 18-spelartruppen, för det blir också det första riktiga lägret som jag kan hålla under mina två år som förbundskapten, säger Marco Crespi.
- Hittills har det varit korta läger, tre-fyra träningar och sedan matcher under kvalperioderna, men nu får vi tid att jobba tillsammans.

Det är ett svenskt landslag som är rankat bland de bästa lagen i Europa, men som har fått ett svårt återbud. WNBA-spelaren Amanda Zahui kommer inte att delta i sommarens mästerskap.

- Det senaste året har varit tufft för mig landslagsmässigt, då jag missat senaste EM-kvalfönstren på grund av min hälsa. I november blev jag sjuk och var tvungen att isolera mig. Och i januari bröt jag mitt kontrakt i Ryssland på grund av min hälsena, säger Amanda.

- Sedan dess har jag kört rehab med målet att spela både WNBA och med landslaget, men tyvärr har det inte gått som jag önskat och jag var tvungen att göra ett val, antingen eller.

- Det är första gången jag tar ett steg tillbaks, det här skulle bli mitt 15:e år med landslaget sedan jag gjorde debut i ungdomslandslaget när jag var 13. Men det här är inte ett "hejdå landslaget", utan en möjlighet så att jag kan komma tillbaka ännu starkare och vara med och föra landslaget till fler mästerskap i framtiden.

Förberedelserna startar 19 maj med läger i Södertälje. Av de 18 uttagna är det tolv spelare som tas ut till Basket-EM, som spelas 17-27 juni i Valencia, Spanien.

Följande spelare är uttagna till damlandslaget 19 maj - 28 juni 2021:

Namn

Freja Werth

Höganäs Basket

Luleå Basket

Reserver: Ida Fredrikson (Högsbo Basket), Amanda Kantzy (Polkowice), Cajsa Uhrström (A3 Basket Umeå).

Förberedelseschema
19 maj-26 maj Södertälje, träningsläger
27 maj-29 maj Prag, träningslandskamper vs. Tjeckien
30 maj-2 juni Södertälje, träningsläger
3 juni-5 juni Frankrike, träningslandskamper vs. Frankrike och Turkiet
6 juni-12 juni Södertälje, träningsläger
13 juni- Valencia, förberedelser och EuroBasket

Schemat är preliminärt. På grund av rådande omständigheter och förändrade restriktioner kan ändringar komma att ske.

Information om pressträffar, öppna träningar och presskonferenser under träningsläger och inför EuroBasket kommer att meddelas vid senare tillfälle.

Spelschema EuroBasket
Sverige spelare i Grupp A och har Spanien, Belarus och Slovakien som gruppmotståndare. Sveriges matcher kommer spelas i Valencia, Spanien. Mästerskapet avgörs i Spanien och Frankrike med start 17 juni. Ettan i gruppen går direkt till kvartsfinal medan tvåan och trean spelar åttondelsfinaler. Fyran i gruppen är utslaget. Gruppspelet spelas mellan 17-20 juni, åttondelsfinal 21 juni, och sedan är det slutspel 23-27 juni.

17 juni kl 12:00, Sverige-Slovakien
18 juni kl 21:00, Spanien-Sverige
20 juni kl 15.00, Sverige-Belarus

Ackreditering EuroBasket
För att ackreditera sig till EuroBasket 2021 i Spanien/Frankrike måste alla mediarepresentanter (journalister, fotografer m.m.) registrera sig i FIBA Media Portal och där ansöka om ackreditering för evenemanget. FIBA:s mediaportal är öppen fram till 21 maj.

Besöksadress Trålgränd 2