Svenska BasketbollförbundetSvenska Basketbollförbundet

Damlandslagstruppen till matcherna mot Ryssland uttagen

Förbundskapten Francois Gomez har tagit ut de 12 spelare som åker till Moskva för att spela två träningslandskamper mot Ryssland den 31 maj och 1 juni. Det största utropstecknet är att veteranen Anna Barthold lämnar truppen.
Damlandslaget under träningslägret i Södertälje. Foto: Bildbyrån

Efter det första träningslägret i Södertälje där Sverige har hunnit med åtta träningspass kommer nu de första matcherna. Landslagsstaben med Francois Gomez i spetsen bjuder inte damerna på någon smekmånad. Ryssland, Slovenien och Spanien är några av motståndarna på vägen till Riga. De två första matcherna spelas i Rysslands träningsanläggning Novogorsk i Moskva. Ryssland är ett av de lagen som har potential att gå hela vägen och var obesegrade under EM-kvalet. Sverige åker till Moskva utan Anna Barthold, Frida Eldebrink och Matilda Claesson.

Anna Barthold väljer att kliva av eftersom hennes fot inte håller för den tunga belastning ett EM kräver.
– Det är tråkigt att Anna väljer att kliva av. Hon har varit en oerhört viktig del i det här laget under en väldigt lång period, sedan hennes seniorlandslagsdebut 2003. Anna har otroligt stor erfarenhet och professionell attityd.  Hon var en viktig spelare i EM-kvalet och det är tråkigt att vi inte får se henne i EM-slutspelet. Vi var medvetna om Annas situation och vi är alla tacksamma för att hon kom till Södertälje, gav 100% och bidrog med sin erfarenhet och sitt ledarskap. Jag vet att det har betytt jättemycket för laget, säger landslagsansvarige Fredrik Joulamo.

För Anna Barthold är beslutet smärtsamt.
– Som alla vet har jag sett fram emot att spela EM, men jag känner att foten krånglar och stör mig så pass mycket att jag inte kommer kunna göra mig själv rättvis. Jag är en sån otrolig tävlingsmänniska som alltid vill ge 100% i alla lägen. Självklart är jag grymt besviken men jag önskar laget stort lycka till och framgång, säger Anna Barthold.

Även Frida Eldebrink lider av en skada men den är inte allvarligare än att guarden just nu bedriver rehabiliteringsträning och återansluter till laget den 16 juni, efter matcherna i Moskva och Slovenien.

Matilda Claesson åker inte med till Moskva och Slovenien men kan fortfarande vara aktuell för nästa fas av uppladdningen.

Truppen mot Ryssland den 31 maj och 1 juni

Namn Född Längd Pos. A-landskamper Moderklubb Klubb 2018-2019
Farhiya Abdi 1992 188 Forward 15 Fryshuset Galatasaray (TUR)
Binta Drammeh 1992 180 Forward 34 BK Järva Araski (SPA)
Elin Eldebrink 1988 174 Guard 106 Södertälje BBK Perfumerías Avenida (SPA)
Louice Halvarsson 1989 192 Center 114 Södertälje BBK Wetterbygden Sparks
Danielle Hamilton Carter 1990 191 Center 56 Polisen Basket Cegledi EKK (UNG)
Paulina Hersler 1994 191 Forward 2 Malbas Mann-Filter (SPA)
Kalis Loyd 1989 188 Forward 17 Malbas San Giovanni (ITA)
Klara Lundquist 1999 173 Guard 7 Alvik Basket Telge Basket
Ellen Nyström 1993 183 Guard 8 BK Höken Gipuzkoa (SPA)
Josefin Vesterberg 1993 192 Center 14 BK Höken BCC Kangoeroes (BEL)
Fanny Wadling 1997 187 Forward - Skuru Basket Uni. of Maine (USA)
Cajsa Uhrström 1999 180 Guard - Fryshuset Wetterbygden Sparks

Fortsatt förberedelseschema inför EM
Fredag 31 maj Ryssland-Sverige
Lördag 1 juni Ryssland-Sverige
2 juni-9 juni Slovenien, träningsläger och träningslandskamper
Torsdag 6 juni Slovenien-Sverige
Lördag 8 juni Storbritannien-Sverige

16 juni-19 juni Södertälje, träningsläger
20 juni-22 juni Spanien, träningslandskamper
Fredag 21 juni Spanien-Sverige
Lördag 22 juni Storbritannien-Sverige

23 juni- Riga, förberedelser och EuroBasket

Information om pressträffar, öppna träningar och presskonferenser under träningsläger och inför EuroBasket kommer att meddelas vid senare tillfälle.

Damlandslaget under träningslägret i Södertälje. Foto: Bildbyrån

Besöksadress Trålgränd 2