Damlandslagets trupp inför EM-kvalet uttagen

Förbundskapten Marco Crespi har tagit ut sin första trupp inför EM-kvalet. 24 spelare finns med i truppen varav 16 blir kallade till träningsläger i Malmö inför EM-kvalet. Den stora överraskningen är 18-åriga stjärnskottet Tova Sabel som har fått en plats bland de 16 främsta. Även Maria Gültekin gör comeback samt Nathalie Fontaine som inte kunde spela EM på grund av skada. - Vi har många spelare på hög europeisk nivå men också talanger som visat mental styrka och hög kvalitet, jag tror på detta lag, säger Marco Crespi.

Under oktober månad har landslaget presenterat den stab som ska lotsa laget till framgångar i de kommande EM-kvalmatcherna. Men nu är det alltså dags att offentliggöra vilka spelare som ska göra det. Truppen innehåller stommen från succélaget från sommarens EM men har några ändringar. Eftersom 16 spelare är uttagna kommer fyra spelare till få lämna innan det är dags för uppkast. Utropstecknet är guarden Tova Sabel från Alvik Basket. Comboguarden fick sitt genombrott i SBL Dam ifjol och var väldigt nära att bli framröstad som årets stjärnskott. Nu får hon istället chansen att visa upp sig mot spelare som systrarna Eldebrink och Klara Lundquist.

En annan guard som är tillbaka är 29-åriga Turkietproffset Maria Gültekin som inte heller kunde medverka inför EM på grund av skada. Den rutinerade guarden från Lund har spelat många år i den turkiska ligan och spetsar nu konkurrensen ytterligare på guardsidan.

Landslagsansvarig Fredrik Joulamo kommenterar uttagningen.
- Tova Sabel är ett stort löfte på guardpositionen, som är fysisk i sin spelstil och har en internationellt gångbar teknik. Har inlett säsongen i SBL Dam oerhört positivt. Maria Gültekin har figurerat från och till i seniorlandslagssammanhang de senaste åren, och är en spelare med sin spets i poänggörandet. En kreativ lirare med internationell tuffhet.

- Det är en spännande trupp som den nya staben satt ihop, med en intressant mix av nuläge och framtid. EM och OS är definitiva mål för damlandslaget, men vi ska också se till landslagets långsiktiga framgång. Av den anledningen är det mycket glädjande att staben velat lyfta in några nya ansikten. Detta är en första trupp, och i takt med att staben sätter sina principer kommer säkerligen andra spelare att bli aktuella. Men detta är en mycket intressant start!

Landslaget samlas den 10 november i Malmö för träningar. Den första matchen spelas torsdagen den 14 november borta mot Israel innan det blir hemmamatch söndagen den 17 november mot Montenegro i Malmö.

Följande spelare är kallade till landslagsfönstret 10-17 november 2019

Namn Född Längd Pos. A-landskamper Moderklubb Klubb 2019-2020
Farhiya Abdi 1992 188 Forward 23 Fryshuset Free agent
Binta Drammeh 1992 180 Forward 45 BK Järva TTT Riga (LET)
Elin Eldebrink 1988 174 Guard 118 Södertälje BBK Bourges (FRA)
Frida Eldebrink 1988 174 Guard 126 Södertälje BBK Free agent
Nathalie Fontaine 1993 183 Forward 6 Fryshuset Free agent
Abigail Glomazic 1993 183 Forward 2 KFUM Haga Haninge Sleza Wroclaw (POL)
Maria Gültekin 1990 166 Guard 8 IK Eos Lund Antalya 07 (TUR)
Louice Halvarsson 1989 192 Center 126 Södertälje BBK Tarbes (FRA)
Danielle Hamilton Carter 1990 191 Center 66 Polisen Basket Piestanske (SVK)
Paulina Hersler 1994 190 Forward 5 Malbas Celje (SLO)
Kalis Loyd 1989 188 Forward 28 Malbas Ensino Lugo (SPA)
Klara Lundquist 1999 173 Guard 19 Alvik Basket Montpellier (FRA)
Regan Magarity 1996 191 Forward 10 Norrköping UBF Hatay (TUR)
Ellen Nyström 1993 183 Guard 20 BK Höken Gipuzkoa (SPA)
Tova Sabel 2001 176 Guard - Alvik Basket Alvik Basket
Amanda Zahui 1993 196 Center 27 Polisen Basket Shandong (KINA)

Övriga spelare i 24-spelartruppen
Josefin Vesterberg (Luleå Basket), Elin Gustavsson (Cadi del Seu, Spanien), Ellen Åström (Telge Basket), Allis Nyström (Luleå Basket), Stephanie Visscher (Stephen F. Austin University), Fanny Wading (University of Maine), Matilda Claesson (Herner TC, Tyskland), Lovisa Hjern (Wetterbygden Sparks)

Förutsättningar EM-kval
Sverige spelar kval till EM 2021 i Frankrike/Spanien. Sverige kvalar i Grupp B tillsammans med Israel och Montenegro. För att kvalificera sig till EM behöver Sverige vinna gruppen eller vara en av fem bästa grupptvåorna (av nio grupper).

EM-kvalet spelas under tre fönster; november 2019, november 2020 och februari 2021.

Besöksadress Trålgränd 2