Damlandslagets trupp inför EM-kvalet uttagen

Förbundskapten Marco Crespi har tagit ut sin första trupp inför EM-kvalet. 24 spelare finns med i truppen varav 16 blir kallade till träningsläger i Malmö inför EM-kvalet. Den stora överraskningen är 18-åriga stjärnskottet Tova Sabel som har fått en plats bland de 16 främsta. Även Maria Gültekin gör comeback samt Nathalie Fontaine som inte kunde spela EM på grund av skada. - Vi har många spelare på hög europeisk nivå men också talanger som visat mental styrka och hög kvalitet, jag tror på detta lag, säger Marco Crespi.

Under oktober månad har landslaget presenterat den stab som ska lotsa laget till framgångar i de kommande EM-kvalmatcherna. Men nu är det alltså dags att offentliggöra vilka spelare som ska göra det. Truppen innehåller stommen från succélaget från sommarens EM men har några ändringar. Eftersom 16 spelare är uttagna kommer fyra spelare till få lämna innan det är dags för uppkast. Utropstecknet är guarden Tova Sabel från Alvik Basket. Comboguarden fick sitt genombrott i SBL Dam ifjol och var väldigt nära att bli framröstad som årets stjärnskott. Nu får hon istället chansen att visa upp sig mot spelare som systrarna Eldebrink och Klara Lundquist.

En annan guard som är tillbaka är 29-åriga Turkietproffset Maria Gültekin som inte heller kunde medverka inför EM på grund av skada. Den rutinerade guarden från Lund har spelat många år i den turkiska ligan och spetsar nu konkurrensen ytterligare på guardsidan.

Landslagsansvarig Fredrik Joulamo kommenterar uttagningen.
- Tova Sabel är ett stort löfte på guardpositionen, som är fysisk i sin spelstil och har en internationellt gångbar teknik. Har inlett säsongen i SBL Dam oerhört positivt. Maria Gültekin har figurerat från och till i seniorlandslagssammanhang de senaste åren, och är en spelare med sin spets i poänggörandet. En kreativ lirare med internationell tuffhet.

- Det är en spännande trupp som den nya staben satt ihop, med en intressant mix av nuläge och framtid. EM och OS är definitiva mål för damlandslaget, men vi ska också se till landslagets långsiktiga framgång. Av den anledningen är det mycket glädjande att staben velat lyfta in några nya ansikten. Detta är en första trupp, och i takt med att staben sätter sina principer kommer säkerligen andra spelare att bli aktuella. Men detta är en mycket intressant start!

Landslaget samlas den 10 november i Malmö för träningar. Den första matchen spelas torsdagen den 14 november borta mot Israel innan det blir hemmamatch söndagen den 17 november mot Montenegro i Malmö.

Följande spelare är kallade till landslagsfönstret 10-17 november 2019

Namn Född Längd Pos. A-landskamper Moderklubb Klubb 2019-2020
Farhiya Abdi 1992 188 Forward 23 Fryshuset Free agent
Binta Drammeh 1992 180 Forward 45 BK Järva TTT Riga (LET)
Elin Eldebrink 1988 174 Guard 118 Södertälje BBK Bourges (FRA)
Frida Eldebrink 1988 174 Guard 126 Södertälje BBK Free agent
Nathalie Fontaine 1993 183 Forward 6 Fryshuset Free agent
Abigail Glomazic 1993 183 Forward 2 KFUM Haga Haninge Sleza Wroclaw (POL)
Maria Gültekin 1990 166 Guard 8 IK Eos Lund Antalya 07 (TUR)
Louice Halvarsson 1989 192 Center 126 Södertälje BBK Tarbes (FRA)
Danielle Hamilton Carter 1990 191 Center 66 Polisen Basket Piestanske (SVK)
Paulina Hersler 1994 190 Forward 5 Malbas Celje (SLO)
Kalis Loyd 1989 188 Forward 28 Malbas Ensino Lugo (SPA)
Klara Lundquist 1999 173 Guard 19 Alvik Basket Montpellier (FRA)
Regan Magarity 1996 191 Forward 10 Norrköping UBF Hatay (TUR)
Ellen Nyström 1993 183 Guard 20 BK Höken Gipuzkoa (SPA)
Tova Sabel 2001 176 Guard - Alvik Basket Alvik Basket
Amanda Zahui 1993 196 Center 27 Polisen Basket Shandong (KINA)

Övriga spelare i 24-spelartruppen
Josefin Vesterberg (Luleå Basket), Elin Gustavsson (Cadi del Seu, Spanien), Ellen Åström (Telge Basket), Allis Nyström (Luleå Basket), Stephanie Visscher (Stephen F. Austin University), Fanny Wading (University of Maine), Matilda Claesson (Herner TC, Tyskland), Lovisa Hjern (Wetterbygden Sparks)

Förutsättningar EM-kval
Sverige spelar kval till EM 2021 i Frankrike/Spanien. Sverige kvalar i Grupp B tillsammans med Israel och Montenegro. För att kvalificera sig till EM behöver Sverige vinna gruppen eller vara en av fem bästa grupptvåorna (av nio grupper).

EM-kvalet spelas under tre fönster; november 2019, november 2020 och februari 2021.

Sveriges fem största förbund för inomhusidrott inleder samarbete med White arkitekter för projektet Den moderna idrottshallen för idrott och skola9.10.2019 14:00:12 CESTPressmeddelande

Bristen på idrottshallar är stor i Sverige och det behövs hallar som är tillgängliga för flera aktiviteter och utövare. Därför inleder fem av de största förbunden för inomhusidrott; Basketboll-, Gymnastik-, Handboll, Innebandy- och Volleybollförbundet nu ett samarbete med White arkitekter för att ta fram ett koncept för framtidens idrottshall.

Viktor Bengtsson assisterande coach för damlandslaget4.10.2019 12:00:00 CESTPressmeddelande

”Det här måste jag vara med på.” Så gick tankarna i huvudet på Viktor Bengtsson vid presskonferensen när Marco Crespi presenterades inför alla ligacoacherna. Och ibland går drömmar i uppfyllelse. Lite senare blev klart att Telge Baskets head coach blir assisterande coach i damlandslaget vid sidan av Mats Levin och Caroline Muzito-Bagenda. – En spännande och rolig utmaning att få jobba med dessa spelare och den övriga coachstaben, säger Viktor Bengtsson.

Mats Levin assisterande coach för damlandslaget2.10.2019 10:32:27 CESTPressmeddelande

Mats Levin blir ny assisterande coach för damlandslaget. 42-åringen har 133 landskamper och fem år som lagkapten för herrlandslaget på meritlistan. Han har tidigare spelat för förbundskapten Marco Crespi och ser fram emot denna utmaning. – Det känns helt rätt. Spelarna har bra mästerskap bakom sig och ännu mer i sig och Marco är en av de bästa coacherna jag någonsin haft, jag känner stor ödmjukhet över att få vara med och bidra, säger Mats Levin.

Het landskamp till Malmö1.10.2019 08:00:42 CESTPressmeddelande

Sveriges hetaste landslag just nu är utan tvivel det svenska damlandslaget i basket. Efter sommarens succé i EM för Amanda Zahui och company är det nu äntligen dags för en hemmalandskamp. Svenska Basketbollförbundet har valt att lägga matchen mot Montenegro den 17 november i Kalis Loyds hemstad Malmö. - Det är en dröm som går i uppfyllelse, jag kan knappt tro det är sant, Isstadion kommer att vara on fire, skrattar Kalis Loyd.